11 585 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Vad är detta för typ av lim
Bara för att man får använda något så betyder det inte att man kommer göra det. Varningar kom ju kring asbest långt innan det blev förbjudet. I vissa länder så var det fortfarande ok att användas under 90-talet har jag för mig.H hullan skrev:
Nej man vill ju hoppas att 1979 är mer på den säkra sidan.
jag ska skicka ett prov på det porösa svarta materialet samt en bit av mattan så får vi se.
blir inte riktigt klok på om asbest användes lika mycket vid heltäckningsmattor som vid plastmattor?
jag ska skicka ett prov på det porösa svarta materialet samt en bit av mattan så får vi se.
blir inte riktigt klok på om asbest användes lika mycket vid heltäckningsmattor som vid plastmattor?
uppdatera gärna här sen då när du vet! Klassisk Svartlim är ju annars hård, och inte porös.H hullan skrev:
Om det mot all förmodan skulle innehålla Asbests. Så är det damman som är farlig. Fukta med en blomspruta och skav av limmet med en båtskrapa. Trät tar inte skada av en lätt, kortvarig fuktning utan torkar rätt snart. Du binder limrester med fukt och slipper städa hela huset är antagligen den största fördelen.
Hoppas inte detta är Asbest för jag lär dö vilken minut som helst i så fall...
Hela övervåningen samt trappan har jag rivit bort liknande matta från och skrapat lim.
Hela övervåningen samt trappan har jag rivit bort liknande matta från och skrapat lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska uppdatera! Nej min första tanke var nog att det var någon typ av söndervittrad gummi. Jag hade med för mig att svartlim ska vara hårt och tjärliknande.
mattan kunde jag i princip bara lyfta upp och detta skrapades lätt med en spackel.
mattan kunde jag i princip bara lyfta upp och detta skrapades lätt med en spackel.
jag antar att du är ironisk - jag håller med om att hysterin är överdriven. Dock är det en onödig risk som så mkt annat.P-plats skrev:
såg materialet under din matta ut som mitt då?
Jag har iaf fått fram ur besiktningsprotokollet från 1980-02 att det saknas beläggning på planstegen i trappan, varpå byggaren har svarat att det åligger husägaren.
husägaren har alltså fixat ditt mattorna på stegen efter februari 1980.
husägaren har alltså fixat ditt mattorna på stegen efter februari 1980.
Så var det när vi drog upp mattan på bottenvåningen i vårt hus byggt -76. Enda jobbiga var att alla rester behövde skrapas bort eftersom vi skulle flytspackla (platta på mark som inte var jämn...)
Måste erkänna att jag inte hade en tanke på asbest. Men eftersom det inte dammade, tvärt om det var nästan kladdigt, är det inget jag tänker på nu heller....
Så skönt att mattan lossnar lätt! Jag gav upp att försöka få bort plastmattan i vår trappa och limmade nytt golv över....
Måste erkänna att jag inte hade en tanke på asbest. Men eftersom det inte dammade, tvärt om det var nästan kladdigt, är det inget jag tänker på nu heller....
Så skönt att mattan lossnar lätt! Jag gav upp att försöka få bort plastmattan i vår trappa och limmade nytt golv över....
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
jag är tacksam för all kunskap forumet kan ge. Då jag är helt novis och okunnig tar jag hellre försiktighet först.GoC skrev:
Jag rev upp en heltäckningsmatta och såg något svart och tänkte att jag hellre frågar en gång för mkt
Det var klokt gjort. Oro och okunskap är en farlig kombination. Men nu vet du att: -oberoende av, om det finns asbest i matta eller gummigegga, eller inte, är det fullständigt ofarligt, eftersom det måste damma.H hullan skrev:
P3 Dokumentär, gjorde ett bra program om Eternitfabriken i Lomma. Där drabbades många av arbetarna av asbestlunga och lungkancer. Det som skiljer dig och din trappa från dom, är att de gick i en ständig asbestdimma, år ut och år in. Trots det var det nästan bara rökare som blev sjuka. Lyssna på det INNAN du får fnatt och skickar in ännu mer prover på analys.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1027674
Staffan
Både ock...H hullan skrev:
Hade inte en tanke på Asbest när jag tog bort mattan och så här i efterhand så ska man ha respekt för faror som kan uppkomma under renoveringen MEN man får inte heller bli allt för orolig för allt heller...
Det är ju mest sannolikt INTE asbest med tanke på årtal och utseende men jag har resonerat likadant, med barn i huset och att asbestfibrer färdas långt och är kvar länge så vill jag säkerställa att döttrarna inte ska andas asbestdamm i unga år.
Själv har jag inte så mycket betänkligheter för det men vårt hus är byggt -77 och hittills har en ventilationstrumma från "pannrummet" innehållit asbest samt eternitpannor på taket (som vi bytte innan vi flyttade in).
Inget mattlim som jag testat (två olika) innehöll asbest trots att de hade "misstänkt" färg.
Själv har jag inte så mycket betänkligheter för det men vårt hus är byggt -77 och hittills har en ventilationstrumma från "pannrummet" innehållit asbest samt eternitpannor på taket (som vi bytte innan vi flyttade in).
Inget mattlim som jag testat (två olika) innehöll asbest trots att de hade "misstänkt" färg.
Tack för din input! Nä jag har också försökt forska lite i kring mattlim -det verkar som att asbestlim mest användes under 60-talet när man limmade mot betong. Kan inte riktigt se varför man skulle ha använt det mot trä i en innertrappa.anders07 skrev:
Det är ju mest sannolikt INTE asbest med tanke på årtal och utseende men jag har resonerat likadant, med barn i huset och att asbestfibrer färdas långt och är kvar länge så vill jag säkerställa att döttrarna inte ska andas asbestdamm i unga år.
Det jag har försökt forska lite i och begripa är huruvida man använde asbest ”hela tiden” på slentrian- eller körde man bara med det vid behov under 70-talet? Alltså tog man mest till det när man behövde extra hållfasthet/brandskydd etc?