Hej!
Ska koppla in en induktionshäll från Ikea. Nu har jag förlorat installationskabeln, men jag har hittat en bild.

Elektriska kablar med olika färger strippade och ändarna förberedda för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Vad är det för kabel? Benämning?
2. Vart kan jag köpa en?

Redigerat:
Konstiga färger på bilden eller så är det en skarv på vägen.
Ena änden finns det ju 2 blå 1 brun 1 svart och 1 grön-gul.
Andra en av vardera svart, brun, grå blå och grön-gul.
Den gråa byter färg ser det ut som.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Det är en typ H07RN eller liknande. Men jag rekommenderar att du beställer en nya via IKEA det kommer att gå mycket enklare för dig.

• Gilla
adamadam
  • Laddar…
Du lär inte hitta en sådan kabel med de vita kontakterna på, annat än som reservdel från IKEA. Det går ju visserligen att köpa sådana kontakter lösa på ex. ELFA, men det finns osannolikt många snarlika typer, att utreda exakt vilken kontaktyp du har här kan bli knepigt. En del av dem har dessutom anslutningar som skall pressas med specialverktyg görs normalt bara i fabriken.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
fast nu när jag tittar lite närmare på bilden så undrar jag om kontakterna är vanliga flatstiftskontakter, i så fall är det kanske inget jättejobb att få tag på kompatibla kontakter.

• Gilla
adamadam
  • Laddar…
Tack för all hjälp och alla förslag.
Har frågat lite på IKEA men fick ingen bra hjälp. Ska höra med dom igen.
Så här ser det ut i hällen där kabeln ska sitta.
Närbild av en öppen elinstallation i en hemmiljö med synliga kabelanslutningar och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan inte luska ut vilken tillverkare det egentligen är och kolla om de har en reservdel?

Jag tappade bort borrmallen till IKEA-diskmaskinen, en ny gick att beställa hos Electrolux =)

• Gilla
adamadam
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Konstiga färger på bilden eller så är det en skarv på vägen.
Ena änden finns det ju 2 blå 1 brun 1 svart och 1 grön-gul.
Andra en av vardera svart, brun, grå blå och grön-gul.
Den gråa byter färg ser det ut som.
Ligger blått hölje på den gråa kabeln. Det ser du på den övre av dessa två längst till vänster att den gråa tittar fram där under. Inget fel kanske men bra lustigt. Stod och kliade mig i huvudet med när jag kopplade min första spis med dessa kablar. Dvs de ska inte klippas bort utan "grå" och blå är jord.
Brun och svart kan man däremot dela på och lägga på L1 och L2 förslagsvis.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Ligger blått hölje på den gråa kabeln. Det ser du på den övre av dessa två längst till vänster att den gråa tittar fram där under. Inget fel kanske men bra lustigt. Stod och kliade mig i huvudet med när jag kopplade min första spis med dessa kablar. Dvs de ska inte klippas bort utan "grå" och blå är jord.
Brun och svart kan man däremot dela på och lägga på L1 och L2 förslagsvis.
Du bör inte kalla blå och grå för jord. Däremot skall dom anslutas till nolla. Gul/ grön är skyddsjord.

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jo den där kabeln har jag också stött på, den är special för IKEAs hällar. Beställ en som reservdel ifrån IKEA, kontakterna är lite special de med. Kanske att det går med universal flatstiftshonor av någon dimension, men man tullar lite på elreglerna då iom att det blir inte rätt petskydd gentemot spänningsförande delar.

Den är bestyckad på detta lite märkliga vis för att passa så många marknader och elsystem som möjligt.
I Sverige använder man kabeln som den är om man har enfasmatning till hällen (ganska vanligt i lägenheter, väldigt ovanligt i villor). Brun+svart till fas, dubbelblåa till nollan.

Om man har trefas så skiljer man på brun och svart och tar till varsin fas.

Slår mig själv i huvudet...jag undrar mest vad det är för kontakter

Tack!
Jag ska ligga på IKEA igen. Pratade nog bara med fel person när jag var där.

Vad är det för en häll egentligen?
Antar att det är en modell med 2 zoner om det ska matas med 1-fas.
Dom flesta moderna 4 zoners induktionshällar vill väl har nolla och minst 2 faser.

Den går väl att koppla 2 faser o nolla om man särar på den svarta och bruna i den ände som inte har kontakter.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
elmont skrev:
Den går väl att koppla 2 faser o nolla om man särar på den svarta och bruna i den ände som inte har kontakter.
Så är det, har kopplat in en sån häll från IKEA. Det står tydligt i installationsmanualen hur man ska koppla i olika lägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.