12 221 läst ·
132 svar
12k läst
132 svar
Vad är byggnadsvård?
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Renlärig kan väl dock ingen vara? En utbyggnad är inte en byggnadsvårdande åtgärd, men den kan vara mer eller mindre förenlig med byggnadsvård. Och bara för att man byggnadsvårdar innebär det ju inte att man inte får göra förändringar? Så varför skulle det dö ut, såväl som ord eller fenomen?
Jag har ett objekt på gång 2 km härifrån. Inte ett smack är gjort åt huset sen 30-talet och då möjligtvis målade man med rödfärg.
Standarden är anno 1800 rakt igenom. Finns inte en elkabel någonstans.
Siste som bodde där flyttade för 60 år sen.
Huset kärnfriskt. Inga som helst skador trots att det stått oanvänt så länge.
Där kan jag tänka mig att vara sjukligt ortodox. Har en fundering om inte det vore otroligt populärt att hyra ett sådant hus sommartid för dagens stressade människor.
Ligger inte mer än 1.5 h fr Stockholm
Vad tycker ni,ska jag slå till och köpa en gård till bara för att få rädda en smått unik byggnad?
Ska jag laminatrenovera eller vara ortodox?
Standarden är anno 1800 rakt igenom. Finns inte en elkabel någonstans.
Siste som bodde där flyttade för 60 år sen.
Huset kärnfriskt. Inga som helst skador trots att det stått oanvänt så länge.
Där kan jag tänka mig att vara sjukligt ortodox. Har en fundering om inte det vore otroligt populärt att hyra ett sådant hus sommartid för dagens stressade människor.
Ligger inte mer än 1.5 h fr Stockholm
Vad tycker ni,ska jag slå till och köpa en gård till bara för att få rädda en smått unik byggnad?
Ska jag laminatrenovera eller vara ortodox?
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Träig snickare, jag ska tillägga att jag är väldigt teoretisk och akademisk när jag diskuterar. Jag tycker faktiskt att byggnadsvård ska vara ett öppet begrepp för att inte utesluta andra. Det är bara de där stötesterna jag har pratat om tidigare som gör att jag ser rött. Att man exempelvis använder sig av moderna material och ändå säger att det är byggnadsvård, "för det är mitt hem och inte mitt museum" eller så.
Cheesus: Låter som ett riktigt spännande ställe. Vår bagarstuga är väldigt orörd och har bland annat marmorerade och ådrade väggar i original. Den kommer vi bara att fixa till på så sätt att vi lagar spännpappen där den har gått sönder, städar upp, och retuscherar färgen på några småställen. Väldigt ortodoxt, men å andra sidan är det ju faktiskt ett unikt ställe. Spännande att få äga ett sådant hus!
Cheesus: Låter som ett riktigt spännande ställe. Vår bagarstuga är väldigt orörd och har bland annat marmorerade och ådrade väggar i original. Den kommer vi bara att fixa till på så sätt att vi lagar spännpappen där den har gått sönder, städar upp, och retuscherar färgen på några småställen. Väldigt ortodoxt, men å andra sidan är det ju faktiskt ett unikt ställe. Spännande att få äga ett sådant hus!
Cheesus har du pengar och tid. Slå till. Det är så vackert med hus som ingen har rört på länge. Fantasin rusar iväg. Hur har det varit att bo här? Vem har bott här? Tänk om väggarna kunde tala.
Jag vet sen första gången jag läste ett inlägg från dig att du va en teoretisk byggnadsvårdare. Jag har varit i den här branschen sen -91.Kan läsa av människor genom hur man argumenterar. Inga onda tankar från min sida ska du veta.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Träig snickare skrev:
Men du har ju svaret där. I din egen mening. Det är ingen slump....... Där har vi en massa teoretiska byggnadsvårdare. Jag har haft med dom att göra titt som tätt.jag vet. jag är lessen men det är så här. Sen finns det alltid undantag och det vet jag mycke väl. Är du länkad till något mer?
Träig snickare, pengar har jag som gräs. Hur mycket som helst. Vet inte hur i all världen jag ska få slut på dem.
Eller kanske inte...
Det riktigt roliga är att något hushållningssällskap 1930 tilldelade gården ett diplom för att den varit i samma familjs ägo sedan 125 år tillbaka. Varenda namn prydligt uppradade med datum och allt . Prydligt inramat.
Dessutom är det barnbarnsbarn till sista bofasta som idag äger detta efter arv..så rakt ner från 1805 finns dokumentation.
Förresten Träig snickare. Kolla dina pm. Jag skulle vilja ha kontakt med dig!
Mvh
Bengt alias Cheesus
Eller kanske inte...
Det riktigt roliga är att något hushållningssällskap 1930 tilldelade gården ett diplom för att den varit i samma familjs ägo sedan 125 år tillbaka. Varenda namn prydligt uppradade med datum och allt . Prydligt inramat.
