Köpte huset för 11 månader och i källaren finns detta. Har senaste månaden larmet två gånger under natten. Frågan är vad är det till? Finns en pump på utsidan i vattenavlöpp men vatten står 2 meter under pumpen.

• Alarm- och reläenheter monterade på en vit vägg i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dörrsignal från Hager, modell Friedland D780, monterad på vit väggpanel i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gissning är att det hör till pumpen. Är det en avloppspump?

Karrock
Friedland är drivenhet till en klassisk mekanisk ringklocka. Den andra verkar ju vara ett nivålarm.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Min gissning är att det hör till pumpen. Är det en avloppspump?
Stämmer, avloppspump.

Ni kanske måste pumpa upp avsloppsvattnet till en förbindelsepunkt för VA som ligger högre än källaren(?)

J Josth skrev:
Ni kanske måste pumpa upp avsloppsvattnet till en förbindelsepunkt för VA som ligger högre än källaren(?)
Kanske, men varför larmer den? Finns nästan inget vatten.

Kan du se nivågivaren i tanken och om den fastnar ibland pga något skräp eller liknande?

H hempularen skrev:
Min gissning är att det hör till pumpen. Är det en avlopps
J Josth skrev:
Kan du se nivågivaren i tanken och om den fastnar ibland pga något skräp eller liknande?
Pump hänger 2 och flottörswitch hänger 3,5 meter övanför vattnet.

Ok, inga problem där låter det som. Mystiskt.

Kan det finnas någon kopplingsdosa ute vid tanken som med tiden blivit läck på så det blir en lättare kortslutning?

Lite långsökt men det skulle ju kunna vara en sabotör/tjuv som kommit på ett sätt att kolla om det är någon hemma i huset genom att lyfta upp flottören eller om kusten är klar för inbrott den natten??

Redigerat:
A
Fick du ingen genomgång av elen alls vid köpet?

Något sorts larm är det ju. Du får läsa på i tillhörande dokumentationen och märka upp det bättre vad det har för funktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.