Farsan hade en gammal Partner 5000h motorsåg i väldigt många år, ända sen jag var liten. Jag har många minnen av honom slita o dra hundratals gånger i pullen när motorn råkat stanna. Samma sak varenda vedsäsong, år ut o år in; lättstartad kall - omöjlig varm.
Nu har jag ärvt sågen. Efter några pass med samma slit skruvade jag ur tändstiftet o bankade ihop elektroden till korrekt gap. Sen dess är sågen extremt lättstartad, varm som kall. Så bara nytt stift hjälper inte, det måste självklart även vara korrekt justerat.

Jag menar alla luftkylda motorer där tändspolen är monterad direkt på blocket.

-MH- skrev:
Kan trösta dig med att det är samma på nya tvåtaktare med elektronisk förgasare,
Menar du elektronisk tändning? Annars låter det som lite nytänkande. :)

Nej, förgasaren justeras automatiskt med hjälp av en liten microcontroller. Justerar för temperatur, luftfuktighet, luftfilter etc. Autotune kallar Husqvarna det. Finns tex på nya 550xpg.

Har funnits några år, men alla är inte nöjda. En del.barnsjukdomar förstås. Själv tycker jag det är utmärkt.

Redigerat:
studiomannen skrev:
Ja, det stämmer ju såklart, dock har den samma jobbiga beteende som de andra och är gammal.

Verkar som tipsen mest handlar om kondensatorn, tändstift har jag bytt på alla maskiner så det borde inte vara problemet. Får beställa hem lite delar så får vi se.
Hade samma problem med min b&s motor på en gräsklippare. Det visade sig vara slangen till vevhusventilationen som hade blivit perforerad av möss.. liten slang på ca 3cm.

-MH- skrev:
Nej, förgasaren justeras automatiskt med hjälp av en liten microcontroller. Justerar för temperatur, luftfuktighet, luftfilter etc. Autotune kallar Husqvarna det. Finns tex på nya 550xpg.
OK. Hade ingen aning om att det fanns sådan teknik för "småmotorer". Då har man lärt sig något nytt. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.