13 492 läst ·
51 svar
13k läst
51 svar
Vad är årsförbrukningen på el med direktverkande el och luftvärmepump?
70 tal i fyra våningar 200 m2 plus 30m2 biyta i Sthlm drar 19000 kWh med elradiatorer och en LLVP tre personer.
100 m2 enplan 1959 i Skåne drar 12000 kWh en person.
Det beror på hur väl isolerade väggar, vind och fönster är och vilken temp det är inne.
Att byta elradiatorer spar ingenting om termostaterna fungerar.
Risk finns att förra ägaren inte behövde alla rum och lät LLVP värma det som blev varmt och något sovrum i andra ändan av huset blev lite väl kallt att vistas i.
100 m2 enplan 1959 i Skåne drar 12000 kWh en person.
Det beror på hur väl isolerade väggar, vind och fönster är och vilken temp det är inne.
Att byta elradiatorer spar ingenting om termostaterna fungerar.
Risk finns att förra ägaren inte behövde alla rum och lät LLVP värma det som blev varmt och något sovrum i andra ändan av huset blev lite väl kallt att vistas i.
165m2
Innan fönsterbyte och ny luftvärpepump låg vi runt 22000 kWh/år.
Efter bytet runt 12000 kWh/år.
Ni ska nog ta höjd för och budgetera för minst nånstans runt 20000. Ligger ni där finns utrymme för förbättring och marginaler i ekonomin.
Innan fönsterbyte och ny luftvärpepump låg vi runt 22000 kWh/år.
Efter bytet runt 12000 kWh/år.
Ni ska nog ta höjd för och budgetera för minst nånstans runt 20000. Ligger ni där finns utrymme för förbättring och marginaler i ekonomin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jösses, det låter högt. Jag har 180 kvm, stora gamla fönster som läcker ordentligt. Bubbelpool, dubbelt så stor som en vanlig, så låg jag på på lite drygt 20000 kWh, men det är klart att det skadar inte att budgetera för det och bli glatt överraskad.Totte_S skrev:
God morgon!
Vi bor i ett enplanshus mexitegel byggt i Dalarna -79 med LLVP och direktverkande original elradiatorer på 120 kvm och fick en årsförbrukning på 13800 kWh för 2024.
Vi duschar, tvättar och diskar dagligen, två vuxna och två mindre barn.
Planerar att utöka isoleringen på vinden då det är alldeles för lågt mot dagens standard, VVB är original så en ny sådan kanske också skulle påverka förbrukningen neråt, vad vet jag 😀
Hoppas det ger er något hum!
Mvh,
Jonathan
Vi bor i ett enplanshus mexitegel byggt i Dalarna -79 med LLVP och direktverkande original elradiatorer på 120 kvm och fick en årsförbrukning på 13800 kWh för 2024.
Vi duschar, tvättar och diskar dagligen, två vuxna och två mindre barn.
Planerar att utöka isoleringen på vinden då det är alldeles för lågt mot dagens standard, VVB är original så en ny sådan kanske också skulle påverka förbrukningen neråt, vad vet jag 😀
Hoppas det ger er något hum!
Mvh,
Jonathan
Jo, men jag tänker att de inte har en aning om isolering, tätningslister eller nuvarande ägares vanor. Gör man en herrejösses hög kalkyl så blir man mindre besviken.Fairlane skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Vi har ett suterränghus i Halland, byggt 1978. 2*115 kvm = 230 kvm i uppvärmd yta.
Vi använde 15336 kWh under 2024, som var första hela året i huset. Energideklarationen säger 15000 kWh/år.
En LLVP per plan, men den i källaren börjar närma sig 15 år medans den på entréplanet installerades av oss i oktober 2023.
Oljeradiatorer finns i nästan alla rum, men används bara där eller när luftvärmen inte når. Några skall bytas för att kunna styras med hemautomationen.
Golvvärme i stora badrummet, men den körs bara så att golvet inte skall bli iskallt.
F-ventilation som behöver förbättras, eller ersättas med FTX.
Håller 20-21 grader på entréplanet (något svalare i sovrummen när vi sover), där väggarna har 190 mm isolering plus ett installationsskikt med isoleringen som jag inte kommer ihåg djupet på. Vindsbjälklaget kommer jag heller inte ihåg, två lager isolering är det i alla fall.
Källaren/Suterrängplanet håller vi på och renoverar, så där håller vi bara 17-18 grader förutom i badrummet och gillestugan, som tillfälligt huserar mitt kontor och labb; där håller vi 20-21 grader. Källarmuren består av 30 cm lecablock. Plattan är tidstypiskt oisolerad och ligger enligt bygglovet på (icke-kapillärbrytande) sand.
Förra vintern så hade vi 50 kvm överisolerade golv där. Där vi torkar tvätten står en luftavfuktare.
Två vuxna och två barn, 3 år och 7 år, så de duschar inte så ofta än. Jag och min fru duschar oftast inte dagligen. Min fru jobbar hemifrån 2~3 dagar i veckan och jag jobbar alltid hemifrån, förutom när jag besöker huvudkontoret i Stockholm ungefär var sjätte vecka.
Diskmaskinen går varannan dag, oftare när vi är lediga. Tvättas en gång per vecka, om det inte hänt något, men då rör det sig om flera maskiner och torktumlare för 60-tvätten. Småförbrukare som belysning, servrar och sådant styrs av närvaro, behov och mängden dagsljus.
Det var nog allt.
Edit: Treglasfönster anno 2009 och 2010.
Vi använde 15336 kWh under 2024, som var första hela året i huset. Energideklarationen säger 15000 kWh/år.
En LLVP per plan, men den i källaren börjar närma sig 15 år medans den på entréplanet installerades av oss i oktober 2023.
Oljeradiatorer finns i nästan alla rum, men används bara där eller när luftvärmen inte når. Några skall bytas för att kunna styras med hemautomationen.
Golvvärme i stora badrummet, men den körs bara så att golvet inte skall bli iskallt.
F-ventilation som behöver förbättras, eller ersättas med FTX.
Håller 20-21 grader på entréplanet (något svalare i sovrummen när vi sover), där väggarna har 190 mm isolering plus ett installationsskikt med isoleringen som jag inte kommer ihåg djupet på. Vindsbjälklaget kommer jag heller inte ihåg, två lager isolering är det i alla fall.
Källaren/Suterrängplanet håller vi på och renoverar, så där håller vi bara 17-18 grader förutom i badrummet och gillestugan, som tillfälligt huserar mitt kontor och labb; där håller vi 20-21 grader. Källarmuren består av 30 cm lecablock. Plattan är tidstypiskt oisolerad och ligger enligt bygglovet på (icke-kapillärbrytande) sand.
Två vuxna och två barn, 3 år och 7 år, så de duschar inte så ofta än. Jag och min fru duschar oftast inte dagligen. Min fru jobbar hemifrån 2~3 dagar i veckan och jag jobbar alltid hemifrån, förutom när jag besöker huvudkontoret i Stockholm ungefär var sjätte vecka.
Diskmaskinen går varannan dag, oftare när vi är lediga. Tvättas en gång per vecka, om det inte hänt något, men då rör det sig om flera maskiner och torktumlare för 60-tvätten. Småförbrukare som belysning, servrar och sådant styrs av närvaro, behov och mängden dagsljus.
Det var nog allt.
Edit: Treglasfönster anno 2009 och 2010.
Det om jag ser som det svåra i sådana här jämförelser och beräkningar är hur noggrant konstruktionen/bygget av huset utfördes. Man kan inte bara utgå från tjocklek i isolering eller byggnadsår utan också hur bra vindskydd och installation/placering av isoleringen utfördes. Ofta märker man av det av skillnaden mellan om det blåser kraftigt eller inte alls. Kan vara stor skillnad. (Egen erfarenhet.)
M m.
M m.
Min 80 åriga mamma hade typ 25-28 grader inne så det är nog lite olika hon så att hon frös fast det kunde var 28 grader inne 😀 och det var i Övik.H hammarfest skrev:Tack för ditt svar, det ger indikation på vad det kan kosta. Damen som bodde där förut duschade ca 1 gång i veckan fick vi höra, och huset är också i Stockholmsområdet. Hur varmt hon hade det har jag tyvärr ingen aning om, men jag kan gissar på att eftersom hon är den äldre generationen så är nog sannolikheten att hon hellre ville spara in på kostnaden genom att ha det lite kallare, ganska stor.
Hus byggt -77 170 kvm 5 personer i hushållet. 2 el radiatorer igång, elgolv i 2 badrum och tvättstuga. Luft luft som är 10 år gammal inställt på 21 grader.
Årsförbrukning på
2024: 11 393 kWh
2023: 9693 kwh
2022: 9555 kWh
2021: 11 750 kwh
2020: 11 550 kWh
Årsförbrukning på
2024: 11 393 kWh
2023: 9693 kwh
2022: 9555 kWh
2021: 11 750 kwh
2020: 11 550 kWh
Bor i kedjehus på 160kvm. Jag bytte ut gamla radiatorer mot nya när vi flyttade in och satte även in en andra luftvärmepump på övervåningen. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Inte jättemycket dusch(duschar ganska ofta på gymmet) ca21 grader inne. Vi landade 2024 på 10500kwh. Vet att besiktningsmannen skrev att nya radiatorer skulle spara ca 2000kvh per årH hammarfest skrev:Vi ska snart flytta in i ett 1.5 plans 70-tals hus, 116kvm, som står på betongplatta, med en luftvärmepump och sen direktverkande elradiatorer och undrar lite vad ni betalar i elkostnader för liknande hus?
Innan har det bott en gammal dam där och årsförbrukningen har legat på 13000 kwh, men det känns väldigt lågt, även för en äldre person som kanske bara duschar en gång i veckan. Eller vad tror ni?
Elradiatorerna är original just nu, såna där som blir riktigt heta när man rör vid dem. Vi hade tänkt byta ut de till olje-element med appstyrning.
Vi är två vuxna personer som duschar dagligen båda två, så bara där drar det iväg en del. Det här blir vårt första hus.
Någon som har liknande hus? Vad ligger er årsförbrukning på? Dela gärna med er så man får ett hum på vad det kan kosta!
Enplan med källare byggt 1975, 110 m² och 90 m² biyta. Värmer hela förstaplan med llvp och golvvärme på el i badrummet. Dom enda elelementen som är igång är ett i tvättstugan i källaren och ett sovrum i källaren. Sitter även en kamin i källaren som eldas några gånger i veckan. Tvättas i stort sett varje dag och ibland flera gånger per dag och torktumlaren går rätt ofta den med. Förra året förbrukades 13630kwh. Sitter en varmvattenberedare ifrån 1990 och treglas fönster i huset, källarväggarna är dränerade med pordränskivor och vinden är tilläggsisolerad. Huset ligger i västra Småland
Redigerat:
Tack för ditt svar! Vad hade ni för radiatorer innan och vilka har ni idag?P PS74 skrev:Bor i kedjehus på 160kvm. Jag bytte ut gamla radiatorer mot nya när vi flyttade in och satte även in en andra luftvärmepump på övervåningen. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Inte jättemycket dusch(duschar ganska ofta på gymmet) ca21 grader inne. Vi landade 2024 på 10500kwh. Vet att besiktningsmannen skrev att nya radiatorer skulle spara ca 2000kvh per år
VI (två vuxna) bor i Göteborg, i ett enplans atriumhus på 125 m2 på platta, där vi håller 20° + förråd 10 m2 (10°) + friggebod (samma, samma). Huset är byggt 1970 med 12 cm isolering. Fönster bara åt söder (gavel) och väster (långsida med mycket glas, varav det mesta är tvåglas isolerfönster.. Husets planlösning är öppen i mitten, där värmen ges av en LLVP. I "ändrummen" har vi elradiatorer. Vi duschar varje dag. Under eldningssäsong kör vi VP-n ganska varmt (interna termostaten 27°) och en del av den värmen sprids även ut till ändarna av huset. Värmen från VP-n är mycket billigare än den från radiatorerna så jag tror att vi har hittat en bra balans. Förbrukningen är stadigt 12.000 kWh.
Jag tror inte att 13.000 är fantasier.
En dusch drar ca 20 kW, så en duschning på 5 minuter kostar 1,7 kWh, dvs 1.217 kWh per år, dvs storleksordningen 10 % av en årsförbrukning.
Oljefyllda radiatorer är inga trolleriapparater, som drar mindre energi än gamla, men de är lite mindre varma är gammaldags radiatorer (som vi har),
Vi bytte VP för ett par år sedan, men kom efteråt på att vi skulle ha installerat en till.
Jag tror inte att 13.000 är fantasier.
En dusch drar ca 20 kW, så en duschning på 5 minuter kostar 1,7 kWh, dvs 1.217 kWh per år, dvs storleksordningen 10 % av en årsförbrukning.
Oljefyllda radiatorer är inga trolleriapparater, som drar mindre energi än gamla, men de är lite mindre varma är gammaldags radiatorer (som vi har),
Vi bytte VP för ett par år sedan, men kom efteråt på att vi skulle ha installerat en till.
Ca 175 kvadrat 1 1/2-plans i Stockholm. Sen vi flyttade in har vi satt in två LLVP, FTX och därutöver bytt elradiatorer (både av estitiska skäl och för att några termostater inte gick att ställa in längre. Personligen är jag inte överförtjust i oljefyllda element då dessa är så "tröga". Vi har satt in av konvektortypen som snabbt reglerar upp och ner. Tanken är ju givetvis att använda så lite element som möjligt, men ungdomarna har ju ofta dörren stängd så radiatorerna får nog gå en del. Vi har en årsförbrukning på ca 15-16 kWh. Vi har dock även ett klent isolerat garage som vi håller runt 5 grader året runt med ytterligare elradiatorer. Vi är två vuxna och två (numera) tonåringar.
Som jämförelse bodde har tidigare två riktigt snåla pensionärer som hade det iskallt inne. De hade ingen värmepump, Efter vi satt in värmepumpen och höjt till normal värme inne så förbrukade vi ändå betydligt mindre än pensionärerna gjorde trots att vi var två personer till och barnen duschar och badar något otroligt.
Hos oss tror jag varmvattnet är en väldigt stor post, men har inte gjort några mätningar. Vi vill inte frysa hemma och vi duschar/badar som vi vill så vi snålar inte med elen direkt.
Som jämförelse bodde har tidigare två riktigt snåla pensionärer som hade det iskallt inne. De hade ingen värmepump, Efter vi satt in värmepumpen och höjt till normal värme inne så förbrukade vi ändå betydligt mindre än pensionärerna gjorde trots att vi var två personer till och barnen duschar och badar något otroligt.
Hos oss tror jag varmvattnet är en väldigt stor post, men har inte gjort några mätningar. Vi vill inte frysa hemma och vi duschar/badar som vi vill så vi snålar inte med elen direkt.