T Thomas' skrev:
Så är det naturligtvis, men vi måste ta ner taket på bomarknaden, det har dragit iväg alldeles åt skogen, och det börjas märkas på marknaden. Tidigare var det dock självklart att man skulle göra "vinst" på sitt boende (vilket många fortfarande förutsätter), nu vill folk ha tillbaka sina pengar för det dom lagt ut, som du själv skriver. Men det är kanske så att man får räkna med att inte "få tillbaka" pengarna längre, jag tror att det kommer fortsätta sjunka på marknaden, och då blir det ännu mindre chans att ens få tillbaka pengarna.
Jo men vi räknar i dagsläget med att gå i förlust och det är vi ok med. Men inte mer förlust än vad vi skulle göra vid en eventuell affär just nu för då blir det ovärt för oss. Då kan vi lika gärna bo kvar. Sen hur alla andra säljare resonerar vet jag inte och bryr mig inte riktigt heller.

T Thomas' skrev:
Så är det naturligtvis, men vi måste ta ner taket på bomarknaden, det har dragit iväg alldeles åt skogen, och det börjas märkas på marknaden. Tidigare var det dock självklart att man skulle göra "vinst" på sitt boende (vilket många fortfarande förutsätter), nu vill folk ha tillbaka sina pengar för det dom lagt ut, som du själv skriver. Men det är kanske så att man får räkna med att inte "få tillbaka" pengarna längre, jag tror att det kommer fortsätta sjunka på marknaden, och då blir det ännu mindre chans att ens få tillbaka pengarna.
Självklart skall det göras vinst på bostäder, något annat vore en nationalekonomisk katastrof för Sverige. Fastigheter är den enskilt största tillgångklassen vi har och den måste ha positiv avkastning annars så bör vi investera i något annat. Eller ett annat sätt att se på det, om det inte gick att göra vinst på bostäder så skulle det inte byggas någonting i landet, vilka skulle göra det utan att få avkastning? Samma gäller självklart för professionella hyresvärdar, en del av deras avkastning på tillgången är från värdeökning och inte från drift. Så är det här och i resten av världen och eftersom resten av världen har det så måste vi också ha det, annars växer de snabbare än vi gör samt att pengar som skulle investerats här investeras där.

Dock är det utsatt gör cykler som vilken annan tillgångklass som helst, över lång sikt skall avkastningen vara positiv men inte på kort-medium sikt såsom TS har hamnat i här. TS verkar dock fullt medveten om detta iom att han verkar se utan känslor på sin situation och acceptera det.

När ska såna som du Chris11 komma till sans och inse de mest basala begränsningslinjer vi alla har att rätta oss efter? Vad kan jag placera in dig i för tillgångsklass?

GK100 GK100 skrev:
När ska såna som du Chris11 komma till sans och inse de mest basala begränsningslinjer vi alla har att rätta oss efter? Vad kan jag placera in dig i för tillgångsklass?
Glasklart vad du menar...

GK100 GK100 skrev:
Du får gärna utveckla så såna som jag förstår.

• Gilla
Säljerhuset
  • Laddar…
T
Man kan väl sitta och argumentera hur mycket man vill att det måste vara ett positivt belopp på marknaden, och ja - så är det. Annars skulle marknaden kollapsa. Men vad är det som säger att den inte kommer göra det? DI,VA skriver båda om att detta kan ske inom snar framtid, att vi får en bostadsbubbla. Jag är inte trångsynt att jag inte tror på det heller.

Faktum är att folk börjar få problem med att få lånen på 5.5-6 milj som en villa idag kostar i dom stora städerna. Sen kan man argumentera hur mycket man vill om detta.

Till TS: det är inte så att ni har för få rum för en barnfamilj? Iaf i förhållande till priset.
Idag vill man ju gärna ha både kontor och lekrum för barnen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Till TS: det är inte så att ni har för få rum för en barnfamilj? Iaf i förhållande till priset.
Idag vill man ju gärna ha både kontor och lekrum för barnen.
Bara nej. Dedär är ett så dumt hittepåresonemang som bortskämda stockholmsmorsor hittat på av någon anledning. Rummen på övervåningen är på ca 10 och 15 m2 med stora skjutdörrsgarderober på en vägg i varje rum som inte är inräknat i golvytan. Om det inte räcker för andra människors barns leksar så bör man nog ta och sätta sig i en stor och billigare hyresrätt. Jag är så leds på att höra dedär snacket.

