Hej!

I källaren har vi rivit upp heltäckningsmattan för att lägga klinker. Men frågan är vad vi ska göra med trappan. Förhoppningen var att dra upp heltäckningsmattan, hitta en trätrappa därunder, och så slipa och måla den vit eller olja den. Men så verkar det tyvärr inte vara.

När jag drog upp heltäckningsmattan och skrapade bort det mesta av limmet/undersidan av mattan, så var där en röd yta under. Är det någon slags vaxduk? Jag kunde skära upp små bitar av det röda, men den känns som fastsmält i träet under.

Vad tror ni blir snyggast med trappan? Ett alternativ är ju att bevara det. Ett annat att ta bort det röda - men hur och vad gör man bäst därefter?

Trappa med borttagen heltäckningsmatta visar röda spår och limrester på trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med bortriven heltäckningsmatta visande rester av rött material och lim på stegen.
Skapa konto
Rött material på en trätrappa efter borttagen heltäckningsmatta, skraprester och textnotering.
Skapa konto

Ser ut att vara en linuleummatta på stegen. Var väldigt vanligt på 60-talet.
Sitter den som berget så kan du lägga en ny matta bara ovanpå stegen. Slipa och måla alla trä-ytor först.

Jag valde ett latare men dyrare alternativ. Slipade och målade bara sidostyckena. Köpte sen renoveringssats med plansteg i ek och sättsteg i vit mdf som limmades på. Det tog iof också en massa tid i kapning iom att alla stegen hade olika form, men roligare än att slipa i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.