Lite nyfike blandat med lite oro vad det är för lager som verka sitta bakom tapeten? Röd färg som är ihop med tapeten, inte röd tapet, detta är något lager bakom pappret på tapeten eller något lim av sån färg som används för länge sen? Huset är från 64 talet. Kanske något jätte vanligt som ni andra vet?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Kanske ngn som hade en målad vägg, eller en gammal tapet ?E Erion skrev:Lite nyfike blandat med lite oro vad det är för lager som verka sitta bakom tapeten? Röd färg som är ihop med tapeten, inte röd tapet, detta är något lager bakom pappret på tapeten eller något lim av sån färg som används för länge sen? Huset är från 64 talet. Kanske något jätte vanligt som ni andra vet?
Känns itne som något att vara orolig för mer än allmänt för byggdamm: Skulle ju kunna innehålla någon kemikalie som vi inte använder idag, men om du vidtar normala försiktighetsåtgärder mot damm och vädrar, särskilt om det luktar kemiskt,tror jag inte du behöver oroa dig: Efter 60 år lär lättflyktiga kemikalier ha hunnit vädrats bort.
Hur tjockt är det? Ser det ut som matt och eventuellt lite glittrigt spackel? Isåfall kan det vara schejamassa och då har du rätt mycket asbest i det där.
Det verkar en del av själva tapeten, så det sitter ihop, det var aldrig en annan tapet lager eller så, utan det var bara en tapet som hade detta röda lagret som sista lagret mot väggen. Har inte än klurat ut varför det skulle var röd och att det är som bomull nästan, eller ludd kanske är rätta ordet.
Jag vill tillägga att jag förstår att när man river ner en tapet det ser lite luddig för det är själva papprets egenskaper att det kan ser ut så där, men med tanke på husets bygg år, är man lite för oroligt att man stöter nåt farligt dammigt material.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för thermostatventil?
Värme allmänt -
Vad är detta, forngrav eller köksavlopp
Trädgård allmänt -
Vad är detta för rulle ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan detta vara för något? Ser ut som små larver av något slag.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är detta en glipa för luft eller ska den fogas igen?
Golv