36 998 läst ·
52 svar
37k läst
52 svar
vad är brukligt ang restidsersättning??
Ej faktureringsbar tid gäller väl oftast småjobb en ofakturerad timme en dag ger ju en kostnad på ca 50Zixten skrev:I alla trådar om att "hantverkaren tar XXXkr / h är detta rimligt?"
Så försvarar alla hantverkare det med att dom måste ha hög timdebitering för att täcka alla kostnader, bla. all icke faktureringsbar tid.
Så har kunden inte redan betalat för restiden genom en högre timkostnad??
Om det skall debiteras för denna resetid så skall man ju inte behöva betala så mycket mer än 2 - 225 kr + m. och kräva att det skall vara fulla arbetsdagar, halvdagar skall man ju inte behöva acceptera.
Att ha en snickare anställd kostar betydligt mer än 200-225:- skulle tro att 300:- är en rimligt att räkna som ren kostnad för den anställde.
Jag har byggfirma och jag tycker inte att det är acceptabelt att inte informera om restidsersättningar eller bilkostnader eller faktureringskostnader eller dyligt.
Jag vill inte använda mig av någon hantverkare som tar ut sånt.
Lika så tycker jag om att ta ut det själv, jag tar den timdebitering jag behöver för att täcka mina kostnader samt den tid då jag inte har något jobb, typ resor mellan uppdrag/kunder.
Restid är avdragsgill i deklarationen, DYR firmabil är upp till var och en att ha... jag som uppdragsgivare tänker inte betala den.
Något jävla trams om att ha låg timdebitering för att vilseleda kunden är inte okej!
Hur svårt är det att vara tydlig?? Avtal??
När jag tar in någon så frågar jag, hur lång Tid tar det Här?
Vilken Timdebitering har du?
Kommer det kosta Timmar gånger Pris?
Om svaret är ja... skriver vi det vi var överens om på papper eller postit...undertecknar och kunden betalar efter att jobbet är klart!
Hur svårt kan det vara?
Jag vill inte använda mig av någon hantverkare som tar ut sånt.
Lika så tycker jag om att ta ut det själv, jag tar den timdebitering jag behöver för att täcka mina kostnader samt den tid då jag inte har något jobb, typ resor mellan uppdrag/kunder.
Restid är avdragsgill i deklarationen, DYR firmabil är upp till var och en att ha... jag som uppdragsgivare tänker inte betala den.
Något jävla trams om att ha låg timdebitering för att vilseleda kunden är inte okej!
Hur svårt är det att vara tydlig?? Avtal??
När jag tar in någon så frågar jag, hur lång Tid tar det Här?
Vilken Timdebitering har du?
Kommer det kosta Timmar gånger Pris?
Om svaret är ja... skriver vi det vi var överens om på papper eller postit...undertecknar och kunden betalar efter att jobbet är klart!
Hur svårt kan det vara?
Tänk att det är så svårt att se skillnaden mellan resor som görs för kunds räkning inom ordinarie arbetstid och resor som görs från och till hemmet utanför arbetstid. Inse att tiden kunden ska betala för inte bara är den effektiva arbetstiden på plats alla gånger. Det är skilland på "service" och "entrepenad".....var den skillnaden dras beror på företaget.
Ja är man överens om ett fast pris på jobbet o hur lång tid det kommer ta så e det vela inte något konstigt om hantverkaren i fråga åker bil i 7 timmar o jobbar 1. förutsatt att man var överens om att ta betalt för 8 timmar och att jobbet skulle ta 1 dag.
Är man dock överens om att jobbet tar 8 timmar och att priset är 8 timmar ggr timpris, sen ytterligare får milkostnad som påslag på det överenskomna priset, så bör ju beställaren inte betala, såvidare man inte blivit informerad om det.
Det är ju ingen självklarhet att man måste betala för bilersättning, etableringskostnad, faktureringsavgift, milersättning o annat påhittat skit som ofta brukar förekomma i branschen.
Jag skulle aldrig betala någon som hittar på kostnader i efterhand. Inga ursäkter.
Är man dock överens om att jobbet tar 8 timmar och att priset är 8 timmar ggr timpris, sen ytterligare får milkostnad som påslag på det överenskomna priset, så bör ju beställaren inte betala, såvidare man inte blivit informerad om det.
Det är ju ingen självklarhet att man måste betala för bilersättning, etableringskostnad, faktureringsavgift, milersättning o annat påhittat skit som ofta brukar förekomma i branschen.
