Jag har en längre tid gått och funderat över vad det är som brummar i ställverk och kraftskåp med höga strömmar.
Brum är ljud och ljud är svängningar - att det är 50 hz är ju klart också, men exakt VAD är det som svänger?
Är det själva kablarna eller kontaktpunkter? Kontaktorer?

Jag har kontaktorer till elpatron och de kan brumma mer eller mindre - även då patronerna är avstängda. Jag gissar att det är det av elektromagneten dragna kontaktblecket som vibrerar? Dålig kontakt mot elektromagneten alltså och inte dålig kontakt i elkretsen.

En annan skum sak var att jag hörde för några veckor sedan ett elskåp längs med gatan i ett villaområde - en sådan som distribuerar elen till resp villa - och den brummade ganska kraftigt. Vad kan det vara? Det har jag inte hört förut. Det lät inte bra...

Transformatorer har en järnkärna och med höga strömmar så dras den ihop lite lite hundra gånger per sekund. Det är så pass att det hörs. Även lindningarna kan ligga och vibrera vilket kan nöta hål på isoleringen.

Ledare som inte är stumt klamrade påverkar varandra magnetiskt och vill vibrera

Din kontaktors järnkärnor ligger inte helt mot varandra och vill också vibrera med 100Hz om du knackar på kontaktorn så kan kärnorna hamna i ett annat läge och brummet kan ändras.

• Gilla
Lars Söderström
  • Laddar…
Det finns flera orsaker till ljuden. Exempel är magnetfält som orsakar krafter och ger vibration. Ofta dubbla nätfrekvensen, alltså 100 Hz, eftersom magnetfältet blir starkt två gånger i varje period. Även magnetostriktion kan ge formändringar. Dessa fenomen brukar bli tydligast där det finns spolar, t.ex. transformatorer och reläer.
Där spänningen är hög kan koronaurladdningar ge ljud.

Tack för svar! Skäms litet att jag missade att det är 100 Hz och inte 50.... (Är ljudtekniker......)
Några idéer om vad som lät i elskåpet vid gatan? Har aldrig hört de skåpen låta förut. Kan det helt enkelt vara någon högförbrukare (företag i källaren) som drog mycket ström när jag gick förbi? Var orolig att det var någon glappkontakt.

Lite surr kan komma från elgrejer vid hög luftfuktighet, fast det krävs antagligen högre spänning än 230/400V. Man brukar höra övertoner av 16Hz-surret på järnvägsstationer då det är fuktigt väder.

Det är inte ens säkert att det är 100Hz man hör från ett "elskåp", om alla tre faserna surrar så kan det bli 300Hz...

Det kan ev sitta automatik i kabelskåpet du gick förbi som gör att det låter i det....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.