Hej!
Jag hörde precis detta märkliga regelbundna knackande i köksväggen (yttervägg) alltid 3 knackningar ofta vid eller runt samma ställe men verkar även kunna röra sig lite.

Funderade först på om det var en fågel men ingen som syns från utsidan.
Jag bifogar en video, hoppas det går någorlunda att höra ljudet.

Dags att ringa Anticimex eller Ghostbusters? 😳

Mvh Johanna

• Gilla
  • Wow
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
J Johanna101 skrev:
Hej!
Jag hörde precis detta märkliga regelbundna knackande i köksväggen (yttervägg) alltid 3 knackningar ofta vid eller runt samma ställe men verkar även kunna röra sig lite.

Funderade först på om det var en fågel men ingen som syns från utsidan.
Jag bifogar en video, hoppas det går någorlunda att höra ljudet.

Dags att ringa Anticimex eller Ghostbusters? 😳

Mvh Johanna
[video]
Haha, fan vad lattjo. Sker det helt slumpmässigt? Eller följer det någon slags regelbundhet. Dagar/nätter etc?

B Bästerortarn skrev:
Haha, fan vad lattjo. Sker det helt slumpmässigt? Eller följer det någon slags regelbundhet. Dagar/nätter etc?
Haha ja så knäppt! Det är första gången jag hör detta, det höll på ca 30min med 3 knackningar i ganska tät följd.
Nu är det mestadels tyst igen men hör ibland 2 knack.

Jag stängde av luftvärmepumpen strax innan det började men den sitter en bit ifrån så känns konstigt att den skulle ha något med det att göra haha.

Precis utanför väggen sitter varmvattenberedaren i ett eget "hus" på fasaden. Men kopplingarna/ledningarna till den genom väggen sitter inte i höjd med ljudet 🤔

Mvh Johanna

Unikt namn
Svårt att höra. Men kan det vara en mus som mumsar på något i väggen?

Tycker det hörs tydligt och nja, möss tycker jag inte att det låter som. Det här är ju liksom rytmiskt eller vad fan säger, samma frekvens på knacken. Mer åt fågelhållet på något sätt.

Med reservation för att jag inte har några som helst kunskaper om vare sig väggkonstruktioner eller fåglar ....... instängd fågelunge?

• Gilla
Johanna101
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Svårt att höra. Men kan det vara en mus som mumsar på något i väggen?
Vi hade förvisso lite problem med möss i vintras, men dessa ljud är så rytmiska så känns konstigt att det skulle vara en mus 🤔

B Bästerortarn skrev:
Tycker det hörs tydligt och nja, möss tycker jag inte att det låter som. Det här är ju liksom rytmiskt eller vad fan säger, samma frekvens på knacken. Mer åt fågelhållet på något sätt.

Med reservation för att jag inte har några som helst kunskaper om vare sig väggkonstruktioner eller fåglar ....... instängd fågelunge?
Ja jag känner som du, tänkte spontant fågel. Det får bli en tur upp till vindsutrymmet och se om någon fågel tyckr det var en bra plats för ett bo. Finns säkert någon håligheter som en stackars unge kunnat trilla ned i 🥲

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.