Jag skulle aldrig betala någon som hittar på kostnader i efterhand. Inga ursäkter.
Det är en självklarhet att betala för uppkomna kostnader. Om man sen inte har en offert eller annat överenskommet så är det bara att betala.....det handlar inte om några påhittade kostnader i de flesta fallen, det handlar mest om folk som vill rättfärdiga sitt eget dåliga intag av info och/eller förståelse av avtal....inga ursäkter!!!
Jag håller med dig till fullo på den Glufsglufs.
Tråkigt för dom kunderna som inte fått info från början o kanske inte skulle valt den hantverkaren om dom visste att kostnader tillkommer. Otydligheter skapar lätt konflikter.
Jag ser gärna att mina kunder är helt nöjd o inte får ont i magen när dom får fakturan.
Tråkigt för dom kunderna som inte fått info från början o kanske inte skulle valt den hantverkaren om dom visste att kostnader tillkommer. Otydligheter skapar lätt konflikter.
Jag ser gärna att mina kunder är helt nöjd o inte får ont i magen när dom får fakturan.
Tack för alla tips och tankar....! Jag förstår naturligtvis att det "kostar" att ta sig till jobbet oxo....men i det här fallet handlar det om att jag betalar åtminstone 20% av den totala timlönen till pendling....plus därutöver tillkommer körersättning...Nu har de en bit att åka men här hade det ju nästintill blivit billigare att hyra in på hotell....Jag kan tycka att 50% timtaxa för att sitta i bilen PLUS körersättning är mer än nog generöst....detta kunde jag dock tänka mig att acceptera då jag i övrigt är mkt nöjd med jobbet de gör...
...i mitt fall är det riktigt att jag har s k löpande räkning eftersom det handlade om att öppna upp bärande strukturer etc och jag förstår att det då är svårt att bedöma hur många timmar det tar....dock tog jag för givet att jag betalar för de timmar som då läggs ned och inte för att man åker bil till o från sin arbetsplats....körersättning är förstås rimligt, dock...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En annan sak är ju också detta med att folk bara kommer några timmar om dagen och då suger ut ersättning för körningar och restid vilket jag tycker är förjävligt själv...
Jag jobbar sällan sällan på det viset så det bara blir några timmar om dagen hos några kunder utan kör oftast fulla dagar och ser till att få undan jobben istället för att som många gör, bokar in många jobb och far å flyger mellan de olika jobben några timmar här och där...
Blir det så av någon anledning så debiterar jag ingen körtid då det inte är kundens "fel" att det blir så och körersättningen räknar jag ut genom att lägga ihop antal arbetade timmar hos kunden delat med 8tim och sen debiterar jag det antalet dagars körningar ToR... det tycker jag är juste...
Jag jobbar sällan sällan på det viset så det bara blir några timmar om dagen hos några kunder utan kör oftast fulla dagar och ser till att få undan jobben istället för att som många gör, bokar in många jobb och far å flyger mellan de olika jobben några timmar här och där...
Blir det så av någon anledning så debiterar jag ingen körtid då det inte är kundens "fel" att det blir så och körersättningen räknar jag ut genom att lägga ihop antal arbetade timmar hos kunden delat med 8tim och sen debiterar jag det antalet dagars körningar ToR... det tycker jag är juste...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men än en gång som nämnts ett antal ggr.... 
Det viktigaste är KOMMUNIKATION och AVTAL så att båda parter är klart införstådda med hur det fungerar och vad som debiteras och i vilken utsträckning saker och ting debiteras...
Sånt tycker jag är en självklarhet att man har med på sina offerter som hantverkare och det är kanske därför jag själv aldrig hört et ord från några kunder heller om överdrivna debiteringar och obehagliga överraskningar...
Hur svårt kan det vara.
Det viktigaste är KOMMUNIKATION och AVTAL så att båda parter är klart införstådda med hur det fungerar och vad som debiteras och i vilken utsträckning saker och ting debiteras...
Sånt tycker jag är en självklarhet att man har med på sina offerter som hantverkare och det är kanske därför jag själv aldrig hört et ord från några kunder heller om överdrivna debiteringar och obehagliga överraskningar...
Hur svårt kan det vara.
Jag håller med om att kommunikation är det viktigaste. Jag har anlitat en kille som har en bit att åka och som kör kvällar och helger. Han har innan jobbet deklarerat att han tar milersättning (dock ej restid) och att det blir många vändor säger ju sig självt när han inte kör så många timmar per gång. Men det vet jag ju och han har istället en lägre timpenning och då har jag inget problem med att betala en relativt hög peng för resorna.
