Kan någon säga vad detta är för grå skiva?

Skivan sitter mitt i väggen på ett garage som är byggt 1975 och fasad i mexitegel. Bilden är tagen i ett ventilationshål. Kan det vara något med asbest?

Tack!
 
  • Hål i isoleringen mellan takbjälkar med synligt dagsljus igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom spricka i sten vid en byggplats som visar gaslågor från en värmekälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pior skrev:
Kan någon säga vad detta är för grå skiva?

Skivan sitter mitt i väggen på ett garage som är byggt 1975 och fasad i mexitegel. Bilden är tagen i ett ventilationshål. Kan det vara något med asbest?

Tack!
Ja. Det är nästan säkert att det är asbest
 
  • Gilla
Pior och 1 till
  • Laddar…
Är det hårt eller mjukt? Ser nästan ut som blekt asfaboard.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Satsuki
Liknar de skivor vi har bakom träpanelen på vårt hus byggt 76. Det är någon slags asfaltboard.
Asbest användes främst i rörisolering, mattor/lim och på andra ställen där det vehövdes värmetålighet och/eller slitstarkhet, inte i isolering i garage.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Är det hårt eller mjukt? Ser nästan ut som blekt asfaboard.
Den är hård, går inte att bryta sönder med hans-nyporna iaf.
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Liknar de skivor vi har bakom träpanelen på vårt hus byggt 76. Det är någon slags asfaltboard.
Asbest användes främst i rörisolering, mattor/lim och på andra ställen där det vehövdes värmetålighet och/eller slitstarkhet, inte i isolering i garage.
Tack, det låter lovande!
 
S Simsonsson skrev:
Ja. Det är nästan säkert att det är asbest
Ajaj, varför tror du det?
 
Hur tjocka är dom?
Påminner om eternit
 
påminner om eternit, likt de skivor som brukar sitta som innertak i pannrum. Kan det vara så att skivorna är original väggbeklädnad invändigt och att det senare har reglats på och isolerats. Var ju vanligt med eternitskivor som brandskydd i panrum, garage och liknande utrymmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur tjocka är dom?
Påminner om eternit
Ca 5mm. Håller med om att det påminner om etnernit tyvärr
 
Ö öringen skrev:
påminner om eternit, likt de skivor som brukar sitta som innertak i pannrum. Kan det vara så att skivorna är original väggbeklädnad invändigt och att det senare har reglats på och isolerats. Var ju vanligt med eternitskivor som brandskydd i panrum, garage och liknande utrymmen.
Det låter tyvärr rimligt. Bör man göra något åt det? Risker?
 
Börja med att undersöka om det faktiskt är asbest. Man kan ta materialproblem och skicka till en firma (googla, finns många) som kan avgöra om det finns asbestfiber i skivan.
Sen har du bättre underlag för att bestämma vad du ska göra. Även om det är asbest så frigörs inga fibrer så länge skivan inte bearbetas, men det kan ju vara bra att ta bort den om man ändå ska göra nåt.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Så länge som ingen bearbetar (tex knäcker) eterniten så är det ofarligt.
Inga asbestfibrer lossnar om man låter det vara.
Däremot kan det vara bra att på något sätt, inför framtiden, markera att det finns eternit i väggarna.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Känner igen den konstruktionen från ett hus byggt 1970, tegel, luftspalt, denna fiberskiva och sedan regelstomme som vanligt. Gissningsvis avänvände man det som man idag använder vindduk alt asfaltsboard. D.v.s. få hus lagom vindtätt men så att eventuella fukt hittar ut från bakomliggande vägg.
Påminner väldigt mycket om fasad/tak-skivor av asbest. Så, undvik att kapa/borra i dem. Så länge ingen rör dem så utgör de ingen hälsorisk. Om du behöver göra det, ta nödvändiga skyddsåtgärder och undvik att det dammar.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
P Pior skrev:
Kan någon säga vad detta är för grå skiva?

Skivan sitter mitt i väggen på ett garage som är byggt 1975 och fasad i mexitegel. Bilden är tagen i ett ventilationshål. Kan det vara något med asbest?

Tack!
Kan vara någon typ av fibercement utan asbest i också, svårt att säga.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.