Hej,
håller på att renovera bjälklagen i mitt 1920-tals hus.

I sovrummet upptäckte jag att dessa gamla stockar, 200x200mm var spröda i nedankant, ca 50mm upp i stocken.
Den smular sig hyfsat lätt när man knackar med hammaren där.

Där har under en längre tid troligtvis funnits förhöjda fuktkvoter i bjälkarna, mätte dom till mellan 13-17% i dagsläget.

Min fråga är då; är detta bara murket trä, röta eller är det någon svamp eller skadedjur?

Renoveringsarbete på bjälklag med synliga stockar, delvis spröda, i ett avskalat rum med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett skadat bjälklag med spröda och sönderfallande trästockar som uppvisar tecken på fuktskador och röta.
Skapa konto

Skadad stock i bjälklag med sprött och smuligt trämaterial synligt på nedankant, indikerande möjlig röta eller fuktskada.
Skapa konto

Delvis söndersmulat träbjälke med tecken på fuktskador, synlig smulning vid nedankant mot grusig undergrund.
Skapa konto

Bjälkarna är angripna av insekter som lever av trä, kontakta försäkringsbolaget, skadedjursbekämpning behövs med stor sannolikhet.
Tråkigt men inte alls ovanligt.
Mvh P-A

Hej och välkommen till forumet, såg precis att du är ny.

Bjälkarna, problemet med dem kan kännas jobbigt, jag har själv varit i den situationen fast med en 1600 tals gård, inte roligt, det sabbar tidsplanen, men när man är på banan igen glöms dessa småbekymmer fort.

En till sak, orsaken till att de små djuren gillar att mumsa trä i ditt fall är att de ligger mot marken och fått en gynnsam miljö för dem att föröka sig i.
När du fixar dit nytt bjälklag bör du ha ventilerat under de nya, helst kombinerat med någon fuktstopp.

För att vara mer specifik så är det dessa små rackare som varit på besök: https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/strimmig-tragnagare/

De trivs som tidigare nämt i fuktigt träslag och angriper ytligare delar av trä/bjälkar, kärnan är oftast för hård för att äta sig igenom.
Haft problem med dessa tidigare i min ladugård och frågade Anticimex killen som besiktigade boningshuset om detta, men han sade att om man får ned fuktkvoten/håller utrymmet uppvärmt/ökar ventilationen så kommer de inte att trivas.

Lycka till, det där ser ändå ut att vara ett hyffsat litet angrepp!

Tack för era svar!

Har faktiskt rivit ut dom gamla bjälkarna och reglat upp ett nytt bjälklag! Dom var riktigt murkna i ändarna så var nog lika bra att bli av med dom!
Nyuppreglat bjälklag i ett renoveringsprojekt med verktyg på golvet och en person stående.
Skapa konto

Jag undrar av vilket skäl du lagt plast på marken under bjälkarna. Med den lösningen kommer varm och fuktig luft från rummet att kondensera på plastens ovansida såvida du inte lägger plast även ovanpå bjälkarna. Den mesta fukt som skadar byggnadskonstruktioner kommer inifrån.

Dels för att jag monterar en sorptionsavfuktare i krypgrunden, och för att hindra markfuktan från att stiga uppåt.
Utan plasten kommer jag avfukta marken, och det blir oekonomiskt.

I bjälklaget har jag lagt 50mm cellplast underst på "klossarna" av trossbottenskiva och sedan 145mm mineralull, så jag tror värmeläckaget neråt kommer vara minimalt.

Kondenseringen bör i sådana fall ske på cellplasten, där värmen möter kylan, men med 200mm isoleringen i golvet, tror du där kommer bli nämnvärt med kondens?

Det där med avfuktaren köper jag, däremot inte föreställningen att markfukt stiger uppåt. Fukt finns i tre olika tillstånd, fast form - is, flytande - vatten och gasform - vattenånga. Den fukt som finns i marken är flytande. För att den skall kunna stiga uppåt kan det antingen ske med kapillärsugning eller att den övergår till vattenånga. För att det senare krävs ett värmetillskott som inte finns.

Risken för kondens under golvet ökar faktiskt med isoleringens tjocklek eftersom utrymmet där då blir kallare. Inneluften som trängt igenom golvisoleringen tappar sin förmåga att innehålla vattenånga när temperaturen sjunker. Det är dock en bra idé att lägga frigolit underst eftersom den är ångtrög. Den kommer att stoppa det mesta av vattenångan. Jag tror att din golvlösning kommer att fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.