35 742 läst ·
26 svar
36k läst
26 svar
Vad är detta jag hittat i innervägg?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 133 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 133 inlägg
Det sk ju liksom ändå tapetseras om ....VidarH skrev:
Jag hade antingen börjat med att göra ett lättlagat hål i väggen eller borrat hål strax ovanför i regeln för att kolla med telefonen hur det är gjort på andra sidan. Men jag gissar att det är ett ihopdragningsbeslag med tanke på platsen och "ankarmuttern". Då skulle det kunna vara så att det är en kontragänga i andra änden och fyr/sexkantsprofil i mitten, eller enklare lösning, dubbelmutter och vantskruv. Men varför det är byggt med så krångliga grejer har jag ingen gissning på. Men jag är nyfiken!
jag hade brytit upp sidoväggen å kollat....
Byggherren köpte reglar på Byggmax, det var så här han spände ihop dem för att få dem raka. Det är mao ett rakbeslag 🥸
Troligtvis ett snkarbeslag som hållt tex ett handfat eller elemen tidigare. Eller en regel som var begagnad när man satt dit den. Den stör ju inte konstruktionen.I Inteno- skrev:Hallå
Fick idag nycklarna till nya huset byggt -51.
En innervägg skall rivas och jag satte sågen i den direkt.
När jag sågat upp nästan så stort som hålet skall vara så hitta jag detta i innerväggen.
Det är en gängad stång med någon typ av hylsa på som gick att skruva loss, vad är detta? Kommer behöva kapa av denna 7-8cm.
Väggen som jag river är inte bärande utan sitter ihop i vinkel med en bärande vägg och denna ”stång” börjar cirka 70cm från den bärande väggen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Som jag har förstått det, men jag är amatör, kan man inte riva några sådana väggar på vanligt enkelt sätt. Även om de inte bär upp taket/bjälklagret ovanför (är bärande).
Vilken vägg är det fråga om?
Ritningen är här: https://www.byggahus.se/forum/threads/flytt-av-barande-vagg.573275/post-6602987
Vilken vägg är det fråga om?
Ritningen är här: https://www.byggahus.se/forum/threads/flytt-av-barande-vagg.573275/post-6602987
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Om ingen annan i forumet har någon åsikt om väggen, kan det vara bäst att kontakta en byggkonstruktör.
Har du fler konstruktionsritningar och -beskrivningar än sektionsritningen du la upp i den andra tråden?
Och då tänker jag inte på fasadritningar.
Har du fler konstruktionsritningar och -beskrivningar än sektionsritningen du la upp i den andra tråden?
Och då tänker jag inte på fasadritningar.
I äldre modulhus har jag sett bultar för att hålla ihop modulerna. I det här fallet ser den inte så lång ut men de kan vara flera meter långa 16-20mm i diameter. Misstänker att det kan smälla ganska bra när man kapar en sån🫣
Plus att huset inte längre är strukturellt OK
Plus att huset inte längre är strukturellt OK
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden