Hej,
jag håller på och river tapeter i ett rum och funnit fogmassa (tror jag) mellan väggar i hörnorna,
Det verkar bara vara fogat mellan väggarna som ligger utåt mot gatan och ingen fogmassa i väggskarvarna mot hallen inne i huset.

Är det nödvändigt med fogmassa och i så fall vilken typ av fogmassa (eller annat) behöver jag?
20140104_152727.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140104_152807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte bara spackel? Har det inte spruckit så finns det väll ingen anledning att göra om det, eventuellt bara spackla det jämnt så du kan fortsätta med din valda ytbehandling.

Det är den gråa massan som jag undrar över. Den är något mjukt och satt på andra tapetlagret. Det låg 3 tapetlager. Att tillägga är att jag är 100% nybörjare och har ingen aning om vad jag har att förvänta mig när jag river.

Ser ut som vanligt sandspackel.

Har du en väg utanför så har du förmodligen vibrationer i marken som gör att det kan spricka i hörnorna. Kan vara därför det är fog, för att undvika sprickor. Därmed inte 100% att det är fog men det kan vara av den anledningen.

Ser ut som vanlig latexfog/målarfog etc. Är ofta lite vit-grå och mjuk. Helt normalt att foga med det och själv tycker jag det underlättar när man tapetserar att tapeten har stöd bakom även i hörnen. Mindre risk för trasiga innerhörn då.

Jag tror det är en fogmassa typ Sikaflex som man "tryckt" i för att stoppa drag, den typ av fogmassa tillåter en viss rörelse utan att spricka och "läcka". Inte helt ovanligt i utfackningsvägar.

Jag har fått tipset om att spackla hörnskarvarna och sedan lägga på papperskarvremsa och avsluta med att spackla igen för att det håller bättre mot rörelser än latexfog. Någon som har erfarenhet med pappersskarvremsor i hörnor?

Carranor skrev:
Jag har fått tipset om att spackla hörnskarvarna och sedan lägga på papperskarvremsa och avsluta med att spackla igen för att det håller bättre mot rörelser än latexfog. Någon som har erfarenhet med pappersskarvremsor i hörnor?
Är nog ingen dum ide var så man gjorde förr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.