Hej!

Förra året köpte jag ett hus på landet. 90 kvm trähus, byggt slutet av 1800-talet och ombyggt runt 1940. Huset används på helgerna och hela sommaren, skollov etc och värms med luftvärmepump och vattenburen elvärme. I källaren står en elpanna TeknoTerm från tiden när jesus gick i kortbyxor. Det är mot den jag nu börjat rikta misstankar.

Vi började ganska tidigt få bekymmer med att huvudsäkringen (16A) löste ut ofta, som vi tyckte "utan anledning". Dvs utan att vi kände att vi belastade särskilt mycket. Vi har haft elektriker ute ett par omgångar för att byta lite gamla kablar samt installera elbilsladdare. I samband med att jag kopplade in en Tibber Pulse till elmätaren fick jag en lastbalanserare för elbilsladdaren. Funkar fint.

Tibber Pulsen har försett mig med mängder av information om belastningen och jag har kunnat börja förstå mer om vad det är som händer när säkringarna löser ut.

En vanlig dag när jag inte är i huset ser förbrukningen ut så här:

Stapeldiagram som visar elförbrukning i kWh och kostnad i öre över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid "spikarna/topparna", som varar ca 10 minuter, är belastningen per fas som följer:

Skärmdump visar ett mobilappgränssnitt med statistik för elanvändning fördelad på tre faser.
Skapa konto

No surprise att det vid det tillfället inte går att sätta på en diskmaskin eller göra en kopp kaffe... Ibland klarar säkringen överbelastningen en stund och löser inte ut första gången, men kanske andra eller tredje. Alltid väldigt varma när jag ska byta propp.

Vad kan det vara som gör att det blir så här - och framförallt - vad kan jag göra åt det? Utöver att säkra upp till 25A då. Det kan jag ju såklart göra, men det känns lite som en lappa-och-laga-lösning och att det egentligen är något annat som är grundproblemet.

Bifogar några bilder på min huvudmisstänkte. Om jag är fel ute och han ska frias vill jag gärna höra det också såklart... Men kanske är det någon inställning som är olämplig?

Värmepannans front med mätare och rör, och en avtagen lucka som avslöjar innandömet.
Skapa konto
Gammalt termostatreglage och brytare inuti öppet vitmålat elskåp.
Skapa konto

Tacksam för kloka kommentarer!

Elvärme som går till? Troligen kan man koppla om effekten på patronen, men det kan man inte veta utan att "se" ett kopplingsschema.

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Tack @elmont ! Ja, tänk den som hade ett sånt... Jag har letat och letat efter instruktionsbok eller vilken annan dokumentation som helst egentligen. Hittar ingenting som rör den här pannan, inte ens en märkplåt. Är det möjligt för rätt person med lämplig kompetens att öppna upp och se någonstans inuti vad som kan göras?

Du kan väl börja med att testa de två strömbrytarnas funktion.
Nu verkar både den gröna och gula vara påslagna.
Är bara att höja termostaten och ställa brytarna i olika lägen och kolla strömförbrukningen.
3 kW resp 6kW på grön resp orange brytare och 9kW med båda påslagna.

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Ja en lite erfaren elektriker ska inte ha nått problem med styrningen av en elpanna, det handlar om en rätt enkel konstruktion. Men innan du tar dit någon så fråga om denne kan/vet för det finns lite olika kunskaper hos olika personer.

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Är nog varmvattnet som toppas upp periodiskt. Kanske lite väl ofta i så fall, står det och läcker lite varmvatten någonstans?

Det är väl inte omöjligt att det finns en dekal med alternativ för hur elpatronen skall kopplas för olika effekt någonstans innanför plåten.

Skulle tippa att man hade högre huvudsäkring när pannan kopplades in och senare sänkt till 16A för att få lägre nätavgift. I så fall borde man samtidigt ställt om pannan, men det kanske glömdes.

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Förbrukningsdiagrammet ser ju korrekt ut, pannan värmer med ca 1200 W var 3:e timme.
Däremot fasbelastningen ser rejält maxad ut, drygt 14 A på varje fas. Varför syns inte denna effektförbrukning på diagrammet?

Inte sällan har termostaten i pannan flera steg som beroende på uttag av varmvatten kopplar in värmepatronen i två steg. Kanske något är fel med den.

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Kanske något liknande?
Slitet papper med tekniska instruktioner och diagram för installation av Eloterm från EURONOM C15EK.
Skapa konto

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
H
Beroende på vad stor pannan är, men jag vill nog mena att 16 amp på en elpanna är väldigt på gränsen.

bergvärmen jag har hemma körde vi på 16 amp med lastbegränsare på.
Den är på 9 kW.
Det gick.
Men utan lastbegränsare klarade vi det inte.

vi gick upp till 20 amp säkring hemma för att klara oss.

• Gilla
annabanana och 1 till
  • Laddar…
Vattenburen elvärme låter dyrt i dessa tider, funderat på att byta ut mot något annat?

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
E etompau skrev:
Förbrukningsdiagrammet ser ju korrekt ut, pannan värmer med ca 1200 W var 3:e timme.
Däremot fasbelastningen ser rejält maxad ut, drygt 14 A på varje fas. Varför syns inte denna effektförbrukning på diagrammet?

Inte sällan har termostaten i pannan flera steg som beroende på uttag av varmvatten kopplar in värmepatronen i två steg. Kanske något är fel med den.
Det är energi du ser i diagrammet, inte effekt.

C:a 14,5A på alla faser ger 10kW vilket känns som onödigt mycket under sommarhalvåret. Leka lite med de båda strömbrytarna kanske ger något.

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det är energi du ser i diagrammet, inte effekt.

C:a 14,5A på alla faser ger 10kW vilket känns som onödigt mycket under sommarhalvåret. Leka lite med de båda strömbrytarna kanske ger något.
Ja, ser det nu.

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den syns, 14A per fas var inte konstant utan under några minuter, vilket utslaget över en timme ger spikarna på runt 1,2 kWh

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Om man inte vill ha 14A på en fas måste den väl kopplas om till Y-koppling?

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du kan väl börja med att testa de två strömbrytarnas funktion.
Nu verkar både den gröna och gula vara påslagna.
Är bara att höja termostaten och ställa brytarna i olika lägen och kolla strömförbrukningen.
3 kW resp 6kW på grön resp orange brytare och 9kW med båda påslagna.
Detta ska jag testa - tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.