En lögn ifrån de som inte har några pengar är vad det är. När vi la ut huset första gången för ett högre pris gnällde alla på rummen. Nu när priset är lägre har vi inte hört ett enda ord om antalet rum utan då hittas det på en massa om att läget är dåligt. Vi har 5 minuters GÅNGAVSTÅND till såväl centrum som bussar och tåg som tar dig in till Stockholms c på 32 minuter.

S Wanhainen skrev:
Bara nej. Dedär är ett så dumt hittepåresonemang som bortskämda stockholmsmorsor hittat på av någon anledning. Rummen på övervåningen är på ca 10 och 15 m2 med stora skjutdörrsgarderober på en vägg i varje rum som inte är inräknat i golvytan. Om det inte räcker för andra människors barns leksar så bör man nog ta och sätta sig i en stor och billigare hyresrätt. Jag är så leds på att höra dedär snacket.

En lögn ifrån de som inte har några pengar är vad det är. När vi la ut huset första gången för ett högre pris gnällde alla på rummen. Nu när priset är lägre har vi inte hört ett enda ord om antalet rum utan då hittas det på en massa om att läget är dåligt. Vi har 5 minuters GÅNGAVSTÅND till såväl centrum som bussar och tåg som tar dig in till Stockholms c på 32 minuter.
Tuff sits du sitter i, TS. Men samtidigt är det ju också så här en marknadsekonomi fungerar, var och en bedömer sina behov och önskemål och vad dessa behov och önskemål får kosta. Som köpare vill man såklart köpa vad-det-nu-är-som-är-objektet för så billig penning som möjligt. För det högre priset så kanske svagheten med huset var just storleken på rummen, för det lägre priset så finner man andra argument för att få ner priset. En tanke är väl att om nu någon antyder att de är intresserade men har problem med X, Y eller Z ber mäklaren prata med dem och diskutera vad de potentiella köparna tycker huset är värt?

Tyvärr är det ju så att vad ni tycker huset är värt är helt ointressant om ingen vill köpa det för det priset. Får ni ett motbud så finns det ju något att utgå från i en förhandling åtminstone.

Sedan vet jag inte om folks argumenterande ska kallas snack, lögner och gnäll men det får väl var och en känna som de vill om.

• Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
S Wanhainen skrev:

Fast om de spekulanter ni har haft på huset främst varit barnfamiljer eller par som kan komma bli barnfamilj kan antalet rum och användningen av rummen vara av största intresse.

Går det att dela av rummen så det blir ett rum till? Om så, visa det på något sätt, kan räcka med ritning och rimlig "offert". Finns där ett separat tv-rum med soffa för barn/ungdomar att ostört kolla på tv? Om inte, fundera på att möblera så. "Styla" och möblera om med billiga möbler från Blocket. Märkessoffor är oftast nästan "gratis" på blocket.

Finns det "gästrum" eller iaf övernattningsmöjlighet enkelt? Om inte, fixa iordning nåt sånt. Om det inte finns utrymme inne kanske finns det friggebod eller varmförråd med fönster där man kan ordna en sovhörna. Samma sak inne, finns det döyta som går att göra till snygg övernattningshörna? Många som bor i och kring Stockholm har resten av familjen på annat håll i Sverige. Det är inte ekonomiskt försvarbart att alltid bjuda svärmor på hotellövernattning. :)

I vårt nya hus blev utrymmet under trappen en sovhörna/myshörna där föräldrar övernattar när de är på besök. I tidigare hus var motsvarande utrymme skräpförråd.

Utgå från att spekulanten ser användandet av huset så som ni har det möblerat och använder det. Många har mycket svårt att visualisera sig rummet med andra möbler och annan användning.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi har på planritningen i annonsen visat att ett av rummen på övervåningen går att dela av. Och jo det är bara en satans massa gnäll på spekulanter. På allra första visningen vi hade gnällde 3 av 5 sällskap på taklister. Om man ska gnälla på socklar och lister och rata bostäder efter sånt så får man leta länge. Eller bygga nytt.

Där trampade jag tydligen på en öm tå.

