Hej! Jag undrar om någon på forumet kan hjälpa mig.
Vi köpte huset 2019 och satte in vattenfilter året efter för ett det var så otroligt mycket järn i vattnet.
Filtret står i pannrummet i källaren och utloppet för backspolningen går till en golvbrunn.
Vi märkte efter några månader att brunnen inte längre klarade svälja allt vatten och det blev lite översvämmat. Tänkte att det har säkert varit något från tidigare ägare så jag lirkade med lite slangar och rör och hällde i varmt vatten osv tills det började rinna igen.
Några månader senare var det stopp igen och så har det fortsatt. Jag får alltså kanske två-fyra gånger om året rensa lite i avloppsröret.

Avloppet från köket skarvas i bara några decimeter in (den anslutningen ser man i klippet på vänster sida ca 7 min in) så jag har alltid trott att vi kanske häller ut för mycket fett i köket och det gör att det blir stopp och inte forskat mer i det. Bara tänkt att vi får bli bättre på att spola varmt vatten så jag inte behöver rensa så ofta.

Men nu när det gått några år så har jag börjat tröttna på att detta händer hela tiden, jag hade i tillägg glömt att se efter hur bra det rinner det sista så för några veckor sedan hade hela pannrummet svämmat över och ut i rummet bredvid och en del grejer hade blivit förstörda.

Jag ville då få bukt med detta så jag köpte en avloppsrensare från Jula och en endoskopkamera bara för att vara på säkra sidan.

Jag körde avloppsrensaren fram och tillbaka några gånger samt några omgångar med kokhett vatten och det började flöda igen, så körde jag in kameran för att kolla.
Nu till frågan.
Vad i hela fridens namn är det som ligger och blockerar i röret?
Jag trodde först att det var en stor fettklump men den är hård, man kan se i filmen att jag bankar på den med rensarmunstycket och det är en hård yta.

Första delen av klippet så är kameran upp och ned och jag är under vatten hela tiden, även om det inte ser så ut, ca 6 min in inser jag också detta och vänder på kameran. 7,30 in lyckas jag få en väldigt bra vinkel och man ser tydligare hela grejen, intressant är också att man ser att den rör på sig när jag snurrar på avloppsrensaren. (Jag är ca 60-70cm in i röret).

Kan det vara någon form av förkalkning som har växt och växt? Hur får man i så fall bort det??

Sista delen hade jag kunnat klippt bort när frugan hörs i bakgrunden innan hon stänger av vattnet, men jag ville också visa att röret inte töms helt utan det verkar vara någon cm vatten som står kvar. Det lär inte vara bra eller?

Lägger in länk från YouTube då det inte gick att ladda upp stora filer till BH forum.
De första 3 ca minutrarna försöker jag se hur stor den är och sedan hitta en bra vinkel så det är mycket fram och tillbaka med kameran och man ser kanske inte så mycket, men från 4 min och frammåt ser man bra!

Ps. Kom ihåg att ändra kvaliteten på klippet till i alla fall 1080 för att se detaljerna.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.