Hej alla händiga!
Jag har precis färdigrenoverat ett gammalt hus invändigt som vi köpte för ett halvår sedan. Nu börjar det bli dags att fixa lite utvändigt. När vi köpte huset var taket precis bytt, men vindskivorna osv är såklart inte på. Dom förra ägarna har monterat detta galler under taket runt hela huset. Kan någon förklara för mig vad tusan detta är? Misstänker att det är mot fåglar eller ventilation typ..? Dock ser det sjukt märkligt ut att det är limmat på teglet? Har ni några tips?
Jag har precis färdigrenoverat ett gammalt hus invändigt som vi köpte för ett halvår sedan. Nu börjar det bli dags att fixa lite utvändigt. När vi köpte huset var taket precis bytt, men vindskivorna osv är såklart inte på. Dom förra ägarna har monterat detta galler under taket runt hela huset. Kan någon förklara för mig vad tusan detta är? Misstänker att det är mot fåglar eller ventilation typ..? Dock ser det sjukt märkligt ut att det är limmat på teglet? Har ni några tips?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
94 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Det känns ju skönt iallafall! Har bara inte sett det monteras på detta sätt förut! Brukar man lägga nån vanlig plåt framför det som sticker ner på fasaden?J jonaserik skrev:
Om du tittar närmare är det tomt bakom den perforerade plåten? I så fall är det luftningen till din vind där den som har utfört jobbet har valt en perforerad plåt istället för myggnät ett snyggt utfört jobb tycker jag…J Jontebusen skrev:Hej alla händiga!
Detta är inanslutningen vägg och takfot alltså inte i gaveln där vindskivor sitter…
Redigerat av moderator:
Nej, men om du ska ha lockpanel så klistrar du ett insektsnät på gallret och ser till att det sluter tätt mot väggen. Annars hittar dom en runt bakom gallret, dom är inte stora dom små liven och behöver inte många centimeter för att komma igenom. Att klistra går med vanlig målarfärg, för det går åt en del då det måste helklistras. Räcker med att nätet går upp några centimeter på gallret, sen blir det mot väggen att peta på nätet så det blir tätt mot väggen och måla på. Blir nätet lite skrynkligt så gör det inget. Mycket pyssel blir det, men betänk, det är seriöst från början, så varför inte fortsätta med det.
Du brukar ha bra inlägg med mycket kunskap..J jonaserik skrev:Nej, men om du ska ha lockpanel så klistrar du ett insektsnät på gallret och ser till att det sluter tätt mot väggen. Annars hittar dom en runt bakom gallret, dom är inte stora dom små liven och behöver inte många centimeter för att komma igenom. Att klistra går med vanlig målarfärg, för det går åt en del då det måste helklistras. Räcker med att nätet går upp några centimeter på gallret, sen blir det mot väggen att peta på nätet så det blir tätt mot väggen och måla på. Blir nätet lite skrynkligt så gör det inget. Mycket pyssel blir det, men betänk, det är seriöst från början, så varför inte fortsätta med det.
Men här är jag inte säker på det, för mig är det uppenbart att det är en perforerad plåt som sitter i vägg anslutningen mot takfoten håller du inte med?