Håller på att ta bort stentrappan som är fullt av sprickor. Ska bygga en trätrappa. När jag tagit bort stentrappan så ser jag detta på bilden. Den sitter liksom fast vid entrédörrens underdel.. Hur blir man av med denna plåtbiten? Sitter den fast i träet under dörren tro? Någon som har någon idé?

• Närbild på brun rostig metall, trä och tegelsten. Ser gammalt och försummat ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en rostig metallkan med jord och en bultlåsning.
    Skapa konto
  • Hand nära rostig metall och trä, lutande, utomhus, slitna material, detaljer, närbild.
    Skapa konto
Tvätta av fotplåten
Ta en bild på fotplåten när dörren är öppen.

Varför ska den bort?

M Förstagångsköparen skrev:
Håller på att ta bort stentrappan som är fullt av sprickor. Ska bygga en trätrappa. När jag tagit bort stentrappan så ser jag detta på bilden. Den sitter liksom fast vid entrédörrens underdel.. Hur blir man av med denna plåtbiten? Sitter den fast i träet under dörren tro? Någon som har någon idé?
Får inte ihop bild 2 och 3 med första bilden, men om den sitter fast på ytterdörren kan jag tänka mig att den är till för att ställa upp dörren, det har nog funnits en pinne med en bygel på som låser dörren i uppställt läge — dörrhållare kallas den visst.
Dörrhållare i rostfritt stål med en fast monteringsplatta och en rörlig bygel.
Skapa konto

D Daniel 109 skrev:
Varför ska den bort?
För att jag ska sätta en bräda intill väggen och den är jättemycket i vägen.

Här är en film!

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Får inte ihop bild 2 och 3 med första bilden, men om den sitter fast på ytterdörren kan jag tänka mig att den är till för att ställa upp dörren, det har nog funnits en pinne med en bygel på som låser dörren i uppställt läge — dörrhållare kallas den visst.
[bild]
Det är tröskelbecket TS syftar på, inte kroken till dörrstoppet.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
[bild]
"Kroken" är till vänster utanför bild på första bilden.
"Kroken" sitter på dörrbladet.
"Fotplåten"/tröskelblecket sitter på tröskeln samt delvis inputsad i putsen.

D Daniel 109 skrev:
Det är tröskelbecket TS syftar på, inte kroken till dörrstoppet.
Förklarar varför bild 2 o 3 förvirrade 😀

Edit:
Men inte varför man inte vill ha plåten, visst - lite meck att få in en regel för kommande trätrapp men när stålramen är borta kan det väl inte vara jättesvårt att dra dit regeln...

Förklarar varför bild 2 o 3 förvirrade 😀

Edit:
Men inte varför man inte vill ha plåten, visst - lite meck att få in en regel för kommande trätrapp men när stålramen är borta kan det väl inte vara jättesvårt att dra dit regeln...
Sen ska brädor på hela vägen in till dörren så allt måste bort. Det spelar ingen roll varför jag vill ta bort den. Hur får jag bort den?

Stålramen sitter som berget i grunden. Hur får man bort en sån?

Stålramen sitter som berget i grunden. Hur får man bort en sån?
Vinkelslip är nog enklast. Glöm inte skydd för ögon och öron!

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Sen ska brädor på hela vägen in till dörren så allt måste bort. Det spelar ingen roll varför jag vill ta bort den. Hur får jag bort den?
Se till att det är ett mellanrum mellan trall och vägg med ca 1 cm, så inte vatten kan rinna på grunden.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
A
Tar du bort dörrblecket så behöver du sätta dit en ny så att den inte blir inläckage..
Man brukar ha trallen 50-100mm lägre än dörrbladets underkant så att det går att öppna dörren på vintern..
Så rekommendationen är inte att ha trallen i samma höjd som tröskeln på dörren om det var det du hade tänkt dig😊

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Se till att det är ett mellanrum mellan trall och vägg med ca 1 cm, så inte vatten kan rinna på grunden.
Ska försöka sätta en ny sån här där!
Rejäl skrev:
Tar du bort dörrblecket så behöver du sätta dit en ny så att den inte blir inläckage..
Man brukar ha trallen 50-100mm lägre än dörrbladets underkant så att det går att öppna dörren på vintern..
Så rekommendationen är inte att ha trallen i samma höjd som tröskeln på dörren om det var det du hade tänkt dig😊
Hur får man en ny dörrbläck som passar? Det är väl olika på alla hus?

• Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.