Blädrar i Ahlsell katalogen och ser att flera uttag har "separat brunntändning", t.ex. Senso.

Vad är detta?

Man kan koppla ena uttaget så att det alltid har spänning och det andra över en stömbrytare. Så gjorde elektrikern hos oss med uttagen under/vid fönstren. Nu kan vi med strömbrytaren vid dörren släcka alla fönsterlampor.

Aha, ok, tack! :)
Det menas alltså att varje uttag har egna ingångar för elkablar. Har du ett dubbelt uttag måste du dit med 5 kablar... Eller är det bara fasen som måste ha egen kabel? Att både jorden och nollan är anslutna internt?

• Gilla
Carl Uggla1
  • Laddar…
Nej, det är bara fasen som är delad.

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Mikael_L
Japp man drar oftast jord, nolla, fas och tändtråd dit. För det vanligaste är nog att ha en brunn med ström på alltid och den andra styrd.
Men det finns väl inget som säger emot att ha två styrda brunnar med? dvs två strömbrytare (kron) och två tändtrådar? Men jag antar att dom bör komma från både samma grupp och absolut samma fasskena (så det inte finns 400V i uttaget).

• Gilla
Kris1
  • Laddar…
Fråga: Är det inte så att de "måste" komma från samma grupp eftersom det blir i samma dosa? Eller är det bara "bör"?

Jag tänker på risken med att det finns spänningsförade fas kvar i dosan trots att man är säker på att man har brutit gruppen.

Eftersom nollan är gemensam så skulle den ena fasen "parasitera" på en annan grupps nolla och det är mej veterligen inte tillåtet.

Mikael_L
it-snubben skrev:
Fråga: Är det inte så att de "måste" komma från samma grupp eftersom det blir i samma dosa? Eller är det bara "bör"?

Jag tänker på risken med att det finns spänningsförade fas kvar i dosan trots att man är säker på att man har brutit gruppen.
Jag tror du har rätt!

Jag vet inte riktigt varför jag skrev bör, kanske för att jag inte vet till 100%.
Jag ville iaf att frågan om var man kan ta fasen ifrån skulle komma upp på bordet, så alla som läser tråden inser att man kanske inte kan göra riktigt hur som helst.

Men i vilket fall så menar jag med "bör" åtminstånde "högst rekomenderat!"

pefo skrev:
Eftersom nollan är gemensam så skulle den ena fasen "parasitera" på en annan grupps nolla och det är mej veterligen inte tillåtet.
Låter lika logiskt det med! Styrker teorin att det är "ska" och inte "bör".

Om brunnarna i uttaget ligger på samma fas, men på olika säkringar, så finns risk att nollan blir överbelastad=ej tillåtet. Men om man använder två olika faser och en 2-polig säkring i centralen, så kan jag tänka mig att det är okej.

Förutsätter då också att N-anslutningen är dimensionerad för den last som kan uppstå. Jag tror att de flesta uttag av denna typ inte är dimensionerade för detta.

Mikael_L
Ska vi inte bara konstatera att oavsett om det möjligen finns en "laglig" väg att blanda från olika grupper eller inte så är det ändå av en massa olika skäl olämpligt.

Så kan vi bestämma att spänningen i de två brunnarna ska komma från samma gruppsäkring! punkt slut!

Följer direktivet att anläggningen ska vara logisk och lättförstådd bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.