3 417 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Vad är detta? Hur sitter den fast? Hur får jag bort den?
Håller på att ta bort stentrappan som är fullt av sprickor. Ska bygga en trätrappa. När jag tagit bort stentrappan så ser jag detta på bilden. Den sitter liksom fast vid entrédörrens underdel.. Hur blir man av med denna plåtbiten? Sitter den fast i träet under dörren tro? Någon som har någon idé?
Varför ska den bort?
Får inte ihop bild 2 och 3 med första bilden, men om den sitter fast på ytterdörren kan jag tänka mig att den är till för att ställa upp dörren, det har nog funnits en pinne med en bygel på som låser dörren i uppställt läge — dörrhållare kallas den visst.M Förstagångsköparen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tröskelbecket TS syftar på, inte kroken till dörrstoppet.fam-lundborg skrev:
"Kroken" är till vänster utanför bild på första bilden.fam-lundborg skrev:
"Kroken" sitter på dörrbladet.
"Fotplåten"/tröskelblecket sitter på tröskeln samt delvis inputsad i putsen.
Förklarar varför bild 2 o 3 förvirrade 😀D Daniel 109 skrev:
Edit:
Men inte varför man inte vill ha plåten, visst - lite meck att få in en regel för kommande trätrapp men när stålramen är borta kan det väl inte vara jättesvårt att dra dit regeln...
Sen ska brädor på hela vägen in till dörren så allt måste bort. Det spelar ingen roll varför jag vill ta bort den. Hur får jag bort den?fam-lundborg skrev:
Tar du bort dörrblecket så behöver du sätta dit en ny så att den inte blir inläckage..M Förstagångsköparen skrev:
Man brukar ha trallen 50-100mm lägre än dörrbladets underkant så att det går att öppna dörren på vintern..
Så rekommendationen är inte att ha trallen i samma höjd som tröskeln på dörren om det var det du hade tänkt dig😊
Ska försöka sätta en ny sån här där!J jonaserik skrev:
Hur får man en ny dörrbläck som passar? Det är väl olika på alla hus?Rejäl skrev:Tar du bort dörrblecket så behöver du sätta dit en ny så att den inte blir inläckage..
Man brukar ha trallen 50-100mm lägre än dörrbladets underkant så att det går att öppna dörren på vintern..
Så rekommendationen är inte att ha trallen i samma höjd som tröskeln på dörren om det var det du hade tänkt dig😊