36 998 läst ·
52 svar
37k läst
52 svar
vad är brukligt ang restidsersättning??
Nästa infallsvinkel.
Skall kunden då förlora på att hantverkaren har valt att "bosätta" sig lite avsides?
Har haft folk i skogen som jobbat, och haft lång resväg, har aldrig varit på tal om att restiden skall debiteras, eller att man skall jobba mindre för att hinna hem på sina 8 timmar... Så nog är det lite olika innom olika branscher.
Har snarare jobbat långa dagar och varit ledig på fredagen...
Skall kunden då förlora på att hantverkaren har valt att "bosätta" sig lite avsides?
Har haft folk i skogen som jobbat, och haft lång resväg, har aldrig varit på tal om att restiden skall debiteras, eller att man skall jobba mindre för att hinna hem på sina 8 timmar... Så nog är det lite olika innom olika branscher.
Har snarare jobbat långa dagar och varit ledig på fredagen...
Låter märkligt tycker jag. Du har valt arbetare som bor så långt bort, fanns det inga närmre eller? Om inte så känns det som du bor lite avsides och straffas däför med extra påslag för resa. Dessa herrar gör inte denna resa på sin fritid och erhåller därför normalt lön.
Om du vill ha de på plats klockan 7 är det egentligen utanför ordinarie arbetstid vilket bör föranleda en högre timdebitering.
Men det är klart det blir mycket pengar så försök komma överens om något så kanske du får nån rabatt, tänk på att denna förlorade debitering kommer tas in från annat håll i så fall.
Om du vill ha de på plats klockan 7 är det egentligen utanför ordinarie arbetstid vilket bör föranleda en högre timdebitering.
Men det är klart det blir mycket pengar så försök komma överens om något så kanske du får nån rabatt, tänk på att denna förlorade debitering kommer tas in från annat håll i så fall.
Ja....mina byggare kommer lite som de vill. Oftast inte på plats före 10.00 och ofta iväg vid 14.00. De har andra jobb i bägge ändar av dagen och klämmer säkert även dessa kunder på restidsersättning. Jag har sagt att jag går med på halv timdebitering för deras restid men bara för hela dagar. Tycker ändå att det är hutlöst. Jag får själv ingen ersättning för resorna till mitt jobb...kan möjligen dra av körersättning. Denna kräver de för övrigt såklart oxo....bättre lycka nästa gång, tänker jag....dessvärre kunde jag inte få fastpris på denna typ av jobb och det utnyttjas till fullo....
Buggaren
Buggaren
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men för i helve... Skilj på restid utanför arbetstid, i vårt fall innan klockan 7 och resa under arbetstid!!!
Ska det vara så jäkla svårt. Jag börjar kl 7 och jag får inte heller betalt för att åka till mitt jobb. Dock så ingår det i mina arbetsuppgifter att färdas i bil under min arbetsdag. Då får jag betalt! Skulle ni bli tvungen att köra bil under er arbetstid så skulle väl ni också få betalt??
//Patrik
Ska det vara så jäkla svårt. Jag börjar kl 7 och jag får inte heller betalt för att åka till mitt jobb. Dock så ingår det i mina arbetsuppgifter att färdas i bil under min arbetsdag. Då får jag betalt! Skulle ni bli tvungen att köra bil under er arbetstid så skulle väl ni också få betalt??
//Patrik
Jag håller med Patrik att diskussionen blir något krystad när man pratar om restider.
Jag är kontorist och har en arbetsplats dit jag tar mig på min egen tid. Om min arbetsgivare sedan vill att jag någon gång åker till annan ort så gör jag detta på ordinarie arbetstid eller sätter upp övertid/komp inte åker jag gratis. Pratar vi då om serviceyrken så kan man förvisso baka in ev restider i timkostnaden och det är en smaksak hur debitering skall se ut men jag har otroligt svårt att se att någon kan tycka att den anställda skall åka på sin fritid till alla kunder så att arbetstiden på ett eller annat sätt debiteras kunden är väl rimligt?
