Byggahus.se

Vad är detta för mackapär el telemojäng?

1. M
    Medlem Nivå 1
  2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är en apparat som tillåter att du delar telefonledning med grannen. Den modulerar era signaler på olika frekvenser eller nåt. Borde vara obsolete, eller har ni dåligt med ledningar?

3. C
    Medlem · Nivå 17
    Blev nyfiken och sökte lite. Det är tydligen en mux som gör att flera abbonenter kan dela på samma linje. AML står uppenbarligen för "Asynchronous Multi-Line". Nu ser det ju bara ut att vara 2 st trådpar inkopplade - ingående och utgående får man förmoda så den kanske inte har någon praktisk funktion, men då det rimligtvis sitter något motsvarande i andra änden så slutar nog telefonen att funka om du kopplar ur den.

Dessa är/var väl (ö)kända för att det inte går att få ADSL om man är inkopplad genom en sådan.

Edit: 2:a på den :D

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Fast det är ju inget inkopplat mer än Line. Det andra trådparet är inkopplat på 15V matning enl bilden på insidan av locket. Så den kanske redan är avvecklad sedan tidigare. Frågan är väl om det händer något med annan utrustning på samma lina om man tar bort den. Troligen inte.
    Har den svarta dubbelledaren suttit där tidigare? Vart tar den vägen?
    Varför inte ringa Telia och fråga ;)

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 17
    Japp, ser ut som att kontakten till nätdelen är urdragen också :D

6. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar. ADSL hoppas jag att det går att få, inte fått mitt inkopplat ännu. Ska kolla med grannhuset om det vet något, de har bott i området sedan länge. Kul med lite mackapärer som hittas, om den inte används så kanske man kan hitta ett användningsområde för den ändå. Någon fast telefon blir det inte men väl ett ADSL på första jacket. Lekte lite med tanken på andra användningsområden för de telekablar som är dragna i huset till alla rum. Man kanske borde koppla på högtalare där istället, blir ju lite som en budgetvariant av "multi room" som är så populärt ;) Skämt åsido så är det här forumet kanon. Bra svar bör man själv går bet på frågor. Tack!

7. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Jag fick en hög med sådana för några år sedan. Undrade verkligen vad det var till för så jag hittade en del info på nätet. Nu blir jag mest fundersam på om det gick iväg till tippen eler om det ligger kvar i någon av alla gamla lådor i förrådet?

8. H
    Medlem · Nivå 12
    Det behöver inte vara grannen du delat linje med.
    Det kan ha funnits två telefonnummer i din fastighet med hjälp av "lådan", Om tex fd, husägare haft tex. ett företag som behövde ett eget nummer.

9. K
    Medlem Nivå 1
    Hej! Funktionen är som dom andra sagt korrekt. Bör sitta ett filter ute i t.ex en telestolpe. Jobbar som teletekniker för Eltel och vi kallar dessa för "en bf" (står för bärfrekvens) Stöter på dessa väldigt sällan.

10. A
    Medlem Nivå 7
    Det kallas på Telia för "Bärfrekvens". Det är som övriga sagt till för att dela ett telefon-par till två st.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar. Kan meddela att det inte var något som längre användes i huset så skåpet är numera tömt och innehåller ett nödkit bestående av fickplunta, cigg, tändare och en påse nötter. Gäller att vara förberedd.

• Laddar…
  12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    De gamla teletrådarna kan du uppgradera till ett cat6-nät. Cat6 fungerar för tele, data och en massa annat.