Någon tipsade om att det kan vara en larv som lever av rötterna och sedan fortsätter sitt liv som bladätande insekt. Undrar också över de svarta ”dropparna”. Är det rester av bären som växer rikligt på flertalet ställen i häcken eller något annat? Kan tillägga att häcken växer dålig på flera ställen och superbra på andra, trots likartade förhållanden. Flest bär på de klena buskarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Larven du tänker på gissar jag är öronvivel, den är vanlig på Rhododendron men kan även angripa andra växter. Tycker inte det liknar öronvivelns tugg, brukar kallas för konduktörsklipp och sitter alltid i bladets yttre del. Här kan du läsa om öronviveln
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsbank/faktabladen/34_oronvivel.pdf
Jag vet inte vad som drabbat dina plantor men tycker att det mera liknar ett svampangrepp än en insektsattack. Om jag har rätt kommer de svarta fläckarna först, därefter blir bladet nästan florstunt där fläcken suttit och i sista stadiet uppstår ett hål i bladet. Du kan själv kolla detta - i så fall är det ett svampangrepp.
Googla på svampsjukdomar/liguster i så fall.
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsbank/faktabladen/34_oronvivel.pdf
Jag vet inte vad som drabbat dina plantor men tycker att det mera liknar ett svampangrepp än en insektsattack. Om jag har rätt kommer de svarta fläckarna först, därefter blir bladet nästan florstunt där fläcken suttit och i sista stadiet uppstår ett hål i bladet. Du kan själv kolla detta - i så fall är det ett svampangrepp.
Googla på svampsjukdomar/liguster i så fall.
Tycker nog jag känner igen de där betten, fast senare på säsongen. Förmodligen har vi både någon bladsjukdom och insektsangrepp. Vi har gjort flera försök med både enklare och mer avancerade bekämpningsmedel, samt har vi rensat ut blad på våren och fyllt på med fin jord. Inget har gett effekt. Några plantor är bara en meter höga trots att de växt, vattnats, gödslats och vårdats i 8 år! Suck, snart ger vi upp!
Japp, det där liknar onekligen gnag av öronviveln.
Insekten genomgår fyra stadier, ägg, larv, puppa och sedan den vuxna skalbaggen och det är den som tuggar bladen. Växterna brukar överleva tuggandet men det är larven som gör störst skada för den lever av och på rötterna. Kan bekämpas med nematoder.
Om jag nu spekulerar skulle det kunna vara så att larverna stör buskarnas rötter på de ställen som de växer dåligt. Angripna växter blir försvagade, precis som vi människor och det i sin tur kan resultera i svampangrepp som jag tycker mig se på bilderna.
Försvagade växter kan inte försvara sig lika bra som friska växter och allerstädes närvarande svamp hittar sitt offer.
Men som sagt, ren spekulation...
Insekten genomgår fyra stadier, ägg, larv, puppa och sedan den vuxna skalbaggen och det är den som tuggar bladen. Växterna brukar överleva tuggandet men det är larven som gör störst skada för den lever av och på rötterna. Kan bekämpas med nematoder.
Om jag nu spekulerar skulle det kunna vara så att larverna stör buskarnas rötter på de ställen som de växer dåligt. Angripna växter blir försvagade, precis som vi människor och det i sin tur kan resultera i svampangrepp som jag tycker mig se på bilderna.
Försvagade växter kan inte försvara sig lika bra som friska växter och allerstädes närvarande svamp hittar sitt offer.
Men som sagt, ren spekulation...
Tack! Jag drar igång en bekämpning med nematoder. Återkommer med resultat!
A Abies koreana skrev:Japp, det där liknar onekligen gnag av öronviveln.
Nu blir jag nyfiken, när jag läste "Konduktörsklipp". Jag har ett citronträd som jag daltat med i tre år nu, flyttat runt i stor kruka, övervintrat i +10 (temperaturvakt) och gödslat som det ska. Förra sommaren fick den just såna klipp i bladen, och när jag frågade på en handelsträdgård så sa de -konduktörsklipp, skalbagge - men inget mer, inget om hur ta bort dem eller om trädet kunde bli sjukt. Fick många färre blommor än tidigare år och nu har jag sen i söndags satt ut trädet igen, och undrar vad jag ska göra om detta händer igen. Nematoder? Vill ju inte spraya med annat än såpvatten och vet inte ens om det skulle hjälpa.
Finns inget bättre än att under vintern ta en egenodlad citron, skära itu, sniffa in doften av sommar och sen skiva i en kanna vatten.
@Abies koreana försökte klippa in din text i mitt svar, men misslyckades som vanligt.... skrev en lång utläggning men nu blir det mer kort - jag har ett citronträd som jag daltar med sen tre år tillbaka, förra året fick växten såna konduktörsklipp men när jag frågade om råd på platskola fick jag inga. Vill bara spraya med såpvatten, inget värre, men vet inte ens om det hjälper.
Vad göra? Nematoderna, går de att skaffa för vem som helst? Är så rädd om trädet, älskar mina egenodlade citroner.
Vad göra? Nematoderna, går de att skaffa för vem som helst? Är så rädd om trädet, älskar mina egenodlade citroner.
Jadå, nematoder kan du köpa/ beställa på plantskolor. Det är levande organismer så de kräver vissa temperaturer men nu borde det gå utmärkt. Plantskolan kan säkert ge dig besked.
Man vattnar ut nematoder.
Man vattnar ut nematoder.
Tack, igen, jag ska höra på handelsträdgårdarna i närheten redan nu ifall de där öronvivlarna blir synliga även i år. Har liksom inte hjärta att ta ihjäl dem - förra året när jag såg skalbaggar så knäppte jag bara iväg dem...och de flyger väl snabbt tillbaka fattar jag nu.A Abies koreana skrev:
Svarar mig själv eftersom jag fått ett bra tips där jag beställt nematoder - wexthuset.com (hoppas det inte är förbjudet för det är inte reklam utan tips). Kommer nästa vecka och hoppas på att mitt citronträd blir starkare - hade inte fattat att även de bladätande baggarna gör att växten försvagas.Maria T skrev:
Det svarta ser ut som bladfläckssjuka. Jag har funderat lite på häckväxter på sistone, och liguster har jag valt bort eftersom denna svamp verkar bli vanligare och vanligare tyvärr.
Ja, öronvivlarna har försvagat vissa delar av häcken som slutat växa och blivit sjuk. Bekämpning av denna ohyra görs bäst i september samt tidig vår i vårt fall. I nuläget är det troligen inte lönt att vattna ut nematoder, om jag tolkat informationen på Bionema rätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för material/typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är materialet och var kan man köpa det (i Sverige)
Badrum -
Vad är detta för material, som väggpanel på innervägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Detta material som grundlager till marksten?
Grund & Markarbeten -
Vad kostar det (arbete och material) att lägga våtrumsmatta i badrum?
Badrum