I TS fall är det dessutom en lång resväg som jag från början hade varit tveksam mot som företag och de har förvisso varit klantiga som inte informerat eller eventuellt avrått just för att restiden blir stor. Antingen borde du ha tagit någon närmare, eller gjort en deal att de inte behöver debitera då arbetet är så stort att de vill ha det utan restidsersättning. Alternativt bor du så udda att du inte har något val.
Däremot håller jag helt med dig att arbetet skall planeras väl för att minimera restid, alltså inga halvdagar såvida det inte är omöjligt att undvika pga torktider
Jag är kontorist och har en arbetsplats dit jag tar mig på min egen tid. Om min arbetsgivare sedan vill att jag någon gång åker till annan ort så gör jag detta på ordinarie arbetstid eller sätter upp övertid/komp inte åker jag gratis. Pratar vi då om serviceyrken så kan man förvisso baka in ev restider i timkostnaden och det är en smaksak hur debitering skall se ut men jag har otroligt svårt att se att någon kan tycka att den anställda skall åka på sin fritid till alla kunder så att arbetstiden på ett eller annat sätt debiteras kunden är väl rimligt?
I TS fall är det dessutom en lång resväg som jag från början hade varit tveksam mot som företag och de har förvisso varit klantiga som inte informerat eller eventuellt avrått just för att restiden blir stor. Antingen borde du ha tagit någon närmare, eller gjort en deal att de inte behöver debitera då arbetet är så stort att de vill ha det utan restidsersättning. Alternativt bor du så udda att du inte har något val.
Däremot håller jag helt med dig att arbetet skall planeras väl för att minimera restid, alltså inga halvdagar såvida det inte är omöjligt att undvika pga torktider
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kinglolle, bra inlägg! Och även jag håller med i det sista. Man ska försöka minska reskostnader genom att försöka köra heldagar så gott det går och skulle man bli tvungen att sticka iväg t.ex. mitt på dagen så är inte det något som den första kunden ska behöva belastas för.
//Patrik
//Patrik
Kan man inte helt bortse från när den anställde i företaget börjar få betalt, detta är väl ändå helt ointressant för TS? Vad som är intresant för TS är när hantverkaren börjar fakturera timmar för TS.
Om TS skall vara efterklok skulle TS reagerat på att hantverkaren hade sin bas långt från TS, och frågat hur reseersättningen funkade, och Hantverkaren borde om han varit seriös informerat TS om hur han kommer att debitera restiden.
Om TS skall vara efterklok skulle TS reagerat på att hantverkaren hade sin bas långt från TS, och frågat hur reseersättningen funkade, och Hantverkaren borde om han varit seriös informerat TS om hur han kommer att debitera restiden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om den anställde får lön så är det genom att kunderna betalat för det.
Om vi överdriver och säger att restiden är 7 timmar och aktiv arbetstid är 1 timme. Ska kunden debiteras för 1 timme då och firman får punga ut pengar för resterande 7 timmar?
All nerlagd till på kunden debiteras. Så enkelt är det.
//Patrik
Om vi överdriver och säger att restiden är 7 timmar och aktiv arbetstid är 1 timme. Ska kunden debiteras för 1 timme då och firman får punga ut pengar för resterande 7 timmar?
All nerlagd till på kunden debiteras. Så enkelt är det.
//Patrik
http://www.sef.se/Portals/0/Avtal/Installationsavtalet/IS 2012.pdf
Bilaga 3 mitt på sidan 10.
Här har ni vad en elektriker får i restidsersättning vid resor till arbetsplatsen UTOM ordinarie arbetstid, d.v.s.i normalfallet INNAN 07.00 och EFTER 16.00. Elektrikern är då på bygget till klockan 07:00 och åker därifrån klockan 16:00. Det är 2012 års siffror. Till detta tillkommer körersättning om elektrikern kör med sin privata bil. Körersättningen varierar från företag till företag, men det ligger på ca: 18:50 - 45 kronor per mil.
Vid resor INOM ordinarie arbetstid så får elektrikerna sin ordinarie månadslön alternativt ackordslön beroende på vad som är överenskommet.
