Hej!
Nyinflyttad i lägenhet från sent 1940-tal, som vi håller på att fixa till ytskikten på. Ovanför alla fönster i lägenheten sitter en sådan här slags bräda:
Väggarna är i lättbetong, så vi har spekulerat i att listerna är till för att kunna hänga upp gardiner och lampor etc utan att behöva smula i väggarna. Smart lösning! Men är det rätt? Och har denna typ av trädetalj något namn? Har aldrig sett det förut!
Skulle vara jättekul att veta mer om någon sitter på information! En av listerna är trasiga, och börjat lossna från väggen, så tänkt byta ut den mot en ny.
Nyinflyttad i lägenhet från sent 1940-tal, som vi håller på att fixa till ytskikten på. Ovanför alla fönster i lägenheten sitter en sådan här slags bräda:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggarna är i lättbetong, så vi har spekulerat i att listerna är till för att kunna hänga upp gardiner och lampor etc utan att behöva smula i väggarna. Smart lösning! Men är det rätt? Och har denna typ av trädetalj något namn? Har aldrig sett det förut!
Skulle vara jättekul att veta mer om någon sitter på information! En av listerna är trasiga, och börjat lossna från väggen, så tänkt byta ut den mot en ny.
Tack för svar! Vad fint! Det är en gammal hyresrätt som nu är BRF. Funderade på om det är någon speciell typ av träbit som användes till detta ändamål, men eftersom den har måtten 69 x 15 x 2400 blir det enkel lösning att ersätta med färdigkapad planhyvlad furu.
Skulle kunna vara klippspik.
Hade man inte ngn form av rundad täckbräda på 40-t som dolde gardinstången? Kan det vara den som varit infäst i brädan? (Kommer tyvärr inte på namnet på täckbrädan. Den var oftast i teak eller mahogny eller kanske valnöt? (fanér))
Är lite skeptisk till att de satt upp hela långa brädor över fönstren bara för gardinstångsinfästningarna, men visst är det en snabb, enkel och billig lösning för det ändamålet. Särskilt som det kanske inte fanns speciella plastpluggar för lättbetong på den tiden?
Hade man inte ngn form av rundad täckbräda på 40-t som dolde gardinstången? Kan det vara den som varit infäst i brädan? (Kommer tyvärr inte på namnet på täckbrädan. Den var oftast i teak eller mahogny eller kanske valnöt? (fanér))
Är lite skeptisk till att de satt upp hela långa brädor över fönstren bara för gardinstångsinfästningarna, men visst är det en snabb, enkel och billig lösning för det ändamålet. Särskilt som det kanske inte fanns speciella plastpluggar för lättbetong på den tiden?
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Kornischer var vanligt i finrum på 40-talet men vi har sådan lister ovanför alla fönster i vår 60-talslägenhet.Oldboy skrev:
Hade man inte ngn form av rundad täckbräda på 40-t som dolde gardinstången? Kan det vara den som varit infäst i brädan? (Kommer tyvärr inte på namnet på täckbrädan. Den var oftast i teak eller mahogny eller kanske valnöt? (fanér))
Är lite skeptisk till att de satt upp hela långa brädor över fönstren bara för gardinstångsinfästningarna, men visst är det en snabb, enkel och billig lösning för det ändamålet. Särskilt som det kanske inte fanns speciella plastpluggar för lättbetong på den tiden?
Bygger man hus av sten eller block så har man väl en bärande båge som håller uppe stenarna ovanför fönstren och man ville nog inte att folk skulle försöka spika in i den. Förutom att det är svårt att sätta upp saker på väggarna med det som stod till buds då.
Så roligt att läsa alla svar! Listen är nu nedplockad. Är det klippspik den satt fast med?
Stod och lirkade länge för att få ut spikarna utan att göra allt för stora hål i lättbetongen. Var tvungen att såga upp träet i flera bitar för att lyckas.
Har aldrig varit i kontakt med klippspik innan. Väldigt konfunderad över hur kommer det sig att de är så böjda? Blir de så när man spikar in dem?
Planen är att skruva fast den nya brädan med lättbetongskruv, om ingen har något förslag på bättre lösning? Skulle det förankras lika bra genom att spika?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stod och lirkade länge för att få ut spikarna utan att göra allt för stora hål i lättbetongen. Var tvungen att såga upp träet i flera bitar för att lyckas.
Har aldrig varit i kontakt med klippspik innan. Väldigt konfunderad över hur kommer det sig att de är så böjda? Blir de så när man spikar in dem?
Planen är att skruva fast den nya brädan med lättbetongskruv, om ingen har något förslag på bättre lösning? Skulle det förankras lika bra genom att spika?
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
P Porsibygg skrev:
Det kommer bli ett litet persiennprojekt i sig! Endast en persienn finns kvar i fönstren, väldigt fin i original. Så ska försöka komplettera med liknande i de andra fönstren, samt byta ut de slitna detaljerna. Tycker den är så fin i randigt!P Porsibygg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som klippspik ja.B bikandi skrev:
Det ska de normalt inte bli. Om de inte blivit krokiga av losstagningen så kanske de stött på armeringsjärn i väggen.B bikandi skrev:
Klippspik heter klippspik för att de är stansade/klippta ur plåt. Innan dess var det smidd spik som smeden knackade fram. Nu är det trådspik, dvs järntråd som klipps av och dunkas till. (Grovt beskrivet, men för den vetgirige finns ju alltid Google och Wikipedia mm.
Precis så där så spikarna ut när jag tog bort golvsocklarna i min lägenhet från 1936. Vore kul att veta om det är avsiktligt eller om spikarna böjts vid monteringen.B bikandi skrev:Så roligt att läsa alla svar! Listen är nu nedplockad. Är det klippspik den satt fast med?
[bild] [bild]
Stod och lirkade länge för att få ut spikarna utan att göra allt för stora hål i lättbetongen. Var tvungen att såga upp träet i flera bitar för att lyckas.
Har aldrig varit i kontakt med klippspik innan. Väldigt konfunderad över hur kommer det sig att de är så böjda? Blir de så när man spikar in dem?
Planen är att skruva fast den nya brädan med lättbetongskruv, om ingen har något förslag på bättre lösning? Skulle det förankras lika bra genom att spika?