Hej,

Vi har ett sommarhus i Kroatien. Ytterväggarna är sten, sedan har vi en luftspalt är därefter tegel. Tyvärr har de lämnat träplankor i luftspalten mellan stenväggen och tegelväggen som börjat angripas av någon form av mögel. Det är svårt för oss att komma åt och ta bort dessa plankor, men måste nog försöka öppna tegelväggen och plocka bort dem på ngt sätt. Om inte det funkar så hoppas jag kunna få bort fukten med ett nytt fläktsystem.

Nu min fråga: vad för slags mögelsvamp är detta?

Mvh

Mögelskadade träplankor i en luftspalt mellan sten- och tegelvägg i ett sommarhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelfläckar på träplankor i en luftspalt mellan sten- och tegelväggar, i dålig belysning.
Skapa konto

L
G gavro skrev:
Hej,

Vi har ett sommarhus i Kroatien. Ytterväggarna är sten, sedan har vi en luftspalt är därefter tegel. Tyvärr har de lämnat träplankor i luftspalten mellan stenväggen och tegelväggen som börjat angripas av någon form av mögel. Det är svårt för oss att komma åt och ta bort dessa plankor, men måste nog försöka öppna tegelväggen och plocka bort dem på ngt sätt. Om inte det funkar så hoppas jag kunna få bort fukten med ett nytt fläktsystem.

Nu min fråga: vad för slags mögelsvamp är detta?

Mvh

[bild][bild]
Hej, ingen aning, ser nästan ut som tång. Äkta hussvamp brukar ju vara mer vitaktig men det finns en massa sorter. Ser nyfiket fram emot svar på din fråga!

L Lärospånet skrev:
Hej, ingen aning, ser nästan ut som tång. Äkta hussvamp brukar ju vara mer vitaktig men det finns en massa sorter. Ser nyfiket fram emot svar på din fråga!
Sorry, såg först nu att ngn svarat på inlägget. Här ett par närbilder om det hjälper. De påminner litegrann om röksvamp i strukturen, dvs fot och hatt är i ett och samma stycke. De är relativt torra när man tar i dem. Träet är dock rejält murket (smular sönder).

Närbild på ett murket trästycke med svampstrukturer som påminner om röksvamp.
Skapa konto
Närbild av svamp-liknande formationer på murket trä med spindelväv och träsmulor runtomkring.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.