Ända sedan vi flyttade in för en halvår sedan har jag suktat efter att få dra upp golvmattan i källaren. Ikväll började jag äntligen!

Trodde jag skulle hitta något tråkigt betonggolv under att lägga klinker på, men så var det inte alls. Det var något slags grönt mönstrat golv. Huset är från 1964. Är det någon som vet vad det är?

Edit: Försökte ta bort inlägget för jag kände vad det var för golv, men förstår inte hur man tar bort ett inlägg så det får väl vara kvar. Det var visst bara en gammal plastmatta! :crysmile: Jaja, bättre än den gamla äckliga mattan i alla fall! Får se om jag låter den ligga kvar eller river upp den med :p

En mattkniv bredvid en delvis uppdragen golvmatta som avslöjar ett underliggande mönstrat grönt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönt och brunt mönstrat gammalt plastgolv, upptäckt under borttagen golvmatta i källare från 1964.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Plastmatta kan vara bra att ta bort från källargolv. Den kan styra markfukten att gå upp via väggarna istället för att diffundera ut genom golvet, så att du får fukt och putssläpp även på innerväggar. Det kan även bildas saltavlagringar under mattan, speciellt i kanter och skarvar som inte är svetsade. Vi fick sånt i förra husets källare. Det gav en mysko lukt och ojämnt golv som knastrade där saltet låg i tjocka lager. Enda fördelen med plastmattan var att den höll möbler och grejer som stod direkt på golvet torra.

Tack för infon! Då river jag upp den med, och kör betonggolv fram till att vi får fixat klinker :)

Angående att du skrev att plastmattan var bra för att hålla möbler torra. Om jag ska montera en garderob, betyder det att jag ska sätta den på något först? Eller ok att sätta det direkt på betongen?

@mrsnhp

P peter.linkan skrev:
Tack för infon! Då river jag upp den med, och kör betonggolv fram till att vi får fixat klinker :)

Angående att du skrev att plastmattan var bra för att hålla möbler torra. Om jag ska montera en garderob, betyder det att jag ska sätta den på något först? Eller ok att sätta det direkt på betongen?

@mrsnhp
Det beror på hur mycket markfukt ni har som kommer upp genom golvet, vilket i sin tur beror på markförhållanden och hur det är dränerat under. Jag vet tyvärr inte hur underlaget brukar vara i 60-talshus, men du märker när du lyfter i plastmattan om det är mycket salt eller fukt under.

I vårt förra 50-talshus var det alldeles slibbigt under plastmattan, och där skulle jag inte ställt något så stort/tätt som en garderob direkt på betonggolvet. I vårt nuvarande hus (ännu lite äldre) verkar det vara mindre markfukt och jag skulle kunna chansa på ett skåp med tillräcklig sockel så att bottenplattan inte hamnar alldeles vid golvet.

Om ni har planer på att göra om och lägga klinker inom några år finns ju alternativet att låta plastmattan vara kvar tills dess. Den har legat där länge och det hinner inte bli nämnvärt sämre på ett par år.

Eller så kan ni såklart lägga en bit plastmatta bara under garderoben.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Eller så kan ni såklart lägga en bit plastmatta bara under garderoben.
Smart! (y)

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS
Tänk på att både plastmattan och limmet under den kan innehålla asbest så det kan vara lämpligt att skicka en bit på analys.

BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att både plastmattan och limmet under den kan innehålla asbest så det kan vara lämpligt att skicka en bit på analys.
Instämmer, den där mattan ska du vara försiktig med.

Oj då, tack för infon! Det hade jag ingen aning om.

Men det gäller bara för om vi drar upp plastmattan va? Att dra upp heltäckningsmattan och låta plastmattan ligga är ofarligt?

BirgitS
P peter.linkan skrev:
Men det gäller bara för om vi drar upp plastmattan va? Att dra upp heltäckningsmattan och låta plastmattan ligga är ofarligt?
Ja, däremot kanske plastmattan inte är något bra underlag för klinker. Åtminstone blir det ju meninglöst att lägga klinker bara för att fukt i betongplattan ska kunna avdunsta.

Nej, tänkte inte lägga klinker ovanpå plastmattan. Men det måste väl finnas något säkert sätt att ta bort plastmattan på?

Asbest kan visst också finnas i mattlim. Tror jag låter den där golvmattan ligga kvar så länge, tills jag gjort ett test...

Stort tack för er hjälp och uppmärksamhet för detta!

• Gilla
Cerb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.