Konstiga färger på bilden eller så är det en skarv på vägen.
Ena änden finns det ju 2 blå 1 brun 1 svart och 1 grön-gul.
Andra en av vardera svart, brun, grå blå och grön-gul.
Den gråa byter färg ser det ut som.
Ena änden finns det ju 2 blå 1 brun 1 svart och 1 grön-gul.
Andra en av vardera svart, brun, grå blå och grön-gul.
Den gråa byter färg ser det ut som.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Du lär inte hitta en sådan kabel med de vita kontakterna på, annat än som reservdel från IKEA. Det går ju visserligen att köpa sådana kontakter lösa på ex. ELFA, men det finns osannolikt många snarlika typer, att utreda exakt vilken kontaktyp du har här kan bli knepigt. En del av dem har dessutom anslutningar som skall pressas med specialverktyg görs normalt bara i fabriken.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
fast nu när jag tittar lite närmare på bilden så undrar jag om kontakterna är vanliga flatstiftskontakter, i så fall är det kanske inget jättejobb att få tag på kompatibla kontakter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Du kan inte luska ut vilken tillverkare det egentligen är och kolla om de har en reservdel?
Jag tappade bort borrmallen till IKEA-diskmaskinen, en ny gick att beställa hos Electrolux =)
Jag tappade bort borrmallen till IKEA-diskmaskinen, en ny gick att beställa hos Electrolux =)
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ligger blått hölje på den gråa kabeln. Det ser du på den övre av dessa två längst till vänster att den gråa tittar fram där under. Inget fel kanske men bra lustigt. Stod och kliade mig i huvudet med när jag kopplade min första spis med dessa kablar. Dvs de ska inte klippas bort utan "grå" och blå är jord.snuttjulle skrev:
Brun och svart kan man däremot dela på och lägga på L1 och L2 förslagsvis.
Du bör inte kalla blå och grå för jord. Däremot skall dom anslutas till nolla. Gul/ grön är skyddsjord.-=fullmoon=- skrev:Ligger blått hölje på den gråa kabeln. Det ser du på den övre av dessa två längst till vänster att den gråa tittar fram där under. Inget fel kanske men bra lustigt. Stod och kliade mig i huvudet med när jag kopplade min första spis med dessa kablar. Dvs de ska inte klippas bort utan "grå" och blå är jord.
Brun och svart kan man däremot dela på och lägga på L1 och L2 förslagsvis.
Jo den där kabeln har jag också stött på, den är special för IKEAs hällar. Beställ en som reservdel ifrån IKEA, kontakterna är lite special de med. Kanske att det går med universal flatstiftshonor av någon dimension, men man tullar lite på elreglerna då iom att det blir inte rätt petskydd gentemot spänningsförande delar.
Den är bestyckad på detta lite märkliga vis för att passa så många marknader och elsystem som möjligt.
I Sverige använder man kabeln som den är om man har enfasmatning till hällen (ganska vanligt i lägenheter, väldigt ovanligt i villor). Brun+svart till fas, dubbelblåa till nollan.
Om man har trefas så skiljer man på brun och svart och tar till varsin fas.
Den är bestyckad på detta lite märkliga vis för att passa så många marknader och elsystem som möjligt.
I Sverige använder man kabeln som den är om man har enfasmatning till hällen (ganska vanligt i lägenheter, väldigt ovanligt i villor). Brun+svart till fas, dubbelblåa till nollan.
Om man har trefas så skiljer man på brun och svart och tar till varsin fas.