Hej,
Vi har nyligen köpt hus och funderar på vad detta kan vara (se bild).

Hoppas att någon stött på något liknande och kan ge en förklaring. Eftersom jag inte vet vad det är för någonting kan jag ha lagt tråden under fel kategori.

Tack på förhand!

• En tidsinställd termostat med knappar märkta "Till" och "Från" och en lysande röd indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ett gammalt ur som är kopplat till varmvattenberedaren ?
Det var inte ovanligt förr om det fanns hög och lågtariff på elen ..

På landet har vi haft ett sånt till utebelysningen.

Stäng av den och se vad som slutar funka.

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Gissar vidare... Det är ett kopplingsur som styr något utifrån "klockslag". Har du elvärme? Skulle kunna styra nattsänkning av temperaturen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Timer/kopplingsur
Vad den styr får du bara reda på genom att prova dig fram precis som skrevs innan

L Lajiks skrev:
Hej,
Vi har nyligen köpt hus och funderar på vad detta kan vara (se bild).

Hoppas att någon stött på något liknande och kan ge en förklaring. Eftersom jag inte vet vad det är för någonting kan jag ha lagt tråden under fel kategori.

Tack på förhand!
Har en exakt likadan som har styrt värme dagtid och nattetid. Törs inte vara och peta i den egentligen men nu ska den undersökas för att se om det sitter någon typ av transformator i den.

Tack för alla svar, har nu efter en hel del testande här hemma landat i att den styr elementen i källaren. Inte elementen på ovanvåningen. Varför bara elementen i källaren vet jag inte.

L Lajiks skrev:
Tack för alla svar, har nu efter en hel del testande här hemma landat i att den styr elementen i källaren. Inte elementen på ovanvåningen. Varför bara elementen i källaren vet jag inte.
Du har inte möjlighet att fråga tidigare ägaren?

Köpte radhuset av ett dödsbo så vi vet tyvärr inte så mycket om någonting. Imorgon kommer en elektriker och ser över alla element och kopplar bort den. Tror att den även kan användas för att på ett smidigt sätt sänka värmen i hela huset om man exempelvis ska på semester. Var säkert riktigt modern på 70-talet när huset byggdes men nu är det luftvärmepumpen som sköter värmen.

L Lajiks skrev:
Köpte radhuset av ett dödsbo så vi vet tyvärr inte så mycket om någonting. Imorgon kommer en elektriker och ser över alla element och kopplar bort den. Tror att den även kan användas för att på ett smidigt sätt sänka värmen i hela huset om man exempelvis ska på semester. Var säkert riktigt modern på 70-talet när huset byggdes men nu är det luftvärmepumpen som sköter värmen.
Det kan vara värt att komma ihåg att det är olämpligt att ha LVP som enda värmekälla.
LVP är en kompletterande värmekälla.

U
C cotillion skrev:
Det kan vara värt att komma ihåg att det är olämpligt att ha LVP som enda värmekälla.
det kan ju va en LVVP som antas också?

C cotillion skrev:
Varför skulle det vara det?
(förutom att det är en "single point of failure" vilket kan vara obra, men det spelar ju ingen roll vilken typ av värmepump det är)

Vi kommer ha kvar några element och framförallt elementen i källaren. Timern ska dock av både tekniska och estetiska skäl monteras ned. Rädd att den lägger av en dag. Det är det första man ser när man kommer in och den är inte supersnygg även om det är en lite rolig påminnelse från det förflutna. Tack för input!

M MrDizzy skrev:
Varför skulle det vara det?
(förutom att det är en "single point of failure" vilket kan vara obra, men det spelar ju ingen roll vilken typ av värmepump det är)
Det är oekonomiskt att köpa värmepump som klarar hela uppvärmningsbehovet.
Billigare att kapa topparna med annan värmekälla.
Åtminstone var det så innan de vansinniga elpriserna infördes. Var brytpunkten går nu vet jag inte.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.