fremax fremax skrev:
Ser ut som dålig kvalitet på kromet som därför lossnat .

Med vänlig hälsning, fremax
Känns inte så troligt när det är på alla olika grejer. Det lär ju knappast vara samma tillverkare på rörmanschetter som lådhandtag...:thinking:

• Gilla
OFP
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Känns inte så troligt när det är på alla olika grejer. Det lär ju knappast vara samma tillverkare på rörmanschetter som lådhandtag...:thinking:
kan ka varit någon som skrapat med tex Svinto eller dylikt vasst och skrapat bort kromet. Ser ej ut som mögel.

• Gilla
thaman och 5 till
  • Laddar…
Möglet hade suttit sig på,vägg,fogat,tak och golv innan.

fremax fremax skrev:
Möglet hade suttit sig på,vägg,fogat,tak och golv innan.

Inte om möglet växt pga av kondenserad fukt på metallytor i ett övrigt relativt torrt badrum.

Ts får gärna återkomma , jag lägger mina pengar på att det EJ är svartmögel.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Ts får gärna återkomma , jag lägger mina pengar på att det EJ är svartmögel.

Ja, det vore intressant att få lite mer information från TS. Om det är svartmögel eller ej, det är inte jag man att avgöra...men att det är någon typ av påväxt, det lägger jag min slant på. :giggle:

TS skriver inget om att man har testat att bara tvätta/torka bort det eller inte.?!?!
Det hade ju jag gjort innan jag börjar söka råd i forum.
Slår vad om att det bara är att tvätta av.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Inget av det angripna är väl av metall? Allt är väl typ kromfärgad plast? Duschstången ser ju intakt, den är väl av metall...
Nån som storstädade med koncentrerad wc rengöring eller ättika o sen glömde skölja?

T tanker skrev:
Ser ut som svartmögel, inte alls hälsosamt, ni måste sanera det innan ni börjar använda badrummet!
-Full ansiktsmask, inte ett "coronaskydd av papper" ett bra mögelborttagningsmedel och sedan ventilation.

Anlita helst ett proffs, kolla med hemförsäkringen.
:rofl: Ja det är bara bränna ner huset. Detta är värre än asbest....
Eller städa bara. Ring en städfirma om ni inte orkar göra själva.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi får nog lugna oss någon dag innan vi kan ”kräva” svar från TS, med tanke på att TS ställde frågan 17 januari och fick första svaret idag (i natt).
TS var inloggad i går eftermiddag (14-tiden).

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Cheesen
Tycker inte det ser ut som mögel... Snarare någon sorts oxidering... Ättika eller häxan borde fungera på den ytan och lite arbete.

B bompa skrev:
Hur får man bort det?
Är svart på alla metallytor.
Badrummet har ståt ett år pga Corona.
Vad kan man göra och hur får man enklast bort det?[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Svart mögel! Vanlig badrumsrengöring eller klorin tar bort det.

//Calle

P Paxman skrev:
Inte om möglet växt pga av kondenserad fukt på metallytor i ett övrigt relativt torrt badrum.
jo men, varför skulle metallytorna vara kallare och leda till mera kondens än allt annat om det stått oanvänt?

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
jo men, varför skulle metallytorna vara kallare och leda till mera kondens än allt annat om det stått oanvänt?
Jag tänker på materials olika värmekonduktivitet, där metall ju har mycket större sådan än t ex kakel. Ligger det då och pendlar precis på gränsen kan jag tänka mig att fukten endast kondenserar på metallytorna.

Det är något som är lite märkligt med den här historien...och så länge TS håller sig undan famlar vi rätt mycket i mörkret.

Claes Sörmland
Den var enkel:

Någon har kört Klorin eller annat natriumhypoklorit-innehållande rengöringsmedel på kromet. Det har sedan oxiderat när det lämnats med oxidationsmedlet länge. Eventuellt kan väteperoxid ge samma effekt.

(Min äkta hälft har gjort samma sak.)

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.