15 116 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Vad är det för fel på bostadsmarknaden?
Wanhainen, de anledningar till svalt intresse som mäklaren vidarebefordrar ska du lyssna på för det är precis vad det handlar om. Klagar spekulanterna på antal rum och dåligt läge så är det precis så dom känner, oavsett vad DU tycker om det.
Sen undrar jag lite OT över att bostadspriserna kan gå upp 10-15% om året i 15-20 år, frid och fröjd, men när det sedan kommer en dipp på 10-15% hamnar vissa i chock.
Sen undrar jag lite OT över att bostadspriserna kan gå upp 10-15% om året i 15-20 år, frid och fröjd, men när det sedan kommer en dipp på 10-15% hamnar vissa i chock.
Som en liten tröst kan jag nämna att vi var spekulanter på en villa i Huddinge december 2016 precis innan jul. Vi tyckte huset var intressant men det var ingen som lade något bud så vi blev tveksamma och undrade om vi missat något som andra sett. Slutade med att vi gav ett underbud som refuserades. Säljarna hade köpt huset mindre än ett år innan och renoverat för 200.000 kr och ville åtminstone få tillbaka pengarna. Vi avvaktade dock och det blev omvisning i Januari men inga bud. Sedan dök det upp i februari inga bud och sedan i mars. Då var vi på igen och höjde vårt bud lite men refuserades. Sedan i slutet av mars hade vi inte hittat något annat och då dök huset upp på nytt och vi var där igen. Men hux flux på deras kanske fjärde eller femte officiella visning blev det budgivning och vi var med men priset passerade till och med det säljarna ursprungligen skulle släppt för. Då grämde vi oss att vi inte slagit till tidigare. Förr eller senare får man rätt personer på visningen och då kan allt hände. Det är bara en tidsfråga.
Har ni sänkt utgångspriset rejält för att locka fler folk och budgivning ? Ni behöver ju inte sälja om inte priset blir det rätta i slutändan ? En intresserad spekulant drar öronen åt sig ifall det inte finns ett enda bud men är gärna med om andra lägger bud för att därmed försäkra sig om att objektet inte är övervärderat. Alla spekulanter vill känna att det objekt man gillar också är attraktivt för andra. Rent psykologiskt.
Vi har sänkt en halv miljon.S Saintus skrev:Har ni sänkt utgångspriset rejält för att locka fler folk och budgivning ? Ni behöver ju inte sälja om inte priset blir det rätta i slutändan ? En intresserad spekulant drar öronen åt sig ifall det inte finns ett enda bud men är gärna med om andra lägger bud för att därmed försäkra sig om att objektet inte är övervärderat. Alla spekulanter vill känna att det objekt man gillar också är attraktivt för andra. Rent psykologiskt.
En sista kommentar utifrån TS första inlägg. Listan av de som ”Måste sälja” tar aldrig slut. Det är just den som i riktigt dåliga tider blir längre och längre och som till slut kan utlösa en klassisk priskollaps.
Det som skulle kunna göra att det i stället bara blir en hyfsat stor prissänkning, som dessutom kan komma snabbt. Är att många har ”lyckade bostadsaffärer” i ryggen. De som då känner sig tvugna att sälja behöver bara sänka sin ”mentala vinst” vilket är ett lågt ”pris” jämfört att, bo ihop trots skillsmässa, gå i personlig konkurs eller liknande.
Jag var 25år 1992, på väg in på bostadsmarknaden och hade dessutom företag. Är nog idag svårt att förstå hur den krisen slog mot människor och familjer överallt. Särskilt
de som hade stora lån på högbelånade boenden. Kriserna typ 2009 och 2002 kändes betydligt mindre omvälvande om man varit med om de.
Det som skulle kunna göra att det i stället bara blir en hyfsat stor prissänkning, som dessutom kan komma snabbt. Är att många har ”lyckade bostadsaffärer” i ryggen. De som då känner sig tvugna att sälja behöver bara sänka sin ”mentala vinst” vilket är ett lågt ”pris” jämfört att, bo ihop trots skillsmässa, gå i personlig konkurs eller liknande.
Jag var 25år 1992, på väg in på bostadsmarknaden och hade dessutom företag. Är nog idag svårt att förstå hur den krisen slog mot människor och familjer överallt. Särskilt
de som hade stora lån på högbelånade boenden. Kriserna typ 2009 och 2002 kändes betydligt mindre omvälvande om man varit med om de.
Marknaden verkar vara svår och du har fått många bra tips. Då vi nyligen har köpt hus själva kan jag skriva om mina upplevelser av annonser och visningar. Marknaden är ju svår att påverka själv, men annonsen kanske går. Antal rum och storlek var vitalt för oss, jag gillade ett hus skarpt men det blev inget för att det var för litet. Ett hus hade jag höjt till skyarna innan visning och var taggad, när jag kom dit blev jag besviken. Väldigt besviken för att alla ytskikt var slitna till den grad att jag hade velat blåsa ur huset innan inflytt. Det hade inte synts på bilderna som presenterade ett helt ok hus med ett kök som skulle klara sig ett tag till. Huset vi till sist köpte bestämde jag mig för innan vi ens hade gått upp till övervåningen. När vi tittade på badrummet nere sa jag till min man att vi ska köpa detta, och det gjorde vi. Helt irrationellt kanske, men vi har inte ångrat oss. Och budgivning blev det.
Det sägs att man bestämmer sig om man gillar ett hus eller inte efter ca 5 sekunder. Och jag tror att det stämmer. Första intrycket är viktigast.
