Hej,

Stötte på en strömbrytare som skilde sig från resten i min bostadsrätt.

Det är en svart kabel, brun kabel och en turkos kabel. Når jag mäter mellan svart och brun när lampan är av får jag 169 v. Även när jag mäter mellan svart och turkos får jag 169V. Mellan brun och turkos får jag noll oavsett läge på strömbrytaren.

Om jag mäter när lampan är på får jag 0V mellan alla poler.

Mäter jag däremot i lamputtaget som går till lampan I taket så får jag 230V som överallt annars när lampan är på. Alltså mellan brun och blå.

Jag misstänker att turkos kan vara jord men det jag inte förstår är att resten av alla strömbrytare endast har svart+ vit eller svart+brun. som det brukar vara alltså.

Jag har försökt dragit i kablarna från både lampan och strömbrytaren men får ingen rörelse i strömbrytare eller vise versa.

Därför misstänker jag att det kan vara så att kablarna kan gå till en annan kopplingsbox innan dom når strömbrytaren eller lamputtaget. Men det är osäkert.

Lägenheterna byggdes 1973.

Någon som har koll på vad det kan vara?
 
  • Elektrisk strömbrytare med avskalade svarta, bruna och turkosa kablar kopplade, exponerad i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen strömbrytare med synlig svart, brun och turkos kabel ansluten i en bostadsrätt från 1973.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med synliga svarta, bruna och turkosa kablar mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytare utan kåpa med synliga ledningar och stödplatta i en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut som en helt normal installation av en trappbrytare.
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag förstår inte vad ditt problem är, ja förutom att du inte kan något om el och borde låta bli det du håller på med.

Men kan du inte låta bli att pilla så försök åtminstone läsa på lite först, t.ex. här: [länk]
Tur att du kan så mycket! Den sitter i ett vardagsrum med endast en lampa i taket och ett ställe där den kan bli manövrerad från. Vi har totalt 5 ingjutna dosor i väggen för strömbrytare i hela lgh.

Känns väldigt osannolikt att det har funnits en till ingjuten strömbrytare i rummet då alla strömbrytare sitter på max 3 meter avstånd i hela lgh. Finns ingen nytta för att ha ett till.

Då menar du även att det är normalt att ha 169V i strömbrytare?

Från vp röret i taket som ger kablarna till lampan så sitter det ockå en turkos kabel som inte är inkopplad. Hur jag då mäta på svart + turkos i strömbrytaren och få 169V?

Tack
 
Redigerat:
169 V är helt rimligt om man mäter på en bruten kabel som går parallellt med strömförande kablar.
Läs på om kapacitiv koppling.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
169 V är helt rimligt om man mäter på en bruten kabel som går parallellt med strömförande kablar.
Läs på om kapacitiv koppling.
Tack snälla! Har du också någon koll på hur jag kan mäta upp 169 volt från svarta fasen till den turkosakabeln som inte är inkopplad i takdosan? 🙈 Alltså den takdosa med lampan som strömbrytaren styr. Sen är ju frågan varför man har dragit den turkosa överhuvudtaget.
 
Det har förmodligen suttit en kronbrytare där tidigare och i taket ett 3-pol kronlamputtag men har under åren blivit bytt och brytaren ersatt med en 1-pol/trapp. Så var det förr när man hade tex kristallkronor i vardagsrum och där man kunde tända/släcka 2 sektioner av armaturen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Brytaren är märkt med en 6:a och är en trapp. kan vara att f.d ägare har satt i en ny , när den gamla pajat.
troligtvis har det nog varit en kron tidigare, dubbla vippor och varit för 2 steg i en armatur. Därav att den turkosa inte är kopplad i taket. Spänningen skiftar mellan troligtvis turkos och brun. Se till att isolera den turkosa i taket och bry dig inte om det som andra säger. Det är ingen månresa som ska göras. Det är alltid klurigt att mäta på ledningar som går paralellt. Trappen kan användas som bara brytare.

EDIT 2:a på den
 
Redigerat:
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
A
Ser ut som en strömställare av trappfunktion. Fungerar den inte eller är frågan bara var ledarna tar vägen och vad dessa styr?

När man mäter spänning mäter man potentialskillnaden mellan två punkter (den elektriska laddningen) och instrumentet visar denna skillnad i volt.

Lamputtaget har en ledare med ungefär 230V och en ledare med ungefär potentialen 0V så skillnaden mellan dessa är ofta cirka 230V.

Med strömställaren påslagen sluts kretsen och det blir ingen potentialskillnad som går att mäta upp i denna punkt. 230V-230V=0V

Med strömställaren av så verkar det som att tändtrådarna får en liten laddning ~60V av intilliggande ledare. ~230-61=169V

Man brukar inte spänningsmäta i en strömställare eftersom man inte har någon potentialskillnad att mäta mot och resultaten blir svårtolkade som i detta fall.
 
  • Två exempel på elektromagnetisk koppling: induktiv och kapacitiv mellan ledare, illustrerad med cirkulära linjer och kors.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ser ut som en strömställare av trappfunktion. Fungerar den inte eller är frågan bara var ledarna tar vägen och vad dessa styr?

När man mäter spänning mäter man potentialskillnaden mellan två punkter (den elektriska laddningen) och instrumentet visar denna skillnad i volt.

Lamputtaget har en ledare med ungefär 230V och en ledare med ungefär potentialen 0V så skillnaden mellan dessa är ofta cirka 230V.

Med strömställaren påslagen sluts kretsen och det blir ingen potentialskillnad som går att mäta upp i denna punkt. 230V-230V=0V

Med strömställaren av så verkar det som att tändtrådarna får en liten laddning ~60V av intilliggande ledare. ~230-61=169V

Man brukar inte spänningsmäta i en strömställare eftersom man inte har någon potentialskillnad att mäta mot och resultaten blir svårtolkade som i detta fall.
Tack snälla allihopa för hjälpen. Jag har inget elschema hemma i centralen så därför har jag börjat slängt ihop ett eget för att det ska vara enklare när jag ska felsöka eller bryta strömmen osv.

Det är riktigt kaos vart grupperna går och olika färger i typ alla rum. Så därför har jag fått utreda vad som går vart 🙂

Återigen tack snälla för hjälpen allihopa! 😁
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.