32 922 läst ·
19 svar
33k läst
19 svar
Vad är det som prasslar?
Jag tar tillbaka mina teorier. Jag studerade den övre bilden i detalj och för mig såg det ut som om det var en upphöjning och inte en grop! Vad för djur (eller växt) trivs i snustorrt trä, direkt under ett (giftigt?) lacklager ?
Nya ideer: Tändved-tjärstickor.......Det kan inte vara terpentin eller kåda, som löst upp bara lacken?
Nya ideer: Tändved-tjärstickor.......Det kan inte vara terpentin eller kåda, som löst upp bara lacken?
Nej, går djupare än lackskiktet. Defenitivt nått som ätit i golvet.HasseTeknik skrev:Jag tar tillbaka mina teorier. Jag studerade den övre bilden i detalj och för mig såg det ut som om det var en upphöjning och inte en grop! Vad för djur (eller växt) trivs i snustorrt trä, direkt under ett (giftigt?) lacklager ?
Nya ideer: Tändved-tjärstickor.......Det kan inte vara terpentin eller kåda, som löst upp bara lacken?
Jag byggde en tillfällig förvaring för veden inne av några bitar råspont, eldar med blandved med ljudliga prasslanden emellanåt. Efter att eldningssäsongen var slut skulle jag ta ut råspontsställningen och då hade någon liten gynnare roat sig med att göra halvmånegångar och gropar i den. Numera har jag veden i en ikeakasse istället. Inte så snyggt men inget kryp har gnagt sig igenom den i alla fall.
Lånar tråden istället för att starta en ny, hoppas att inte TS tar illa upp.
Den här eldningssäsongen har jag också upplevt knaprandet i veden. Det är i majoritet tallved som är drygt ett år gammal och hittills har jag varit ganska säker på att det är blåhjon eftersom det bara varit tallklabbarna som det knaprats på, och jag sett mjölet, gångarna och larverna. Vi har vedkassetten i gillestugan och jag stör mig lite på ljudet när jag kollar på TV, så jag försöker alltid hitta de ljudliga klabbarna och elda upp dem först.
Ikväll gjorde jag dock en lite oroande upptäckt, nu knapras det även på vedlåren! :x Det är en gammal trälåda, troligen av furu, helt utan bark. Jag har läst på om blåhjon och de angriper bara lagret mellan bark och ved, så nu undrar jag var det kan vara som börjat käka på vedlårens plankor. Kan det vara husbock?
Det är här nere i lådan det knapras. Den svarta fläcken är olja från motorsågen som förvarades i lådan innan den blev vedlår.
Den här eldningssäsongen har jag också upplevt knaprandet i veden. Det är i majoritet tallved som är drygt ett år gammal och hittills har jag varit ganska säker på att det är blåhjon eftersom det bara varit tallklabbarna som det knaprats på, och jag sett mjölet, gångarna och larverna. Vi har vedkassetten i gillestugan och jag stör mig lite på ljudet när jag kollar på TV, så jag försöker alltid hitta de ljudliga klabbarna och elda upp dem först.
Ikväll gjorde jag dock en lite oroande upptäckt, nu knapras det även på vedlåren! :x Det är en gammal trälåda, troligen av furu, helt utan bark. Jag har läst på om blåhjon och de angriper bara lagret mellan bark och ved, så nu undrar jag var det kan vara som börjat käka på vedlårens plankor. Kan det vara husbock?
Det är här nere i lådan det knapras. Den svarta fläcken är olja från motorsågen som förvarades i lådan innan den blev vedlår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
![IMG_20150330_115757[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/120/120433-de44c2eb5f095b871e147d9a7d08c389.jpg)