Vad kan detta vara för växt? Kommer upp som röda skott och utvecklas senare till gröna blad för att sen växa på höjden. Den högsta är i skrivande stund cirka 35cm hög
Vi misstänker att det någon gång under åren har funnits ett grönsaksland på platsen men det liknar inget ätbart vad känner till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi misstänker att det någon gång under åren har funnits ett grönsaksland på platsen men det liknar inget ätbart vad känner till.
Och jag som precis läst några sidor i den tråden, utan att kollat några bilder/länkar, med tankarna att "hoppas det aldrig ploppar upp hemma hos oss".
Just nu växer det endast på ett begränsat område på cirka 2x2m, ska man ens bemöda sig med att gräva upp skiten när det troligtvis är för sent.
Helvete. Ytterligare en sak att ta tag i...
Just nu växer det endast på ett begränsat område på cirka 2x2m, ska man ens bemöda sig med att gräva upp skiten när det troligtvis är för sent.
Helvete. Ytterligare en sak att ta tag i...
Med tanke på att den verkar vara på väg in till er, eller iaf under altan/uteplats hade jag absolut tagit tag i den omgående! Perfekt att göra det nu när den precis har börjat växa.
Finns bra råd i tråden länkad till ovan, men i korthet; gräv upp de tjocka djupa rötterna, ta bort så mycket rötter du kan, dra bort varenda skott som kommer och till hösten kemisk bekämpning.
Vissa penslar bekämpningsmedel på skotten som kommer i stället för att dra dem - du får gärna testa vilket som är effektivast och berätta.
Har du tillgång till kylaggregat och rör kan du testa vårt senaste förslag - frys hela marken under -30 ner till de tjocka rötterna - dessa rötter verkar vara hyfsat känsliga för kyla.
Lycka till!
Finns bra råd i tråden länkad till ovan, men i korthet; gräv upp de tjocka djupa rötterna, ta bort så mycket rötter du kan, dra bort varenda skott som kommer och till hösten kemisk bekämpning.
Vissa penslar bekämpningsmedel på skotten som kommer i stället för att dra dem - du får gärna testa vilket som är effektivast och berätta.
Har du tillgång till kylaggregat och rör kan du testa vårt senaste förslag - frys hela marken under -30 ner till de tjocka rötterna - dessa rötter verkar vara hyfsat känsliga för kyla.
Lycka till!
Bilderna visar hur det ser ut precis bredvid husgrunden, dom har, så vitt jag vet, inte tagit sig ända fram till altanen. Uppskattningsvis, då jag är på jobbet, så handlar det om 20-40 skott.
Många små skott som försvann vid frosten vi fick härom natten så kyla verkar bita rätt så bra.
Gräva upp rötter och rycka skott så fort man ser dom är tricket då, vad ska användas till hösten?
Många små skott som försvann vid frosten vi fick härom natten så kyla verkar bita rätt så bra.
Gräva upp rötter och rycka skott så fort man ser dom är tricket då, vad ska användas till hösten?
Tyvärr har inte alla soptippar information om slide. Jag var med en bekant till vår lokala tipp och försökte få dem att acceptera att rötterna skulle slängas som brännbart men blev vägrad detta. Däremot hade man flera skyltar med information om att buxbomsklipp skulle hanteras som brännbart.
Vi körde hem med vårt slide och förpackade rötterna i kraftiga plastsäckar ... och där ligger de idag.
Vi körde hem med vårt slide och förpackade rötterna i kraftiga plastsäckar ... och där ligger de idag.
De klarar nog av att kompostera det.
Klicka här för att svara