Varför har min granne en snurrande fläkt på skorstenen? Den snurrar dygnet runt och har börjat göra oljud. Jag är konfunderad varför den står på jämt. Är det för normal luftcirkulation? Eller en radonfläkt? Flera hus på gatan har dessa. Varför?

• Snurrande fläkt på en skorsten ovanför ett tak med tegeltak, omgiven av träd och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den använder vinden för att skapa ett undertryck som suger ut inomhusluften helt utan el.
Turbovent är ett namn ..

D Dilato skrev:
Den använder vinden för att skapa ett undertryck som suger ut inomhusluften helt utan el.
Aha! Låter smart.
Har du någon uppfattning om hur oljud kan skapas? Det är ett malande ljud. Är kullagren slut? Kan det oljas?

Det bor en änka där så jag vill gärna förstå vad som uppstått med fläkten när jag ringer på och säger att hon måste gör något åt ljudet.

F Fixeri gbg skrev:
Aha! Låter smart.
Har du någon uppfattning om hur oljud kan skapas? Det är ett malande ljud. Är kullagren slut? Kan det oljas?

Det bor en änka där så jag vill gärna förstå vad som uppstått med fläkten när jag ringer på och säger att hon måste gör något åt ljudet.
Det är ett så kallat spindel lager.
Har väldigt svårt att se att detta kan orsaka ljud. Har själv 4 st av dessa och de är ljudlösa. Har varit i drift i mer än 15 år
Mvh
Tony

T Turbin skrev:
Har väldigt svårt att se att detta kan orsaka ljud. Har själv 4 st av dessa och de är ljudlösa. Har varit i drift i mer än 15 år
T Turbin skrev:
T Turbin skrev:
T Turbin skrev:
Mvh
Tony
Okej! Ja, vad kan då låta? Det är ett malande mekaniskt ljud. Inte så skrapigt.
Men är det bara den exteriöra ”fäktbollen” som drar ut luft, eller är den kopplad till någon annan enhet på vinden av huset som kan låta? Jag tänker också på möjligheten till gnistbildning.

• Gilla
Thomas M
  • Laddar…
F Fixeri gbg skrev:
Okej! Ja, vad kan då låta? Det är ett malande mekaniskt ljud. Inte så skrapigt.
Men är det bara den exteriöra ”fäktbollen” som drar ut luft, eller är den kopplad till någon annan enhet på vinden av huset som kan låta? Jag tänker också på möjligheten till gnistbildning.
Ja det är bollen som drar ut luft. Om den orsakar ljudet så skulle den inte kunna rotera om det inte blåser full storm. Det måste vara något annat som låter

T Turbin skrev:
Ja det är bollen som drar ut luft. Om den orsakar ljudet så skulle den inte kunna rotera om det inte blåser full storm. Det måste vara något annat som låter
Jag förstår, tack! Då tänker jag att det ändå kan sitta en motor där också som är den som låter eftersom oljudet är konstant.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.