Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta är för avklippta kablar? Finns i ett hus från slutet av 70-talet bakom en golvlist.
Tack!

• Kabel löper längs vit vägg, ner till trägolv med ett hål. Oavslutad installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel fastsatt längs vägg, trägolv, ruffig vitmålad vägg, kabelhållare, skruv, ojämn.
    Skapa konto
Sannolikt telefon. Men den typen används även till larm och liknade.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
En till bild, förhoppningsvis tydligare :)

• Ett närbildsfoto av en kabel eller rör genom en vägg med en skyddande hylsa och synliga ledningar inuti.
    Skapa konto
Tack för svaret! Kan de ligga kvar som de är?

S
Gissar på att den gråa är inkommande i huset och den vita är vidare till nästa uttag.
Jag hade tagit bort dem, men jag är kanske överdrivet nitisk när det kommer till kablar :)

Det går nog att köra 100mbit över dessa. Så om det är precis rätt dragning av kabeln och du klarar dig med 100mbit så är det bara att patcha upp uttaget.

Kan de innebära brandrisk?

Tack för alla svar. Vi har inte egentligen behov av att använda kablarna utan jag tänker mest på om det är någon fara med att de ligger kvar så här under listen eller om de bör åtgärdas?

M merbanan skrev:
Det går nog att köra 100mbit över dessa. Så om det är precis rätt dragning av kabeln och du klarar dig med 100mbit så är det bara att patcha upp uttaget.
100milli bit per sekund är en extremt låg hastighet.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt telefon. Men den typen används även till larm och liknade.
Vet du om det innebär brandrisk att ha de liggande så här under golvlisten?

ullet
Ingen brandrisk, jag har lämnat gamla inkommande teleledningen bakom en list i vår hall också.

Nej. Det är ingen risk.

Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.