Serviceelektriker har egentligen övertidsersättning för att köra med firmans servicebil före och efter ordinarie arbetstid. Det finns dom om det från Arbetsdomstolen.
Nu är det inte speciellt vanligt att serviceelektriker tar ut övertidsersättning för den körningen, det är mer vanligt att de får restidsersättning enligt ovanstående lista.
Vid körning INOM ordinarie arbetstid så är det månadslönen som gäller.
Att man som hantverkare har långt till kunden är inget ovanligt. Jag jobbar på ett företag i västra Skåne och vi har skickat serviceelektriker så långt som till Göteborg, Kalmar & Jönköping samt givetvis inom hela Skåne. Vi har även haft serviceelektriker som har kört till Hilleröd, Köpenhamn och andra platser i Danmark.
Våra ackordsmontörer, d.v.s. de som jobbar på större byggen, åker längre än så men då brukar de övernatta på arbetsorten och åka hem till helgen.
Själv har jag en återkommande företagskund som det tar nästan 1 timme att köra till. Jag kör ibland dit bara för att byta ett lysrör åt dem. Jag har försökt lära dem hur man byter ett lysrör i deras armaturer, men chefen där har sagt ifrån om att ingen får röra det elektriska utom en elektriker. Så jag fortsätter att köra i 1 timme, jobbar i 2 minuter och kör tillbaka på 1 timme. Kostnad för att byta ett lysrör blir 1½ - 2½ timme arbetstid plus 14 mils körkostnad för servicebilen. Arbetstiden varierar beroende på hur mycket trafik det är och om jag måste hämta något material först.
Bilaga 3 mitt på sidan 10.
Här har ni vad en elektriker får i restidsersättning vid resor till arbetsplatsen UTOM ordinarie arbetstid, d.v.s.i normalfallet INNAN 07.00 och EFTER 16.00. Elektrikern är då på bygget till klockan 07:00 och åker därifrån klockan 16:00. Det är 2012 års siffror. Till detta tillkommer körersättning om elektrikern kör med sin privata bil. Körersättningen varierar från företag till företag, men det ligger på ca: 18:50 - 45 kronor per mil.
Vid resor INOM ordinarie arbetstid så får elektrikerna sin ordinarie månadslön alternativt ackordslön beroende på vad som är överenskommet.
Serviceelektriker har egentligen övertidsersättning för att köra med firmans servicebil före och efter ordinarie arbetstid. Det finns dom om det från Arbetsdomstolen.
Nu är det inte speciellt vanligt att serviceelektriker tar ut övertidsersättning för den körningen, det är mer vanligt att de får restidsersättning enligt ovanstående lista.
Vid körning INOM ordinarie arbetstid så är det månadslönen som gäller.
Att man som hantverkare har långt till kunden är inget ovanligt. Jag jobbar på ett företag i västra Skåne och vi har skickat serviceelektriker så långt som till Göteborg, Kalmar & Jönköping samt givetvis inom hela Skåne. Vi har även haft serviceelektriker som har kört till Hilleröd, Köpenhamn och andra platser i Danmark.
Våra ackordsmontörer, d.v.s. de som jobbar på större byggen, åker längre än så men då brukar de övernatta på arbetsorten och åka hem till helgen.
Själv har jag en återkommande företagskund som det tar nästan 1 timme att köra till. Jag kör ibland dit bara för att byta ett lysrör åt dem. Jag har försökt lära dem hur man byter ett lysrör i deras armaturer, men chefen där har sagt ifrån om att ingen får röra det elektriska utom en elektriker. Så jag fortsätter att köra i 1 timme, jobbar i 2 minuter och kör tillbaka på 1 timme. Kostnad för att byta ett lysrör blir 1½ - 2½ timme arbetstid plus 14 mils körkostnad för servicebilen. Arbetstiden varierar beroende på hur mycket trafik det är och om jag måste hämta något material först.
Att du får lön för hela din arbetsdag är självklart, men det är inte självklart på samma sätt att din arbetsgivare har debitering under hela din arbetsdag.Patrik_Hed skrev:Men för i helve... Skilj på restid utanför arbetstid, i vårt fall innan klockan 7 och resa under arbetstid!!!
