Vill försöka räkna ut om det är värt priset att installera en vattenburen radiator i kallförråd i källaren eller om det är billigare i överskådlig framtid att använda mig direktvärmande element. Fått en offert för att installera den vattenburna radiotorn på 15 000 kr för hela jobbet.

Här är parametrar för att kunna göra en uppskattning:
Rummet lokalisation: I källaren, halvt under marken, tre små fönster med dubbelglas. En dörr med kattlucka. Två väggar mot utsidan.
Uppvärmning: Bergvärme
Storlek på rummet: Cirka 20 kvm (5,2x3,8) och 2,1 m i takhöjd.
Material och isolering: Väggar och golv är av betong och finns ingen isolering i väggarna såvitt jag vet. Väggarna är 24 cm tjocka.
Byggår: 1932
Önskad temperatur i rummet: 17 grader

Hur lång tid kommer det att ta innan jag kan hämta igen investeringen i en vattenburen radiator kontra ett direktvärmande element?

Det beror ju på hur du värmer vattnet?

Ta in fler offerter på den vattenburna radiatorn. Låter lite dyrt med 15000 för den om det nu inte är en väldigt komplicerad rördragning.

Ställ in ett provisoriskt elelement nu när det är vinter och kolla hur mycket energi som krävs för 17 grader. Tror det är svårt att få fram ett bättre värde genom att försöka beräkna det med så många okända variabler.

Redigerat:
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det beror ju på hur du värmer vattnet?
Det står i inlägget
Uppvärmning: Bergvärme

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Frågan går inte att besvara, det beror ju bla på vad elen kommer att kosta i framtiden.

S San_87 skrev:
Ta in fler offerter på den vattenburna radiatorn. Låter lite dyrt med 15000 för den om det nu inte är en väldigt komplicerad rördragning.

Ställ in ett provisoriskt elelement nu när det är vinter och kolla hur mycket energi som krävs för 17 grader. Tror det är svårt att få fram ett bättre värde genom att försöka beräkna det med så många okända variabler.
Är nog en komplicerad rördragning, en annan offert var på 20 000 kr från en pålitlig byggfirma.

Är väl ganska svårt att beräkna årsförbrukning genom att ställa in ett provisoriskt element? Hur gör man då?

J
Rörmokare är ju ofta väldigt dyra, så 15.000 känns inte helt orimligt om både arbete, rör och radiator ingår.

Över tid är det säkert bättre i ett hus med bergvärme, om det ska vara uppvärmt hela tiden.

Jag har dock förståelse för att om det är ett litet utrymme kan det vara bättre att ta lite högre kostnad löpande för att slippa få denna utgift.

Med bergvärme kan man nog räkna med drygt 50% lägre kostnad, kanske mer. Ett dåligt isolerat utrymme kommer säkert nyttja en säg 500W radiator till ganska stor utsträckning de kallaste månaderna, om elen kostar säg 2kr/kWh kostar ju radiatorn 1 kr/h att driva och isåfall kan man ju tänka att man sparar säg 15 spänn per dygn om man värmer med bergvärme, under de kallaste 3 månaderna. Säg 1500kr då per år, vilket gör att det isf tar 10 år att spara in. Men elradiatorn är inte gratis, kanske finns inte el framdraget och en bra radiator kostar kanske 2000 spänn.

Är det ett utrymme som inte används jämnt utan tex ett gästrum eller arbetsrum som används 2 dagar i veckan skulle jag köra en elradiator med wifi och elprisstyrning för att undvika de dyraste timmarna.

• Gilla
philipbl
  • Laddar…
J
P philipbl skrev:
Är nog en komplicerad rördragning, en annan offert var på 20 000 kr från en pålitlig byggfirma.
Som sagt, det är nog ett rimligt pris, radiator och rör kostar säkert ett par tusen och sen lite reskostnad och en dags arbete så blir det nog 15.000.
P philipbl skrev:
Är väl ganska svårt att beräkna årsförbrukning genom att ställa in ett provisoriskt element? Hur gör man då?
Jag tänker att man antingen kopplar en sån elmätare för uttag eller helt enkelt bara håller koll hur mycket den verkar vara på för att hålla temepraturen och gör en uppskattning efter det och vilket antal watt den är på. Om ett 500W element måste vara på hela tiden för att hålla 17 grader så får du ett hum om hur mkt el som går åt. Räkna sen att det blir mer än dubbelt så dyrt med direktverkande el så har du nåt att gå på...

Totte_S
Att värma upp källarutrymmen är ofta en god ide, eftersom det skapar varma golv på våningen ovanför. Hade jag varit i den sitsen och tänkt bo kvar mer än 5 år så hade jag valt att installera en radiator på bergvärmekretsen. Som sagts, en elradiator kostar 1500-2000kr + installation med lite kabeldragning, ett par tusen till. Vad är 15000 för en riktig radiator i sammanhanget, i ett hus värt ett par miljoner?

• Gilla
philipbl och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.