Skulle hålsåga genom panelen i förrådet och stötte på en skiva jag inte var beredd på. Den sitter direkt mot ytterpanelen. Det var mycket hårdare att borra i än OSB och trä.

Vill utesluta att det är något med asbest men skulle tro att det inte är det. Original (1978) är förrådet endast byggt med träpanel enligt ritning. Tror tidigare ägare byggt om detta förråd för ca 10 år sedan, sannolikt är det från då.

Någon byggskiva/fibercement?

Bild inifrån i hålsågningen och genom ett luftintag där man ser plattan från sidan. Verkar vara knappt 1 cm tjock.

• Hål i förrådspanel med synlig isolering och en skiva, fotograferat genom hålsågning och luftintag, ca 1 cm tjock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inifrån syns en okänd platta genom ett hål i förrådspanelen, uppmålad bredvid ventilationsintag. Plattan verkar vara knappt 1 cm tjock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga från fotot men det ser ut som eternitskivor.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Det ser onekligen ut som Eternit på fotot.
Var försiktig med hanteringen här, dammet från bearbetning innehåller med stor sannolikhet asbest och är isf mycket cancerframkallande vid inandning.

• Haha
GoC
  • Laddar…
Satsuki
P Puffen Ingarö skrev:
Det ser onekligen ut som Eternit på fotot.
Var försiktig med hanteringen här, dammet från bearbetning innehåller med stor sannolikhet asbest och är isf mycket cancerframkallande vid inandning.
För det första kan man inte säga något utifrån en bild, för det andra är eternit inte hälsosamt att andas in, men det är inte cyanid direkt… En exponering ger inte cancer och en bra andningsmask löser problemet.

Baserat på ålder är det inte eternit om man inte satt in gamla skivor när man byggde eller renoverade förrådet (vilket man så klart inte kan utesluta, men varför skulle man?). Jag tycker det se ut som någon typ av fibercementskiva. Vi har det i garaget (byggt 76) och uppsatt på 90-talet när man isolerade.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Jag håller det för osannolikt att det är eternit när det sitter inne i väggen och är närmare centimetern tjockt.
Troligare då, som Satsuki skriver, att det är en fibercementskiva.

Tack för era svar. Jag håller det också som osannolikt (men inte omöjligt, därför inte borrat ngt än) att det är eternit. Det är inte heller original utan tillkommit senare än 1978. Ganska långt senare är min gissning. Svårt bara att vara helt säker.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.