Det sägs att man bestämmer sig om man gillar ett hus eller inte efter ca 5 sekunder. Och jag tror att det stämmer. Första intrycket är viktigast.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Jag förstår din frustration, låt den inte gå ut över oss som försöker hjälpa dig 
Vad var det ni föll för med huset? Blev det en budgivning som drog iväg. Jag tänker att ni kanske var en sådan köpare man drömmer om, men som kan vara svår att hitta.
Vad var det ni föll för med huset? Blev det en budgivning som drog iväg. Jag tänker att ni kanske var en sådan köpare man drömmer om, men som kan vara svår att hitta.
Hur ser det ut med försäljningar i området senaste tre-fyra åren, hur ligger ert pris till i jämförelse? Vad var utgångspriset när ni slog till? Finns det något med huset som en köpare kan oroa sig över? Är radonmätning gjord?
Ett alternativ kan vara att dra tillbaka annonsen och gå ut på nytt efter såpass lång tid att Hemnet och Booli lägger upp huset som nytt på marknaden.
Ett alternativ kan vara att dra tillbaka annonsen och gå ut på nytt efter såpass lång tid att Hemnet och Booli lägger upp huset som nytt på marknaden.
Jag som trodde folk skaffade sig ett boende för att i första hand bo och som bonus ev på sluttampen fick tillbaka en del av kostnaden. Men tydligen ser många köpet som en investering som man även kan bo i tills det är dags att hämta hem ev vinst. 
Jag håller inte med dig. Titta på tex bilar. De har en starkt begativ värdeutveckling. Trotts det köper folk bilar i god takt. När det gäller hus så måste man plötsligt få ingen inköpspris och underhållskostnader, annars är det katastrof. Jag håller inte med där.C Chris11 skrev:Självklart skall det göras vinst på bostäder, något annat vore en nationalekonomisk katastrof för Sverige. Fastigheter är den enskilt största tillgångklassen vi har och den måste ha positiv avkastning annars så bör vi investera i något annat. Eller ett annat sätt att se på det, om det inte gick att göra vinst på bostäder så skulle det inte byggas någonting i landet, vilka skulle göra det utan att få avkastning? Samma gäller självklart för professionella hyresvärdar, en del av deras avkastning på tillgången är från värdeökning och inte från drift. Så är det här och i resten av världen och eftersom resten av världen har det så måste vi också ha det, annars växer de snabbare än vi gör samt att pengar som skulle investerats här investeras där.
Dock är det utsatt gör cykler som vilken annan tillgångklass som helst, över lång sikt skall avkastningen vara positiv men inte på kort-medium sikt såsom TS har hamnat i här. TS verkar dock fullt medveten om detta iom att han verkar se utan känslor på sin situation och acceptera det.
Jag tycker det låter lovande med minst en privatvisning i veckan. Rätt köpare kommer infinna sig snart. Ni sitter inte i ngn jobbig sits tycker jag. Inte så att ni köpt dyr nyproduktion 2017 som ni nu måste flytta in i o därmed måste sälja. Ni måste de facto inte ens sälja. Mäklaren verkar ha gjort vad hon kan hittills.S Wanhainen skrev:Vi har på planritningen i annonsen visat att ett av rummen på övervåningen går att dela av. Och jo det är bara en satans massa gnäll på spekulanter. På allra första visningen vi hade gnällde 3 av 5 sällskap på taklister. Om man ska gnälla på socklar och lister och rata bostäder efter sånt så får man leta länge. Eller bygga nytt.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Här diskuterar vi frågeställningen:
”Är det någon som har en vettig förklaring till varför det är extremt få hus som säljs?”
TS har inte länkat till annonsen, utan önskar diskutera frågan mer allmänt. Det ska vi respektera.
/Moderator
”Är det någon som har en vettig förklaring till varför det är extremt få hus som säljs?”
TS har inte länkat till annonsen, utan önskar diskutera frågan mer allmänt. Det ska vi respektera.
/Moderator
Redigerat:
Tack Marlen för att du städade lite.
Osnyggt av medlemmar att lägga ut adress när TS inte velat detta!
Mitt enda råd är att försöka härda ut. Det låter som ni inte vill gå ned mer i pris och därmed måste du ha is i magen och invänta rätt köpare! De finns och de kommer komma.
Men eftersom du har bråttom att börja plugga så måste man ju dra en deadline någonstans.
Många gånger har jag sett försäljningar i Karlstadområdet där budgivning startar 500k under utgångspris men ändå ofta tangerar eller går över utgångspris. Så om du fått några bud som börjar under utgångspris så annonsera ut det så att andra människor ser att det finns en efterfrågan.
Lycka till
Mitt enda råd är att försöka härda ut. Det låter som ni inte vill gå ned mer i pris och därmed måste du ha is i magen och invänta rätt köpare! De finns och de kommer komma.
Men eftersom du har bråttom att börja plugga så måste man ju dra en deadline någonstans.
Många gånger har jag sett försäljningar i Karlstadområdet där budgivning startar 500k under utgångspris men ändå ofta tangerar eller går över utgångspris. Så om du fått några bud som börjar under utgångspris så annonsera ut det så att andra människor ser att det finns en efterfrågan.
Lycka till
Tack. Ja alltså vi måste ju inte flytta ifrån vårt hus av ekonomiska skäl. Eller jo på sätt och vis men tillsammans klarar vi oss. Att det är bråttom att komma iväg är på grund av förändringar i CSN så vi har is i magen och väntar på den rätte så att säga.T tobbbias skrev:Tack Marlen för att du städade lite.
Lycka till