Har hittat den här bland ogräset, vad är det för nåt? Orkidé är jag säker på men vilken sort? Fridlyst?

Ljusrosa orkidéliknande blomma med mörka prickar bland gröna blad och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa orkidéliknande blomma bland gröna blad och ogräs.
Skapa konto
Ljuslila blomma som liknar orkidé med gröna blad i vildvuxen gräsmark, med röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
Sommartorparn
  • Laddar…
Ser nästan ut som guckeskog , inte säker men har sett dom som gula, men formen är lika, var rädd om den, den är fridlyst pch växer inte överallt, ska ha en speciel jordart

Det är snarare en balsamin. Är det en jättebalsamin klassas den som invasiv. Den är definitivt inte fridlyst

catherineb catherineb skrev:
Har hittat den här bland ogräset, vad är det för nåt? Orkidé är jag säker på men vilken sort? Fridlyst?

[bild] [bild] [bild]

Definitivt inte orkidé, de har nämligen bara parallella bladnerver, tänk gräs eller liljor. Ta en titt på din Phalaenopsis hemma :)

H hapazard skrev:
Definitivt inte orkidé, de har nämligen bara parallella bladnerver, tänk gräs eller liljor. Ta en titt på din Phalaenopsis hemma :)
Tycker den verkligen ser ut som en orkidé men jag är ingen expert så, du har säkert rätt.

catherineb catherineb skrev:
Tycker den verkligen ser ut som en orkidé men jag är ingen expert så, du har säkert rätt.
Jo, blomman är liknande (och vacker, det går ju att glädjas av oavsett ;) ). Röstar också på någon balsamom, men tycker den ser tjusigare ut än jättebalsamin

Tillhör orkidesläkten och troligtvis den här cypripedium , tyckte det såg ut som en guckeskog men dom är gula

Googla på Jättebalsamin. Slå ner skiten. Är inhemsk som lupiner. Men luktar gott :)

Blomman kanske påminner om en orkidé, men växten liknar inte en orkidé. Tittar man även på vad den växer tillsammans med, så är det övervägande snabbetablerande ogräs. Det stämmer för balsamin, men definitivt inte orkidéer. Det är definitivt någon typ av balsamin, men jag är inte helt säker på att det är jättebalsamin.

Varken blomkropp , stängel eller bladverk ser ut som en orkidé... Så nä, det är bara något annat bös som blommar. ;)

Det är en balsamin, ett förfärligt ogräs om man låter den gå i frö. Ta bort den innan den orsakar problem. Växten är ettårig men återkommer tack vare den enorma fröproduktionen så om man vet hur den fungerar är det lätt att bli av med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.