Satsuki
Sonen hittade vad han hade hoppats var guld eller någon annan ädel metall i en sten. Jag tyckte det lät osannolikt så han hämtade hem den.
En glittrande sten med skimrande lager, eventuellt kvarts eller glimmerskiffer, ligger bredvid en linjal som visar dess storlek i centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre stenprover med glittrande ytor, möjligen kvarts eller glimmerskiffer, ligger på papper med en linjal i bild för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror snarare att det är kvarts som glimmar, men geologi är INTE mitt ämne.
Stenen är tyngre än man förväntar sig och funnen i en bäckravin där det finns mycket skiffer från Yngre Ordovicium (sisådär 455 miljoner år).
Kan det vara glimmerskiffer? Vad är då lagret som skimrar och hur kan det bildas i skiffer?

Vad ska jag söka på för att förstå mer?

Jag är inte heller geolog, men killgissar på någon svavelförening. Pyrit/svavelkis eller pyrrhotit/magnetkis är väl mest sannolikt?

Majgårdarna
Jag frågade Grok.

Baserat på bilden ser det ut som att du har en bergart som innehåller ett mineral med en metallisk glans och iriserande färger, vilket är typiskt för vissa sulfidmineral. Den mörka, gråsvarta matrisen och de glänsande, guldiga till regnbågsfärgade partierna pekar starkt mot att detta kan vara en malm som innehåller **bornit** (också kallad påfågelmalm) eller möjligen **kalkopyrit**.

### Trolig identifiering:
- **Bornit (Cu₅FeS₄)**: Bornit är ett kopparsulfidmineral som ofta har en iriserande yta med regnbågsfärger (blått, lila, grönt) när det oxiderar, vilket ger det smeknamnet "påfågelmalm". Den mörka basfärgen på mineralet passar också bra med bornit.
- **Kalkopyrit (CuFeS₂)**: Kalkopyrit är ett annat vanligt kopparsulfidmineral som kan se liknande ut, med en mer guldgul metallisk glans. Det kan också ha en viss iridescens, men den är oftast inte lika uttalad som hos bornit.

### Egenskaper att kontrollera:
1. **Hårdhet**: Bornit är relativt mjukt (3-3,5 på Mohs hårdhetsskala), medan kalkopyrit är lite hårdare (3,5-4). Du kan testa genom att försöka repa mineralet med en kniv (hårdhet ~5,5). Om det repas lätt, lutar det mer mot bornit.
2. **Färg och glans**: Bornit har ofta en brunaktig till grå basfärg som snabbt får iriserande färger vid oxidation. Kalkopyrit är mer enhetligt guldgul men kan ha gröna eller svarta stråk vid oxidation.
3. **Densitet**: Båda mineralen är ganska tunga på grund av sitt metallinnehåll, så de känns tyngre än vanliga stenar av samma storlek.

### Matrisen:
Den omgivande bergarten (matrisen) ser ut att vara en mörk, troligen magmatisk bergart som **basalt** eller **gabbro**, som ofta är värd för sulfidmalmer. Det kan också vara en metamorf bergart som har genomgått mineralisering.

### Slutsats:
Jag skulle gissa att detta är **bornit i en mörk magmatisk eller metamorf matris**, baserat på de iriserande färgerna och den mörka bergarten. För att vara helt säker skulle du behöva göra ytterligare tester, som att kontrollera hårdhet, densitet eller till och med göra en kemisk analys. Om du vill ha en mer exakt identifiering kan jag också försöka söka efter mer information eller bilder för jämförelse – vill du att jag gör det? Alternativt kan du ta med provet till en geolog eller ett museum för en professionell bedömning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.