Bara man som kund vet vad som gäller så är det mycket lättare att komma överens och det är väl oftast där det brister. I många fall beroende på kunderna givetvis, men jag upplever att hantverkare ofta har en nonchalant attityd. Det är ju inget jämlikt förhållande heller, som köpare av hantverkstjänster är det kanske några enstaka gånger man ställs inför problemet, som hantverkare hamnar man i situationen dagligen, därför tycker jag att det vilar ett tungt ansvar på den som säljer tjänsterna att försäkra sig om att kunden har förstått alla aspekter runt om.
Som kund är det ju sen alltid bra att ställa frågan: Vilka övriga kostnader kan tänkas tillkomma. Får man ett otydligt eller svepande svar på det kan man ju dra öronen åt sig.
Bara man som kund vet vad som gäller så är det mycket lättare att komma överens och det är väl oftast där det brister. I många fall beroende på kunderna givetvis, men jag upplever att hantverkare ofta har en nonchalant attityd. Det är ju inget jämlikt förhållande heller, som köpare av hantverkstjänster är det kanske några enstaka gånger man ställs inför problemet, som hantverkare hamnar man i situationen dagligen, därför tycker jag att det vilar ett tungt ansvar på den som säljer tjänsterna att försäkra sig om att kunden har förstått alla aspekter runt om.
Som kund är det ju sen alltid bra att ställa frågan: Vilka övriga kostnader kan tänkas tillkomma. Får man ett otydligt eller svepande svar på det kan man ju dra öronen åt sig.
Nä, jobb med passning där det är på timme är faktiskt krångligt att fakturera....man har kostnader men det känns också konstigt att debitera för varje gång man reser.....fast man förklarat och kund okejat.
Numera jobbar jag efter minutanpassning och datorprogram som prickar av varje enskild minut per kund....smidigt då man har tillgång till datorn hela dagen men ute som knegare är det ju lite svårare.
I övrigt så kan man ju tycka att det skrivs på forum, det skrivs i tidningar, det pratas om det på radio samt visas på TV i div olika program om problem samt lösningar för att konsument och näringsidkare ska vara överens så att i princip alla i landet borde fått in det i skallen...iaf tre saker, aldrig betala i förskott, kolla upp företaget samt kolla upp alla möjliga extrakostnader, gäller ju hantverkare som verkstäder och säljare men nä....ändå är det på tok för många som är missnöjda och/eller skiter i dom råd som ges.
Numera jobbar jag efter minutanpassning och datorprogram som prickar av varje enskild minut per kund....smidigt då man har tillgång till datorn hela dagen men ute som knegare är det ju lite svårare.
I övrigt så kan man ju tycka att det skrivs på forum, det skrivs i tidningar, det pratas om det på radio samt visas på TV i div olika program om problem samt lösningar för att konsument och näringsidkare ska vara överens så att i princip alla i landet borde fått in det i skallen...iaf tre saker, aldrig betala i förskott, kolla upp företaget samt kolla upp alla möjliga extrakostnader, gäller ju hantverkare som verkstäder och säljare men nä....ändå är det på tok för många som är missnöjda och/eller skiter i dom råd som ges.
sepani: är dom på plats kl 0700 -1600?
när jag har varit anställd så har jag fått skattefritt traktamente på 100 eller 150? minns inte, som ersättning när jag varit på jobbet mellan kl 0700 istället för att åka från "kontoret" kl 07 och åka hem så att man är tillbaka på kontoret 16
som sagt så är 8h / dag lite saftigt att betala
när jag har varit anställd så har jag fått skattefritt traktamente på 100 eller 150? minns inte, som ersättning när jag varit på jobbet mellan kl 0700 istället för att åka från "kontoret" kl 07 och åka hem så att man är tillbaka på kontoret 16
som sagt så är 8h / dag lite saftigt att betala
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
En annan infallsvinkel är att om det är 2 timmar restid varje dag till kunden och 6 timmar aktivt arbete så vill man nog debitera fulla 8 timmar. Annars så hade de ju kunnat tagit ett annat jobb där restiden är 10 minuter och aktiv arbetstid 7 timmar och 50 minuter och fått fulla 8 timmar istället för 6 timmar med samma nerlagda tid.
Hantverkaren ska väl inte förlora på att du som kund bosatt dig långt ifrån dem.
Hantverkaren ska väl inte förlora på att du som kund bosatt dig långt ifrån dem.