Hej!
Har bilat upp mitt badrumsgolv och stött på detta svarta, ser ut som färg, ej svartmögel.

Men vad är det för något?
Uppbrutet badrumsgolv med en jackhammer, splittrade plattor och en svart substans under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet badrumsgolv med betongrester, svart substans och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns under hela golvet. Är det något jag måste ta bort?

Tjära brukade man förr använda som fuktskydd. Kan det stämma kanske?

• Gilla
1
  • Laddar…
Låter inte helt otroligt. ingen lukt kvar då huset byggdes 58 och antagligen inte renoverat sedan dess

Instämmer med föregående.
Mitt badrum hade ett tjock lager tjära under slipsatsen och ungefär en meter upp på väggarna. Det luktade gott när jag rev ut allting samtidigt som solen låg på. :)

Edit: Värm med en hårtork eller varmluftspistol så bör det dofta lite.

Ja det användes som fuktskydd för i tiden och MÅSTE bort...
Ingenting såsom flytspackel eller annat fäster mot detta nämligen...

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det användes som fuktskydd för i tiden och MÅSTE bort...
Ingenting såsom flytspackel eller annat fäster mot detta nämligen...
Bila eller slipa? vad är bäst?

Jag bilade bort mitt och gjöt nytt därefter. Jag skulle gissa att om man försöker slipa så kommer tjäran att smälta av värmen och totalt gegga ihop slipen.

Vad har du för konstruktion? Är det betongbjälklag?

Janus82 Janus82 skrev:
Jag bilade bort mitt och gjöt nytt därefter. Jag skulle gissa att om man försöker slipa så kommer tjäran att smälta av värmen och totalt gegga ihop slipen.
Betong är det

Janus82 Janus82 skrev:

Vet ej vad som blev fel. men ja det är betong!

Vi har också betongbjälklag och vi valde att bila bort allt gammalt i badrummet så att jag kom ner till bjälklaget. Vi hade alltså en lös kaka ovanpå bjälklaget som var målad med tjära. När allt gammalt var bort så fyllde vi med EPS-cement och tills sist flytspackel. Det ä blev både lättarbetat och rimligt billigt.

Det funkar ofta bra med en betongslip men när det blir varmt geggan det fast på skivan så man får "gå ut" på ren betong så den rengörs mellan varven...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.