AndHay skrev:
Vårt hus ( byggt 61/62) Hade nedgrävd tank som senare vid hårdare miljökrav ersattes med en inomhus. Tror det var ganska vanligt.
Låter rimligt :) har du nån uppfattning om hur stor en sådan kan tänkas vara?
Tycker detta låter rimligast hittills, för jag har aldrig sett ett avluftningsrör för avlopp i mankhöjd.

Avluftning finns för att vattenlåsen skapar en sluten kammare för luft som gör att det blir övertryck i rören. Inte massa tryck men tillräckligt för att vattnet inte ska rinna undan normalt. Trycker man igenom en vattenslang förbi vattenlåset i toan så bryter man den slutna kammaren och tar bort övertrycket. Anledningen varför man inte vill ha vattenslangen där är att lukten smiter in i huset.

För att se principen på liten nivå kan du vända en PET flaska med vatten upp o ner. Det tar en stund för vattnet att åka ut. Borrar du hål i botten på flaskan går det genast fortare.... Då är det undertryck men principen är samma

JKrister skrev:
Avluftning finns för att vattenlåsen skapar en sluten kammare för luft som gör att det blir övertryck i rören. Inte massa tryck men tillräckligt för att vattnet inte ska rinna undan normalt. Trycker man igenom en vattenslang förbi vattenlåset i toan så bryter man den slutna kammaren och tar bort övertrycket. Anledningen varför man inte vill ha vattenslangen där är att lukten smiter in i huset.

För att se principen på liten nivå kan du vända en PET flaska med vatten upp o ner. Det tar en stund för vattnet att åka ut. Borrar du hål i botten på flaskan går det genast fortare.... Då är det undertryck men principen är samma
Aha, smart idé för att kolla :) mycket enklare än min egen teknik.
Tack för förtydligen :)

Hemmakatten
Är det en oljetank nedgrävd i trädgården har du problem. Alla gamla oljetankar måste (pga miljöskäl) antingen grävas upp och forslas bort till deponi eller saneras, dvs. all olja i tanken måste bort vilket man inte kan göra själv utan måste anlita ett företag. Oljetankar måste dessutom, enligt lag, inspekteras med något års mellanrum. Lagen kom till nån gång på 90-talet, början 2000-talet tror jag. Alla villaägare fick brev från sina kommuner med förfrågan om de hade någon oljetank. Många som hade en gammal tank i huset eller på tomten valde att felaktigt svara nej pga höga saneringskostnader.

Hemmakatten
Angående brunnen så tror jag också att det är en renslucka för avlopp. Vi hade i vårt förra hus en likadan lösning.

32 mm känns för litet för avluftning av en oljetank. Det borde lukta olja ur röret om det hade något med en.oljetank att göra. Dessutom borde luftning och påfyllning sitta intill varandra.

Kan du se något rör som kommer upp på taket? Har du vind på huset? Finns det några rör där som kan tänkas vara avluftning till avloppet? Rören brukar vara 75-100 mm i diameter.

Förutom spolning, har det gjorts någon filmning av rören?

Hemmakatten skrev:
all olja i tanken måste bort vilket man inte kan göra själv utan måste anlita ett företag.
Varför skulle man inte kunna tömma en tank själv?

Patrick E skrev:
32 mm känns för litet för avluftning av en oljetank. Det borde lukta olja ur röret om det hade något med en.oljetank att göra. Dessutom borde luftning och påfyllning sitta intill varandra.

Kan du se något rör som kommer upp på taket? Har du vind på huset? Finns det några rör där som kan tänkas vara avluftning till avloppet? Rören brukar vara 75-100 mm i diameter.

Förutom spolning, har det gjorts någon filmning av rören?
Finns luftnigsrör på taket.
De har filmat rören och de tyckte de såg OK ut.

Märkligt, då borde det ju funka om det inte är något stopp i avluftningen.
Är det bara toaletterna som du upplever problemet med dålig avrinning i? Gäller det oavsett om man gjort nummer 1 eller 2?

Har du eget eller kommunalt avlopp?

Patrick E skrev:
Märkligt, då borde det ju funka om det inte är något stopp i avluftningen.
Är det bara toaletterna som du upplever problemet med dålig avrinning i? Gäller det oavsett om man gjort nummer 1 eller 2?

Har du eget eller kommunalt avlopp?
Det är bara toaletterna, varav den ena är mycket sämre än den andra.
I detta huset har man dock gjort en specialare där handfats-avloppen går i ett eget rör. Det är dåligt flöde även om man spolar utan att ha gjort varken nummer 1 eller 2.
Det är kommunalt avlopp, och kommunen säger att det inte är något problem i deras ledning.
Toaletten som fungerar bättre är den som sitter närmst lutningen, den har också egenheten att ibland fungera felfritt under några spolningar, för att sen återgå till att bli dålig.

Knepigt. Tyvärr har jag inga bra idéer om vad det kan vara. Känns som om du gjort allt du kan med spolning och filmning.

R
pröva med en trädgårdsslang. om det hjälper är det kommunens avluftning som felar eller din egen. men 1:a kolla med slang.
Har vart med om att kommunala avluftningen saknades

Kommunal avluftning? Var skulle den sitta? :rolleyes:

R
kan bara säga , om ansl är i slutet av ett system så bör kommunen ha en avluftning i änden på system. i fallet som jag vart med om var det ca 10 fastigheter som hade likvärdiga problem, och jag kollade avluftningen i huset samt att jag körde ner en trädgårdsslang i toan, inget stopp i avluftning i fast eller som jag kunde hitta. När jag sedan trök ner en slang i toan försvann vattnet direkt och det var vacum i systemet utanför.
Kollade upp alla fast och fann att det inte var några prob där utan att systemet hde ingen avluftning i slutet av den delen.

Så det var ett antagande ag gjorde att det var kommunen som skulle säta en avluftning i slutet och då skulle alla problem försvinna

Ribons skrev:
pröva med en trädgårdsslang. om det hjälper är det kommunens avluftning som felar eller din egen. men 1:a kolla med slang.
Har vart med om att kommunala avluftningen saknades
Testade med en slang, visserligen inte en trädgårdsslang, men en slang med ca.10mm diameter. Utan slang fylls skålen till bredden, med slangen fylldes kanske halva skålen. Det kom också en massa "sörplande" ljud ur slangen. Så då verkar det vara avluftningen som strular, eller vad säger ni?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.