ChristerHiort #1 Medlem · 21 inlägg 11 jan 19:06 ChristerHiort Medlem 21 inlägg 11 jan 19:06 #1 Ugnen var riktigt varm och detta kom ur (bild) Sot och smältvatten ? Inloggade ser högupplösta bilder Logga in Skapa konto Gratis och tar endast 30 sekunder jonaserik:s inlägg har markerats som bästa svar. #dropp #kakelugn
Ugnen var riktigt varm och detta kom ur (bild) Sot och smältvatten ? Inloggade ser högupplösta bilder Logga in Skapa konto Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg #2 Medlem · Östergötland · 19 380 inlägg 11 jan 19:17 fribygg Medlem Östergötland 19 380 inlägg 11 jan 19:17 #2 Var/ är murstocken ljumen eller varm innan eldning borde det inte kunna vara smältvatten
ChristerHiort #3 Medlem · 21 inlägg 11 jan 19:18 ChristerHiort Medlem 21 inlägg 11 jan 19:18 #3 F fribygg skrev: Var/ är murstocken ljumen eller varm innan eldning borde det inte kunna vara smältvatten Den var kall. Utomhus är det minusgrader.
F fribygg skrev: Var/ är murstocken ljumen eller varm innan eldning borde det inte kunna vara smältvatten Den var kall. Utomhus är det minusgrader.
F fribygg #4 Medlem · Östergötland · 19 380 inlägg 11 jan 19:20 fribygg Medlem Östergötland 19 380 inlägg 11 jan 19:20 #4 ChristerHiort skrev: Den var kall. Utomhus är det minusgrader. Börjar du elda en kakelugn med kall murstock i januari?
ChristerHiort skrev: Den var kall. Utomhus är det minusgrader. Börjar du elda en kakelugn med kall murstock i januari?
ChristerHiort #5 Medlem · 21 inlägg 11 jan 19:21 ChristerHiort Medlem 21 inlägg 11 jan 19:21 #5 F fribygg skrev: Börjar du elda en kakelugn med kall murstock i januari? Eldade upp med papper för att få bort kall bubbla och så till att röken drog fint. Gjorde jag fel ?
F fribygg skrev: Börjar du elda en kakelugn med kall murstock i januari? Eldade upp med papper för att få bort kall bubbla och så till att röken drog fint. Gjorde jag fel ?
F fribygg #6 Medlem · Östergötland · 19 380 inlägg 11 jan 19:27 fribygg Medlem Östergötland 19 380 inlägg 11 jan 19:27 #6 ChristerHiort skrev: Eldade upp med papper för att få bort kall bubbla och så till att röken drog fint. Gjorde jag fel ? Det ska jag inte säga. Jag hade liknande sotrinningar på en kakelugnspanna
ChristerHiort skrev: Eldade upp med papper för att få bort kall bubbla och så till att röken drog fint. Gjorde jag fel ? Det ska jag inte säga. Jag hade liknande sotrinningar på en kakelugnspanna
Bästa svaret J jonaserik #7 Medlem · 24 698 inlägg 11 jan 20:15 jonaserik Medlem 24 698 inlägg 11 jan 20:15 #7 Kondens i skorstenen som rinner ner och ut vid sotluckan.Blir så om inte rökgaserna är riktigt varma, så kondensen inte övergår i gasform och åker ut i himlen. Elda oftare så pipan hålls på en rimlig varm nivå.
Kondens i skorstenen som rinner ner och ut vid sotluckan.Blir så om inte rökgaserna är riktigt varma, så kondensen inte övergår i gasform och åker ut i himlen. Elda oftare så pipan hålls på en rimlig varm nivå.
Höghus #8 Allvetare · Stockholm · 3 088 inlägg 11 jan 21:59 Höghus Allvetare Stockholm 3 088 inlägg 11 jan 21:59 #8 Jag får in vatten i skorstenen vid extremväder. Vid hård vind och regn så rinner det sotvatten på golvet. /Höghus
Jag får in vatten i skorstenen vid extremväder. Vid hård vind och regn så rinner det sotvatten på golvet. /Höghus