Dessutom är det barnbarnsbarn till sista bofasta som idag äger detta efter arv..så rakt ner från 1805 finns dokumentation.
Förresten Träig snickare. Kolla dina pm. Jag skulle vilja ha kontakt med dig!
Mvh
Bengt alias Cheesus
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Utan teori finns det ingen praktik. Restaureringsideologin och de tankar som styr byggnadsvården har förändrats en hel del sedan 1800-talet. Då handlade byggnadsvård om att få saker och ting att se ut som det var "meningen". Alla tillägg suddades ut för att man skulle få en enhetlig stil. Idag värnar vi om slitaget, patinan, årsringarna. Det är i teorin som praktiken utformas och det är genom övervägningarna valen görs. Det är viktigt!Träig snickare skrev:
Jag har blivit omskriven av tidskriften Arkitektur och Gård & Torp. Och så skrev de om mig på någon byggsajt jag inte kommer ihåg namnet på. Jag tror att det var byggexpo.
Konichiwa - tror jag varit oprecis också - när jag säger "det är mitt hem och inte ett museum" -då är det inte en ursäkt för att göra vad som helst - men det gör att jag i valet mellan att vara korrekt och frysa kontra inte korrekt och inte frysa, väljer det senare.
Men, vi har INTE installerat en bergvärmepump, för att huset helt enkelt mår bättre av att värmas med skorstenarna, och jag tycker det är mysigt att klyva/stapla ved (nåja, jag svor en del i somras när det var som varmast...)
Och ja, sambon kommer kitta om med linoljekitt i fönstrena i vår - och måla dom med linoljefärg. Och fasaden får sig en omgång falu röd. Men vi funderar över att byta färg till falu gul...
Och det kommer upp träpanel i taket - inte gips (panel är dessutom lättare att sätta, det kan jag göra själv på en pall ;-) )
Vad kallar man det när man byggnadsvårdar delvis (i meningen använder samma material och arbetsmetoder) ?
Mvh
/Angelven - renoverare
Men, vi har INTE installerat en bergvärmepump, för att huset helt enkelt mår bättre av att värmas med skorstenarna, och jag tycker det är mysigt att klyva/stapla ved (nåja, jag svor en del i somras när det var som varmast...)
Och ja, sambon kommer kitta om med linoljekitt i fönstrena i vår - och måla dom med linoljefärg. Och fasaden får sig en omgång falu röd. Men vi funderar över att byta färg till falu gul...
Och det kommer upp träpanel i taket - inte gips (panel är dessutom lättare att sätta, det kan jag göra själv på en pall ;-) )
Vad kallar man det när man byggnadsvårdar delvis (i meningen använder samma material och arbetsmetoder) ?
Mvh
/Angelven - renoverare
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Angelven skrev:
Det är väldigt många som använder det som ursäkt för att göra rena mord på sina hus, dock. Det är därför jag tycker så illa om uttrycket. Jag tycker själv inte att man behöver göra så stora avsteg från byggnadsvården för att få det ungefär som man vill i alla fall. Jag säger istället att det här ska funka som ett permanentboende, och därför måste man göra vissa ingrepp. Men vi strävar efter att göra dem så få och små som möjligt. Den här skribenten konstaterar att vi är präglade av ett extremt nyttotänkande på våra hus här. Ska huset vara för en barnfamilj så anpassar vi det till en barnfamilj, är det för en pensionär tar vi bort trösklarna och så vidare. Vi vill förstås ha det praktiskt, men inte tusan är en parstuguplan särskilt praktiskt. Och då väljer vi ju bort det där "praktiska" för att huset ska få bevara sin planlösning intakt. Vissa ingrepp måste man i alla fall göra, men att riva bort väggar (till exempel) "för att det är vårt hus och inte ett museum"? Nej. Lite får man nog offra när man byggnadsvårdar, precis som du också konstaterar.
Det jag säger att jag och min make gör med vårt hus (som vi officiellt blev ägare till IDAG, yay!) är att vi renoverar och bygger ut, restaurerar och byggnadsvårdar. En förhoppningsvis genomtänkt blandning för att vi ska få ett någorlunda bekvämligt boende trots att vi gjort förändringar med varsam hand.
GRATTIS. Till huset. Byggnadsvårda väl. Träiga snickarn
Ut med språket, morsan. Säg vad du tycker isället för att antyda något.
Jag antyder inget, vet inte var du fick det ifrån? Det var mera en fråga som jag hoppas att forumanvändarna ska svara på.
Med andra ord, jag själv är ingen byggnadsvårdare för det har vi inte råd med. Huset vi bor i är visserligen ett gammalt -delvis- timmerhus men så sönderreparerat att det inte går att återställa.
Med andra ord, jag själv är ingen byggnadsvårdare för det har vi inte råd med. Huset vi bor i är visserligen ett gammalt -delvis- timmerhus men så sönderreparerat att det inte går att återställa.