Hej! Har upptäckt detta precis efter inflytt i lägenhet. Denna beläggning syns främst tydligt i motljus när solen ligger på.

Var först osäker på om det kunde vara insidan av glaset (det är en glaskasett som inte går att öppna) eller om det är beläggning på utsidan vilken jag mest tror på.

Beläggningen är i princip omöjlig att få bort med gnuggande utav hushållspapper och vatten. Även testat utblandad ättika. Inget biter.

Någon som känner igen vad det kan vara och hur det kan tas bort?

• Glasruta med mörk beläggning som syns tydligt i motljus, visar oregelbundna fläckar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med svår borttagen beläggning syns tydligt mot dagsljus; utsikt över flera byggnader och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Vad är det för fasad på utsidan ovanför fönstret?

Farstatjej90
Jag gissar att det är kalk.
Köp en hink citronsyra och ta en liter vatten och blanda i ett par dl av pulvret sen låt det stå en stund så det löser sig. Pensla på fönstret och låt det verka, sen pensla igen, låt det inte bli torrt. Du kommer behöva stå och pensla en bra stund, kanske en halvtimme. Sen tvätta fönstret med vatten och diskmedel. Det kommer bli mycket bättre men inte bra (för det verkar vara mycket kalk). Sen får du upprepa detta ett par gånger så försvinner det mesta.

Det går att lösa mycket snabbare med starkare grejer som saltsyra men det är riktigt tråkigt att jobba med och jag tror risken att skada saker som fönsterbleck och annat är betydligt större så jag hade nöjt mig med citronsyran och göra ett par behandlingar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad är det för fasad på utsidan ovanför fönstret?
Det är tegelfasad utanför fönstret.

J
Magnus E K
Använd inte något starkt giftigt medel när det fungerar med ätbar citronsyra. Även ättika borde fungera men kanske kräver lite mer jobb.

Kalkosan funkade bra för mig på ett gammalt kaminfönster. Blev som nytt.

B Björn—72 skrev:
Kalkosan funkade bra för mig på ett gammalt kaminfönster. Blev som nytt.
Problemet är teglet kan missfärgas om man råkar skvätta 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.