Jag rev ner ett 20 år gammalt utomhus foder på min dörr attans ( renoverad timmerhus från 1917) pga fuktskada. Såg ut såhär ( vgs se bild ). Vad kan det vara för orsak ? Något att tänka på innan jag monterar nytt foder?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 622 inlägg
Det är som du skriver fuktskadat trä som angripits av skadeinsekter. Exakt vilka små odjur det är, får någon som kan sin entomologi* svara på.
Du bör se till att det nya virket du sätter dit inte blir fuktskadat, det också. Har du någon bild på hur det såg ut på plats?
*jag använde rätt uttryck nu, va?
Du bör se till att det nya virket du sätter dit inte blir fuktskadat, det också. Har du någon bild på hur det såg ut på plats?
Tack. Jag skall ta en bild på plats när jag kan lyfta bort skyddet mot det pågående regnvädret.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är som du skriver fuktskadat trä som angripits av skadeinsekter. Exakt vilka små odjur det är, får någon som kan sin entomologi* svara på.
Så ser det ut.. underliggande äldre träbalk ser också angreppen ut..
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 622 inlägg
Om jag tolkar bilden rätt så syns det som är ovanför dörren. I så fall saknas överbleck, det verkar vara den lutande brädbiten som fyller bleckets funktion. Kanske gör den inte jobbet att skydda mot vatten bra nog? Det kan också vara problem med inträngande vatten högre upp längs fasaden. Med antagandet att äldre hus ofta är symmetriska, kanske det sitter ett fönster ovanför dörren?
Det stämmer. Det som syns är ovanför pardörren och det saknas ett riktigt överbleck, och letande brädbiten i stället. Helt riktigt finns det ett fönster ovanför dörren och ett ventilations system som har borrats genom fasaden till det sovrummet. Men det verkar inte finnas något uppenbart läckage därifrån eller från fönstret.SågspånPappspikEternit skrev:
Om jag tolkar bilden rätt så syns det som är ovanför dörren. I så fall saknas överbleck, det verkar vara den lutande brädbiten som fyller bleckets funktion. Kanske gör den inte jobbet att skydda mot vatten bra nog? Det kan också vara problem med inträngande vatten högre upp längs fasaden. Med antagandet att äldre hus ofta är symmetriska, kanske det sitter ett fönster ovanför dörren?
Denna sidan är exponerad mot syd- sydöst och mycket varm på varma soliga dagar. Kanske har det uppstått sprickor under det vita färgen. Dock inget uppenbart fel av den typ synes ( senast målat 2017).
Jag tror som du, att det är avsaknad av riktig överbleck som ligger bakom problemet och som måste åtgärdas.
Stort tack för ditt engagemang!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 622 inlägg
Hoppas det blir skyddat och bra med ett överbleck! Lycka till!
Klicka här för att svara