Hej forumet! Är på g med att tapetsera på övervåningen i vårt radhus från -76. Befintlig tapet är gammal och ful men framförallt är det något märkligt rödflammigt som till synes har missfärgat tapeten underifrån. Där jag rivit ned tapet för att se hur det ser ut under är känslan att det flammiga sitter kvar under på väggen. Det finns ingen tidigare tapet eller färg under som är boven utan detta är enda lagret.

Mögel! skriker någon. FUKTSKADA raljerar en annan. - Nja säger jag? Det SER ju onekligen kanske så ut på bilderna, men det känns verkligen inte som något organiskt eller fuktigt under tapeten. Ingen konstig lukt finns heller. Min känsla är att det är något typ kemiskt som reagerat under tapeten, klistret eller något annat gammalt tyskt numera förbjudet preparat som man behandlat väggarna med.

Vad tror ni?!

• Gammal tapet med rödaktiga missfärgningar och sprickor, potentiellt orsakade av kemisk reaktion under ytan i ett radhus från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammal tapet på en vägg med röda flammiga missfärgningar under, utan föregående lager färg eller tapet.
    Skapa konto
  • Tapet på en vägg med rödflammiga missfärgningar och en vit krok; allmän känsla av potentiell fukt- eller kemisk reaktion.
    Skapa konto
O Oskar.A skrev:
Vad tror ni?!
Det känns ganska meningslöst att tro om det och gissa på något.
Varför vill du veta? Är det ett problem? I så fall vad?

Om ni skall tapetsera om eller måla, ser jag ingen anledning att bry sig. Det kommer döljas helt.

Fair enogh. Låt mig då omformulera mig om det inte framgick vad problemet är: Är det mögel under mina tapeter?

Ta ett materialprov och skicka till lämpligt labb så får du veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.