Hej!

exfrun har rivit ur sitt kök i lägenheten och när hon tog bort köksfläkten fanns denna sak bakom kryddhyllan.
Då lägenheten är sekelskift misstänker jag detta är en del av lägenhetens ventilation. Kökskåpan satt inkopplad med sladden på bilden.

Vad är detta? Ena kanalen är utlopp, var kommer den andra från? (misstänker badrum)
Betyder detta badrummet endast hade frånluft om köksfläkten var igång?
Går det att ersätta med något annat?

• Hand håller en oansluten elektrisk kabel framför ett öppet metallskåp med ventilationsrör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläkt installerad i skåp ovanför spis med synlig ventilationsrör och elinstallation.
    Skapa konto
  • Etikett med modell- och produktinformation på en fläktkåpa, lätt smutsig bagrund.
    Skapa konto
Det är ett ventilationsaggregat som förhoppningsvis fungerar. Ni får inte ändra i systemet. Hör med hyresvärd eller styrelsen om det är Brf för mer info

• Gilla
Knight och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Brukar kallas för kryddhyllefläkt eftersom när de kom på 80-talet gömde man dem bakom nyheten kryddhyllan. Det ventilerar mycket riktigt badrummet och förhoppningsvis hela tiden.

Det finns fortfarande nya kryddhyllefläktar att köpa och de går att gömma på andra ställen än bakom en kryddhylla, t.ex inuti ett över- eller högskåp.

Finns några lösningar om man vill ta bort den helt? Eller en något mindre lösning?

BirgitS
Det är upp till föreningen (styrelsen) att bestämma vilka lösningar som fungerar för att ventilera fastigheten eftersom det är deras ansvar att se till att huset uppfyller de regler som gäller så att det kan bli godkänt på nästa OVK.

så enklast kanske är bara sätta in en ny (och snyggare) fläkt som kan styra existerande kryddhyllefläktenhet?

Hej jag har just nu en som kryddhyllefläkten men min fråga är vilken spiskåpa passar till den jag googlar och kollar men får ingen riktigt klarhet

BirgitS
  • Gilla
Danilox20
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit och pratat med folk på duktiga vitvarubutiker, t.ex. Elon?

Om du har Essvents kryddhylleaggregat:
[länk]
[länk]

Hej jag gick runt och fråga fick inte klart svar heller säljare bli osäkert.

Den jag har ser ut sådär

• En köksfläkt av märket EFV Kråddhyllieflakt typ IFK 140 installerad i ett skåp med synliga rör och kablar.
    Skapa konto
BirgitS
Det är en kryddhyllefläkt som numera säljs av Östberg så du behöver säga att du har Östberg IFK 140 när du är i Elon och liknande butiker. Elgiganten och liknande brukar ha för dåliga säljare.
Eller se om https://www.ventilationsshopen.se/se/spiskapor-koksflaktar?cat=855 kan hjälpa dig att hitta rätt sorts spiskåpa.

• Gilla
paggus och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare sagts: byt inte ut den utan att prata med styrelsen / brfen först. Det kan vara en del av ventilationen i hela huset, och blir det fel måste ni åtgärda. Det kan alltså bli dubbla kostnader helt i onödan.

• Gilla
Danilox20
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en kryddhyllefläkt som numera säljs av Östberg så du behöver säga att du har Östberg IFK 140 när du är i Elon och liknande butiker. Elgiganten och liknande brukar ha för dåliga säljare.
Eller se om [länk] kan hjälpa dig att hitta rätt sorts spiskåpa.
Tack jag ska ditt imorgon.

Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Som tidigare sagts: byt inte ut den utan att prata med styrelsen / brfen först. Det kan vara en del av ventilationen i hela huset, och blir det fel måste ni åtgärda. Det kan alltså bli dubbla kostnader helt i onödan.

Precis fick byta allt förutom den kryddhyllefläkt. Från början tänkte plocka bort den men när gubbe från styrelsen visste att jag håll på med renovering sa direkt att kryddhyllefläkt ska inte bytas.

D Danilox20 skrev:
Tack jag ska ditt imorgon.
Hej glömde skriva men fick till slut fläkten på plats. Tack för hjälpen !

• Ventilationsanläggning i skåp med rör, elkabel och eluttag, över rosa kakel.
    Skapa konto
  • Köksskåp med vita luckor och svarta handtag ovanför rosa kakel. Modern, ren design.
    Skapa konto
  • Köksfläkt, vitvaror, spotlights, kakel, öppna skåpluckor, modern design, inredningsdetaljer, ren och välbelyst.
    Skapa konto
  • Köksfläkt från Franke, kakel, knoppar på skåpluckor, matrester på spisen, plastbehållare.
    Skapa konto
  • Vit inbyggd skåpinteriör, metallbeslag, kablar, oskarpt grått objekt, rosa belysning nedtill.
    Skapa konto
  • Monokrom illustration med köksteman, kokkärl, mat, dekorativa element, produktnamn, logo "FRANKE MAKE IT WONDERFUL".
    Skapa konto
  • Instruktionsmanual för montering av spiskåpa med illustrationer och måttangivelser på svenska.
    Skapa konto
  • Svensk installationsmanual för spis med tekniska instruktioner och elektrisk installationsschema, mot svart bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
haersk och 1 till
  • Laddar…
Kan meddela att det blev ventilationskoll i lägenheten, gick och köpte en trafo som kunde få igång fläkten igen och ventilationen passerade kollen (gubbarna tejpade t.o.m lite tejp för minska sugen på ena utsuget som saknade ventil.

Nu ska jag iaf fixa iordning det på riktigt. Planen är att kapa de båda rören några dm och flytta lådan upp mot taket, sen bygga in den i ett litet öppningsbart skåp och sätta en frånluftsventil på undersidan..
Tänker detta är säkrast, då jag är osäker hur mycket den gör för ventilationen i resten av detta flerbostadshus från sekelskiftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.