Du har inte barn själv? De leker väldigt sällan på sina egna rum, de vill vara i närheten av de vuxna, gärna i samma rum. En del vill ha ett kontor som man kan stänga och låsa om där man kan ha framme saker som barnen inte får leka med.

Men vad vet jag, är ju bara en skånsk man ;)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
S Wanhainen skrev:
Vi har på planritningen i annonsen visat att ett av rummen på övervåningen går att dela av. Och jo det är bara en satans massa gnäll på spekulanter. På allra första visningen vi hade gnällde 3 av 5 sällskap på taklister. Om man ska gnälla på socklar och lister och rata bostäder efter sånt så får man leta länge. Eller bygga nytt.
Ehh... men om 60% hade synpunkter på taklisterna så lär det ju varit något med dem? Och det känns ju definitivt som något som skulle vara lätt åtgärdat för er, för att slippa sådana synpunkter?

• Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
R Rojo72 skrev:
Ehh... men om 60% hade synpunkter på taklisterna så lär det ju varit något med dem? Och det känns ju definitivt som något som skulle vara lätt åtgärdat för er, för att slippa sådana synpunkter?
Och det gjorde vi nästkommande kväll.

”Det gör ont när knoppar brister”

Ja idag möts inte säljarnas (Även mäklarnas...) och köparnas förväntningar avseende pris.

Vi har kollat på lite olika objek, pratat med olika mäklare, varit på husvisning, haft bekanta som både köpt/sålt under 2018 osv. Grannhuset till salu hos oss med för högt utgångspris (3,5 milj) trots rätt ”läge” på väldigt många sätt så blir det inte sålt. Där det var just Mäklaren som övertygade de om det utgångspriset (som antagligen skulle varit 2,95milj eller något sådant)

Som någon tidigare skrev. Förra riktigt stora prisraset var tidigt 90-tal. Många av dagens mäklare jobbade inte då och har aldrig varit med om det. NEJ vi är inte där idag men poängen är att många av de ”sakkunniga=mäklarna” känner sig osäkra inför hur de ska värdera objekt idag och tolka olika signaler. Tidigare kunde man nästan alltid räkna med ”vinst” på de vettiga årgärder man gjorde på husen osv. Dessutom, den Mäklare som säger att ditt hus är ”lite värt” lär ju få svårare att få uppdrag än den som berömmer hur ”mycker värt” ditt hus är...

Kollar man på objekt med budgivning är det ganska många som INTE kommer upp i begärt pris idag. För 1-3år sen var i regel startbudet = begärt pris

De objekt som ofta ”dämpas” först är de lite udda/tråkiga med lite sämre läge. Tex nära järnvägsspår... 60-70 tals hus med lövtunna väggar, kranskommunerna till de ”attraktivaste kommunerna” osv. Visst de som har ”rätt åtgärder” gjorda på sig är attraktivare MEN faktum kvarstår ändå i stort att vissa ”negativa aspekter” inte förändrats även om huset renoverats till toppskick.

Tittar man bredare historiskt och geografisk då är det ganska få områden (vissa områden storstäder typ Stockholm) där det alltid ”lönar sig” att kosta på huset. Dvs att man kan räkna med att ”få igen” det man lagt ner. Jag kan ge ett extremt exempel för att visa på hur det också kan se ut. Hade en släkting som för drygt 10år sen kostade på en ny ”vedpanna med acktankar” i en liten by 5mil från Umeå. Kostnad 120”. Huset såldes några år senare för drygt 200”. Försäljningen tog ändå närmare året och det kanske var den nya pannan som ens gjorde huset säljbart! Då ska vi veta att huspriserna i Umeå säkerligen kan jämföras med Uppsala eller liknande.

De objekt som fortfarande håller i med aktiva budgivningar är ”attraktiva lägen” (vem har inte hört den sanna klyschan läget, läget, läget...)

Mitt tips till TS är att acceptera dagens marknad. Sänk priset ytterligare och svälj förtretet hur ”stor” förlusten blir i siffror. Eftersom ni verkar ha marginal så ni klarar av att hantera det. Kanske kan ni i era huvuden ”mentalt” kvitta det mot någon tidigare ”vinst” ni gjort på hus? Då kanske det sammantaget inte känns så fel om ni liksom kan lägga ihop den totalen? Då kanske ni i framtiden kan se att er ”kedja av boenden” trots allt varit lösamt? (Självbedrägeri funkar hos oss alla på ett eller annat sätt, så använd det!)