Ska det vara så jäkla svårt. Jag börjar kl 7 och jag får inte heller betalt för att åka till mitt jobb. Dock så ingår det i mina arbetsuppgifter att färdas i bil under min arbetsdag. Då får jag betalt! Skulle ni bli tvungen att köra bil under er arbetstid så skulle väl ni också få betalt??
//Patrik
När jag åker bil i mitt arbete så får jag lön för den tiden, men den lönen är en del av min fasta månadslön, oavsett om jag åker på ett ärende som betalas av slutkund eller inte.
Hur gör taxichaffisarna?? dom kör ju bil hela tiden.....
Om restiden är 7 timmar och arbetet tar en timme så anser jag att en seriös företagare talar om för beställaren att han kommer att debitera tid för resan. Sen får beställaren ta ställning till om det är värt det.Patrik_Hed skrev:Om den anställde får lön så är det genom att kunderna betalat för det.
Om vi överdriver och säger att restiden är 7 timmar och aktiv arbetstid är 1 timme. Ska kunden debiteras för 1 timme då och firman får punga ut pengar för resterande 7 timmar?
All nerlagd till på kunden debiteras. Så enkelt är det.
//Patrik
I övrigt brukar alla höga timtaxor försvaras med att företaget måste ha täckning för all icke faktureringsbar tid, jag tycker nog att resor till och från kunden borde vara just "icke faktureringsbar tid".
Givetvis inom rimliga gränser, är restiden 7 timmar och jobbet 1 timme så är det ju inte rimligt att företaget "bjuder" på restiden, är det tvärt om kan jag nog tycka att det kan vara rimligt.
Om företaget väljer att debitera resetiden, skall företaget vara tydligt och informera kunden om detta, företaget skall även informera om restiden räknas in i 8timmarsdagen.
Sedan finns det ju olika moral. När jag jobbade med sanering för en himla massa år sedan utgick man från firman och debiterade resan till kunden. Jag bodde norr om Stockholm och firman låg på södra sidan. Om kunden fanns på den norra sidan kändes det renhårigare att åka direkt dit på morgonen, istället för att ta omvägen förbi firman.
Detta tjänade ju både jag och kunden på. Jag slapp köa hela vägen till firman, på min egen tid. Och kunden fick arbete utfört under den tid som han annars skulle betala för att jag satt och köade på väg till honom.
Så resonerar nog tyvärr väldigt få hantverkare.
Detta tjänade ju både jag och kunden på. Jag slapp köa hela vägen till firman, på min egen tid. Och kunden fick arbete utfört under den tid som han annars skulle betala för att jag satt och köade på väg till honom.
Så resonerar nog tyvärr väldigt få hantverkare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Min servicebil står parkerad på firman så jag måste ta mig till firman på morgonen oavsett om kunden så bor granne med mig.Norrhyttan skrev:Sedan finns det ju olika moral. När jag jobbade med sanering för en himla massa år sedan utgick man från firman och debiterade resan till kunden. Jag bodde norr om Stockholm och firman låg på södra sidan. Om kunden fanns på den norra sidan kändes det renhårigare att åka direkt dit på morgonen, istället för att ta omvägen förbi firman.
Detta tjänade ju både jag och kunden på. Jag slapp köa hela vägen till firman, på min egen tid. Och kunden fick arbete utfört under den tid som han annars skulle betala för att jag satt och köade på väg till honom.
Så resonerar nog tyvärr väldigt få hantverkare.
Men om jag kunde ta hem min bil så vore det inte alls omöjligt att jag försökte planera så jag kunde utgå direkt till kund, men resa skulle debiteras oavsett. På min firma så har vi en fast kostnad för 1 resa inom och en bit utanför stan.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Jag hoppas att det där var avsett som ett skämt (även om det inte är så lätt att avgöra). Men annars tycker jag meningen på ett väldigt fint sätt sammanfattar den känsla man får av hur hantverkarna betraktar dem som betalar deras lön.Patrik_Hed skrev: