Vi har renoverat ett kök och bland annat lagt in en stenskiva av kolmårdsmarmor. Allt blev supersnyggt men jag har en fråga om vad en acceptabel nivå på ytans kvalitet är? Vår skiva har nämligen några ställen där det går små sprickor ett par dm som sedan försvinner. Dvs dom är inte igenom hela godset men man kan känna dom med nageln och även se dom ifall man tittar hur ljuset reflekteras mot ytan. Skivan var såklart skitdyr men jag är samtidigt medveten om att det är ett naturmaterial och iom det har vissa variationer. Vad jag främst är orolig över är kanske om det finns en risk för att sprickorna förvärras med åren och till slut, efter typ 15 år går igenom godset och jag inte drev denna fråga från början, när jag upptäckte det.

Bör jag inte acceptera några som helst avvikelser eller är det bara att tugga i sig detta och hoppas på det bästa?

Sprickan går ju att laga med stenmjöl från samma skiva och cyanakrylatlim. Det blir helt osynligt och lika starkt som skivan i sig. Kräver dock lokal polering vid lagningen, men där är ju kalksten och marmor väldigt tacksamt.

• Gilla
Henkan-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.