2 072 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad är detta för dimensioner på virke?
Hej,
Jag planerar att bygga staket/räcke i samband med altanbygget, och har hittat en bild precis som jag vill ha det.
Det jag försöker klura ut är dimensionerna på virket.
Som man kan se så är horisontella och vertikala plankorna mellan stolparna av samma bredd och tjocklek.
Tänker man då att det är tre plankor (yttre horistontell, vertikal, inre horisontell) á 28mm tjocklek så bör stolparna vara 95x95 för att det ska få plats.
Det innebär att i sin tur att plankorna emellan stolparna är 28x95
Så långt har jag kommit, rätta mig gärna om jag har fel?
Det jag har kvar är överliggaren, som jag tänkte göra i 120x45, men som ser ut att vara av en annan dimension här. Är det möjligtvis 120x28 eller något annat?
Finns det någon med lite mer erfarenhet som kan avgöra vad det är för något?

Jag planerar att bygga staket/räcke i samband med altanbygget, och har hittat en bild precis som jag vill ha det.
Det jag försöker klura ut är dimensionerna på virket.
Som man kan se så är horisontella och vertikala plankorna mellan stolparna av samma bredd och tjocklek.
Tänker man då att det är tre plankor (yttre horistontell, vertikal, inre horisontell) á 28mm tjocklek så bör stolparna vara 95x95 för att det ska få plats.
Det innebär att i sin tur att plankorna emellan stolparna är 28x95
Så långt har jag kommit, rätta mig gärna om jag har fel?
Det jag har kvar är överliggaren, som jag tänkte göra i 120x45, men som ser ut att vara av en annan dimension här. Är det möjligtvis 120x28 eller något annat?
Finns det någon med lite mer erfarenhet som kan avgöra vad det är för något?

Bra där, det är ju möjligt. Dock kanske det inte gör jätteskillnad på utseendet om man har 22mm eller 28mm. Viktiga känner jag är att bredden på plankorna blir bra, dvs att jag inte köper 95 så var det 70 på bilden.T tergo skrev:
Hoppas det blir bra med 95x95, 28x95 och 28x120
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Vad är detta för material/typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för installation i anslutning till platta?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för verktyg? El test? Syl liknande
Verktyg & Maskiner -
Är detta något att oroa sig för?
Bastu