Varför tycker jag då inte att det är bättre att vänta och hoppas?

• som jag förstår det är huset mest ett HUS vilket som helst, inte TS ”drömhus” med det unika oersätterliga läget. Snarare tvärt om, ligger nära järnvägsspår osv. (Utezonen sämre oavsett hur lite som hörs inne tack vare bra fönster)

• som någon annan skrev ”kranskommunerna” till Stockholm är nog de som gått upp mest =brukar även vara de som faller först/mest.

• TS har en ny livsresa som han/hon/de vill påbörja. (Otrivs/less på jobbet)

• Snart nog kommer ”hösten”. Inte så het på bostadsmarknaden. Dessutom val i höst som kanske skapar lite extra osäkerhet. Så kan ni få sålt huset i agusti början september så är nog det bra timing.

• TS skriver att de jobb de har (byggsektorn?) börjar halta =risk för att bli arbetslös! Samtidigt är det exakt såna saker i samhället som kan utlösa tryck mot ännu lägre prisnivåer än idag.

• TS hus har legat ute ett bra tag. Många personer har varit på visning. Inte ens ett ynka ”skambud” har lagts. Sammantaget är det ett tydligt tecken på ett högre pris än ”marknaden idag” vill betala. Kan göra en enkel jämförelse för att förklara resonemanget. Lade ut en annons på en Canadensare på Blocket i nyligen. Var osäker på pris och satte lite ”höga” 3900kr. (Semestertider...) När jag efter kort tid insåg att 900 personer sett på annonsen utan ett enda svar insåg jag att ”marknaden” tyckte det var för dyrt. 900 ”delvis nyfikna/intresserade i perfekt tid på året ansåg tydligen det i alla fall. Då sänkte jag till 3000kr =såld direkt. Då är 900st som kollat på en sån annons att anse som ganska ”många” i såna sammanhang. (Jag säljer/köper ofta på Blocket)

• Anledningen till att jag bedömer att TS hus har för högt pris utan att ens ha sett varken annons eller hus. Är det hyfsat stora intresset, på ett vanligt hus, i en Stockholmsförort, under en rimlig tid, UTAN ens ett skambud. TS och Mäklaren verkar ju ha lyckats med ”annonsen” eftersom ”spekulanterna kommer på visning”. Kanske t.o.m lyckats för bra? Är det ”fel spekulanter”? Spekulanterna kommer tack vare fin beskrivning, stylat hem osv. Väl på plats känns det tydligen inte rätt. Vad var det som gjorde att ”intresset sjönk” när man väl ser huset i verkligheten? Utgångspriset var tydligen inget problem i förhållande till annonsen (det visste man ju om innan man gick ju på visningen). Men när spekulanterna sen lägger ihop annons, utgångspris, sett hus på visningen så uppstår ingen ”köpvilja”. Tyvärr är det då nog utgångspriset som är för högt och som man ska justera ner. Då kanske en ”annan typ av spekulanter som tittar på en lägre prisnivå” blir intresserade, kommer på visning, ser att är fräscht, allt stämmer =budgivning vips så kanske man får det man ville ha betalt ändå? Åtminstone får man konkreta bud och möjlighet stt få huset sålt om man vill.

• Är nog betydligt fler saker som kan ge lägre priser framöver än saker som åter ska driva upp priserna högre, på säg 1-4 års sikt. Tänker då på tex diskussioner omkring fallande huspriser, (vilket lär sitta som en oro/nervositet i köparnas huvud för lång tid framöver) Räntor som knappt kan sänkas lägre. Historiskt sett ovanligt lång period av hög prisuppgång. Oro och osäkerhet i Sverige med valår, framtida regeringsbildning osv. Oro i världen, Brexit, Trump mm.

Så min avsikt är inte att skrämmas utan mer motivera varför jag tror det är lika bra att ”riva av plåstret” och få huset sålt om det är det ni vill.

Oavsett så lycka till med husförsäljningen och livet i övrigt!

Redigerat:
  • Gilla
Micc och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.