Hej alla!
Jag har under många år hämtat information från det här forumet, och tänkte nu använda den samlade kunskapen för att få råd i en fråga.
Vi har mycket fukt i ett hörn, med saltutfällningar, puts som lossnar med mera. Ni kan se på bilden.
Förutsättningar:
Det finns dränering på rätt nivå längs den vänstra väggen. Den är i gott skick, filmad och spolad.
Det finns ingen dränering längs den högra väggen. Det finns dock ett tak på ca 1,5 m över den delen.
I hörnet, vid den vänstra väggen, så finns det ett stuprör. Jag kan inte finna någon skarv som har glidit isär. När jag filmade så såg det bra ut. Dagvattenledningen ligger på ca 2,5 m nedanför ventilen på väggen, som är marknivån. Därefter lutar marken brant åt vänster.
Markröret och stupröret har förskjutna i sidled i förhållande till varandra. Det finns en övergång för att skarva ihop skillnaden, men vet ej om det runnit vatten vid sidan av. Bilden som bifogas är nu när jag försökt justera till det.
Min fråga till er är:
Ser detta främst ut som inträngande ytvatten på grund av dålig anslutning mellan stuprör och dagvattenrör
ELLER
Ser detta främst ut som inträngande vatten på grund av bristfällig dränering, då särskilt på höger sida?
Tacksam för åsikter.
Kompletterar med översiktsbild.