MathiasS skrev:
277 använde jag förut. Senaste tiden har jag kört med 144-bladet ("speed wood") som sågar snabbt men inte så snyggt. Passar mig bra - livslängden är dock som vanligt.....
Ja du förstår jag sitter här och super om kvällarna och menade att jag använder 244 och inte 277, 144 tycker jag är för brett och är svårt att svänga med, dom flisar ur lite men för mig som är båtsnickare så blir det på baksidan och syns inte :)
 
nimbra skrev:
Ja du förstår jag sitter här och super om kvällarna och menade att jag använder 244 och inte 277, 144 tycker jag är för brett och är svårt att svänga med, dom flisar ur lite men för mig som är båtsnickare så blir det på baksidan och syns inte :)
Jag tror vi har lite olika krav på bladen...:)
 
Jag tror att Mathias kanske skulle ha köpt en B&D Scorpion istället..;)

På tal om Biltemas blad: Det var väl ingen större styrsel i dem men de levde betydligt längre än Boschbladen när de fick smaka laminatgolv. Jag har inte varit med om något blad som gått av, däremot kan de böja sig om man drar ur sågen ur spåret för fort och bladet slår i på ovansidan innan motorn stannat.
 
KarlXII skrev:
Jag tror att Mathias kanske skulle ha köpt en B&D Scorpion istället..;)

På tal om Biltemas blad: Det var väl ingen större styrsel i dem men de levde betydligt längre än Boschbladen när de fick smaka laminatgolv. Jag har inte varit med om något blad som gått av, däremot kan de böja sig om man drar ur sågen ur spåret för fort och bladet slår i på ovansidan innan motorn stannat.
En sådan saknas i samlingen. Om det inte vore för att den ser fånig ut och dessutom är en B&D skulle man nästan kunna köpa en - nått måste den ju vara bra till?
 
MathiasS skrev:
En sådan saknas i samlingen. Om det inte vore för att den ser fånig ut och dessutom är en B&D skulle man nästan kunna köpa en - nått måste den ju vara bra till?
knappt... bara skakar och för ett helvetes liv.
motoriserad fogsvans .... ??? ...trodde motorn skulle göra nån nytta .... inte... handjuckad fogsvans av bra kvalitet är mycket bättre ...har sagt det förut ....plastsladd på en meter sitter bara på skitmaskiner :o
 
Skoja bara ju. Såg förresten att Rusta nu kommit med en kopia på skiten. Helt otroligt.

Jag kör förresten med Piranhablad just nu till sticksågen. Inge bra, de är så mjuka och tunna att man inte kan låta bli att svänga fram och tillbaka helt okontrollerat - dessutom blir inte snittet nittio grader utan lutar...suck.

Finns det inget muskelblad som är typ två millimeter tjockt?
 
KarlXII skrev:
Skoja bara ju. Såg förresten att Rusta nu kommit med en kopia på skiten. Helt otroligt.

Jag kör förresten med Piranhablad just nu till sticksågen. Inge bra, de är så mjuka och tunna att man inte kan låta bli att svänga fram och tillbaka helt okontrollerat - dessutom blir inte snittet nittio grader utan lutar...suck.

Finns det inget muskelblad som är typ två millimeter tjockt?
Feeesto. Sägs det ju.

Vi får väl se, har inte haft vägarna förbi en Festosäljare ännu.
 
norrlandshus_sthlm skrev:
...har sagt det förut ....plastsladd på en meter sitter bara på skitmaskiner :o
Uuuups, på farsans elmotorsåg sitter det bara ett par decimeter. Dessutom är det en B&D ::) Faktum är jag hade räknat med att ha haft ihjäl den efter att ha kapat 70m[sup]3[/sup] ved, men icke. Jag kommer visst aldrig att få köpa en ny elmotorsåg. :(
 
Prova Lenox blad ! De är mycket bra ! Men inte helt gratis.... ligger i nivå med festo tror jag !
 
MrMagic skrev:
Prova Lenox blad !  De är mycket bra !  
Vem säljer dessa ??? ??? ???
 
Fick tips av svågern att Wurth har jättebra blad...
Nån som testat?
 
Vet inte om någon av bygghandelskedjorna för dem, men de finns iaf hos Ahlsell.
 
Festo..............Festo.................Festo
Festo................................................
.........................................................
..........................................................
..........................................................
Oklart Eller ?? ;)

Merlin
 
H
Prova med Irwin. Har bra erfarenhet från dessa
 
Oj, det var nog nästan den äldsta tråd jag sett väckas upp...

Men för all del, Bosch och Festool gör bra blad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.