Kan någon säga vad detta är för grå skiva?
Skivan sitter mitt i väggen på ett garage som är byggt 1975 och fasad i mexitegel. Bilden är tagen i ett ventilationshål. Kan det vara något med asbest?
Tack!
Skivan sitter mitt i väggen på ett garage som är byggt 1975 och fasad i mexitegel. Bilden är tagen i ett ventilationshål. Kan det vara något med asbest?
Tack!
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Liknar de skivor vi har bakom träpanelen på vårt hus byggt 76. Det är någon slags asfaltboard.
Asbest användes främst i rörisolering, mattor/lim och på andra ställen där det vehövdes värmetålighet och/eller slitstarkhet, inte i isolering i garage.
Asbest användes främst i rörisolering, mattor/lim och på andra ställen där det vehövdes värmetålighet och/eller slitstarkhet, inte i isolering i garage.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Hur tjocka är dom?
Påminner om eternit
Påminner om eternit
påminner om eternit, likt de skivor som brukar sitta som innertak i pannrum. Kan det vara så att skivorna är original väggbeklädnad invändigt och att det senare har reglats på och isolerats. Var ju vanligt med eternitskivor som brandskydd i panrum, garage och liknande utrymmen.
Redigerat:
Det låter tyvärr rimligt. Bör man göra något åt det? Risker?Ö öringen skrev:
Börja med att undersöka om det faktiskt är asbest. Man kan ta materialproblem och skicka till en firma (googla, finns många) som kan avgöra om det finns asbestfiber i skivan.
Sen har du bättre underlag för att bestämma vad du ska göra. Även om det är asbest så frigörs inga fibrer så länge skivan inte bearbetas, men det kan ju vara bra att ta bort den om man ändå ska göra nåt.
Sen har du bättre underlag för att bestämma vad du ska göra. Även om det är asbest så frigörs inga fibrer så länge skivan inte bearbetas, men det kan ju vara bra att ta bort den om man ändå ska göra nåt.
Så länge som ingen bearbetar (tex knäcker) eterniten så är det ofarligt.
Inga asbestfibrer lossnar om man låter det vara.
Däremot kan det vara bra att på något sätt, inför framtiden, markera att det finns eternit i väggarna.
Inga asbestfibrer lossnar om man låter det vara.
Däremot kan det vara bra att på något sätt, inför framtiden, markera att det finns eternit i väggarna.
Känner igen den konstruktionen från ett hus byggt 1970, tegel, luftspalt, denna fiberskiva och sedan regelstomme som vanligt. Gissningsvis avänvände man det som man idag använder vindduk alt asfaltsboard. D.v.s. få hus lagom vindtätt men så att eventuella fukt hittar ut från bakomliggande vägg.
Påminner väldigt mycket om fasad/tak-skivor av asbest. Så, undvik att kapa/borra i dem. Så länge ingen rör dem så utgör de ingen hälsorisk. Om du behöver göra det, ta nödvändiga skyddsåtgärder och undvik att det dammar.
Påminner väldigt mycket om fasad/tak-skivor av asbest. Så, undvik att kapa/borra i dem. Så länge ingen rör dem så utgör de ingen hälsorisk. Om du behöver göra det, ta nödvändiga skyddsåtgärder och undvik att det dammar.


